Shoo!
Har nu hämtat en 360-87. En bekant har sedan länge kört o busat med 300serie. Vi har både
planat toppar, bytt kammar, bytt motorer mm så jag har skruvat lite 3 serie i mina dagar.
Men, nu e de dax för mig själv. Har som sagt kommit över en 4d sedan -87.
Jag har ingen ork eller lust att byta motorer, axlar eller klump stup i ett då de e allmänt skitgöra på en 3 bil

Jag har både B23 trimmat med plan/ port topp, d-kam, extraktor, weber 45mm samt b20 borrad till b21 med weber o allt va de innebär
här hemma på garagegolvet, men icke till den här bilen

Jag vill göra det enkelt för mig då för bilprovning emellanåt samt även driftsäkerhet, mao jag vill trimma den B200k knotan som sitter i
Min tänkta setup:
Motor B200k som sitter i (530 topp)
Insug samt trycktätad strombergare från 21/23/230
Svanhals från std grenrör upp i högra främre hörnet i motorrummet (enda stället me mycke plats

)
Någon liten fin turbo

Har bläddrat en stund på forumet nu men inte hittat något med liknande setup, endast sprutkonverterade k motorer.
Har då lite frågor kring detta då jag vet att en k maskin inte alls mår bra av kamremmsbrott, övervarvning och dylikt

Hur fungerar de Bendix tändnings systemet som sitter original mot min setup? Ska jag konvertera till brytare eller vanligt brytarlöst?
Går de överhuvud taget att turbokonvertera en 200k maskin? Tänker då på ventiler/kolvar, förbränningsrum mm då det kan vara lite tight om något händer, vill undvika svampodling i kolvarna altså

Samt något tips på en snäll kamaxel. Jag har inte lyft ventilkåpan och kollat vad som bor där idag, o jag har inte heller funderat ut någon smidig oljeretur ännu, men turbon kan jag nog få upp i lagom höjd med ventilkåpan, vill som sagt undvika lite mer muskelskruva. Vill vara att de visslar o brummar lite mer i den s.k "farmorbilen"

Debatten e helt fri så ös på med tips, men håll inom ramar för FÖRGASARE och Inga motorbyten

// Rogga