Författare Ämne: Recept på drifting-345?  (läst 4650 gånger)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Recept på drifting-345?
« skrivet: september 24, 2011, 21:41:00 »
Hej!

Jag har vart sugen på skaffa mig en bil att träna drifting med och med diverse velande hit och dit så har jag nu samlat på mig 1 st icke gatlegal 345 -81 som är helt standard och en B234 i delar (finns allt utom elektronik-boxen). Så jag tänkte jag skulle förena dessa två i äktenskap eftersom jag gillar karaktären på chassiet hos 345an speciellt när den går lite sidledes

Frågan är hur mycket hästkrafter kommer jag behöva för att kunna träna drifting på en sån nivå att det går relatera till riktiga tävlingar? (jag kan drifta motorcyklar i dagsläget så jag är inte heelt ny på området)

Som jag förstår det så håller drivlinan som den är för 200 hk, vilket borde bli typ ett par kammar ett fränt avgassystem och nån ecu med bra inställningar, men detta räcker väl inte? Ge gärna tips på trimning som inte är för dyrt

Vad kan jag hitta för någon diff som är vettig för ändamålet? Svetsdiffa gör man väl inte när man kör på riktigt hoppas jag?

Växellådan, vad bör jag sikta på där? Eller ska jag bygga om hela skiten?

Nåt annat att tänka på?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Recept på drifting-345?
« Svar #1 skrivet: september 27, 2011, 22:53:46 »
Finns väl hur mycket som helst att tänka på hehe.

Tex. kan man ju svetsa om hjulspindlarna fram så att infästningen för styrstagen kommer närmare fjäderbenet så du får mer styrutslag.
Jag skulle ALDRIG rekommendera detta till någon som ska köra på gatan men på säker driftingbana kan det ju vara okej.
Sen kan man köra såhär  ;D http://www.youtube.com/watch?v=_CK94zCXsKI&feature=related

Billig trimning är ju = Turbo och du behöver ju ingen dyr turbo heller då.
Alltså en billig turbo, grenrör, kanske IC om man tycker det behövs. Och ändrat soppatryck sen så borde det väl gå att sladda tycker jag?  :D

Svetsdiff är ju VÄLDIGT förmånligt och tacksamt att köra med då bilen blir förutsägbar förutom ökad understyrning innan man får sladd men det är väl inget problem i drifting?  :P

Är du inte rädd om original hjulupphängning så kan du ju hänga på bakaxel med diffbroms från större Volvos. Men då får du ju montera växellåda fram och bygga kardan bakåt.

Styvare fjädring lär ju vara att föredra!

Kör du Motard eller vad sladdar du på för 2-hjulingar.. speedway?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #2 skrivet: september 28, 2011, 20:31:09 »
Jag kör motard, is och motocross :) Det sistnämnda är jag int särskilt bra på dock! Typ såhär kan det se ut: http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ eller http://www.youtube.com/watch?v=U0hvq9qTewI

Är det nån här som sysslar med drifting?

Hm kanske får överväga det där med svetsdiff då, men jag gillar int riktigt idén...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 28, 2011, 23:20:54 »
Jag kör motard, is och motocross :) Det sistnämnda är jag int särskilt bra på dock! Typ såhär kan det se ut: http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ eller http://www.youtube.com/watch?v=U0hvq9qTewI

Är det nån här som sysslar med drifting?

Hm kanske får överväga det där med svetsdiff då, men jag gillar int riktigt idén...

Du är ju grym! Särskilt på Motarden! Förstår att det ligger nära till hands med 4 hjul och drifting  8)

Nej svetsdiff är ju en budgetlösning för att få slippa att innerhjulet spinner ihjäl sig.. men en väldigt billig lösning dock.
Och på 360 med original diffhus finns ju inte nåt roligt att köpa och stoppa i heller. Alternativet är att bygga in nånting annat som Peter Schmidt med diff från Hundkoja, eller byta till tex. BMW bakaxelklump bultad på BMW växellåda (för att få behålla transaxeln) som sjs har gjort.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #4 skrivet: september 29, 2011, 12:59:36 »
Men du man tackar! :) Har lagt ner lite energi på det där genom åren men nu börjar jag känna mig för feg och lat så då passar det bättre att köra runt i en gubb-bil istället ;D

Har varit ett halvår på Skellefteå Drive Center och där fanns det diverse olika racingbilar (Audi R8, Audi TTRS, Audi TT, Volvo rallybilar, Polo-cup-bilar) och en av arbetsuppgifterna var att skjutsa folk runt banor me dem så tyvärr började man ju tycka att det där var kul :/ Det stora problemet är att det är så dyrt att göra nåt riktigt så jag tänkte att lite budget-drifting vore min grej :)

Och med tanke på vad du kommenterat så får det nog bli så att man börjar med att svetsdiffa, annars kommer det här dra iväg alltför långt. Då borde ett riktigt budgetbygge me nån epig turbo b234 räcka med standard 13" hjul

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2011, 01:15:50 »
Det låter sunt det du säger!