Författare Ämne: Tryckturbokonvertera B200K  (läst 6829 gånger)

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: oktober 02, 2011, 21:32:07 »
Shoo!

Har nu hämtat en 360-87. En bekant har sedan länge kört o busat med 300serie. Vi har både
planat toppar, bytt kammar, bytt motorer mm så jag har skruvat lite 3 serie i mina dagar.

Men, nu e de dax för mig själv. Har som sagt kommit över en 4d sedan -87.

Jag har ingen ork eller lust att byta motorer, axlar eller klump stup i ett då de e allmänt skitgöra på en 3 bil :P

Jag har både B23 trimmat med plan/ port topp, d-kam, extraktor, weber 45mm samt b20 borrad till b21 med weber o allt va de innebär
här hemma på garagegolvet, men icke till den här bilen :P
Jag vill göra det enkelt för mig då för bilprovning emellanåt samt även driftsäkerhet, mao jag vill trimma den B200k knotan som sitter i

Min tänkta setup:

Motor B200k som sitter i (530 topp)
Insug samt trycktätad strombergare från 21/23/230
Svanhals från std grenrör upp i högra främre hörnet i motorrummet (enda stället me mycke plats :P )
Någon liten fin turbo :P

Har bläddrat en stund på forumet nu men inte hittat något med liknande setup, endast sprutkonverterade k motorer.

Har då lite frågor kring detta då jag vet att en k maskin inte alls mår bra av kamremmsbrott, övervarvning och dylikt :P

Hur fungerar de Bendix tändnings systemet som sitter original mot min setup? Ska jag konvertera till brytare eller vanligt brytarlöst?
Går de överhuvud taget att turbokonvertera en 200k maskin? Tänker då på ventiler/kolvar, förbränningsrum mm då det kan vara lite tight om något händer, vill undvika svampodling i kolvarna altså :P

Samt något tips på en snäll kamaxel. Jag har inte lyft ventilkåpan och kollat vad som bor där idag, o jag har inte heller funderat ut någon smidig oljeretur ännu, men turbon kan jag nog få upp i lagom höjd med ventilkåpan, vill som sagt undvika lite mer muskelskruva. Vill vara att de visslar o brummar lite mer i den s.k "farmorbilen" :P

Debatten e helt fri så ös på med tips, men håll inom ramar för FÖRGASARE och Inga motorbyten ;)

// Rogga



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2011, 23:23:37 »
Hej Rogga och välkommen hit!

Din bekanting råkar inte redan finnas på forumet? Annars är han också välkommen  ;)

Till din motor:

B200K är såvitt jag vet inte sämre än en B200E eller F så vitt jag vet.
Enda skillnaden i bottendelen om jag fattat rätt är att det är kolvar med upphöjning i mitten för att ge högre kompression.
Det är väl detta som gör att just den motorn kan ventilkrocka med kolvarna vilket inte går i en original B200 med insprutning.

Just pga. det högre kompressionsförhållandet är väl B200K minst lämplig för turbokonvertering men det är ju modernt med högkompad motor och turbo så kör på!  8)
Man kan ju inte mer än ladda tills det spikar ändå!
Renix-tändningen funkar fint så den behöver du inte byta ut.

Annars så förstår jag inte hur du får ihop orden enkelt, bilprovning, turbo & grenrörsbygge  :P
Jag själv har blivit sugisnörd pga. att turbo i 360 ej går igenom svensk bilprovning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2011, 20:08:57 »
Hejsan!

Nä, tror inte han e me här :P
Han bygger på en 363 med alfa romeo v6 o dubbelturbo, så får se hur de går för han :P

Njaa, tänkte snarare så att det är enkelt att plocka bort inför SBP :P

Har funderat ut en annan sak däremot, har kommit fram till att det bara skiljer 9 hk mellan 200k och 200f.
Skulle SBP kunna "märka" att de sitter fel sprut i? :P Att men helt enkelt plockar över ett f sprut på maskinen och sedan åker turbo (efter bes då;) )?

Rent teoretiskt bör de fungera då man håller sig inom deras % värden för effekten, fast man har ju förvisso ändrat motorn ::)
Fanns det f sprut runt 87? Att man inte snubblar på de vid en eventuell besiktning :P

Sen undrar jag en sak till  :P Går de på något enkelt sätt slänga över f sprutet på min k maskin? De här med triggers på svänghjulet osv, att de svänget fungerar ihop med triggergivaren. För jag har en annan kompis o han överväger helt insprutning :P Helst MS ;)

För går de att få över ett sprut utan o ha ur maskin o byta sväng?

Hehe mycke frågor blir de o fler kommer säkerligen ;)

// Rogga Gotland

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2011, 20:42:40 »
Hejsan!

Nä, tror inte han e me här :P
Han bygger på en 363 med alfa romeo v6 o dubbelturbo, så får se hur de går för han :P

Gah! Tvinga honom att visa bygget här på forumet då  :D
Känner inte till något mer sådant bygge = Unikt!

Citera
Njaa, tänkte snarare så att det är enkelt att plocka bort inför SBP :P
Okej, ja går ju definiera smidig besiktningsförberedelse på olika sätt hehe


Citera
Har funderat ut en annan sak däremot, har kommit fram till att det bara skiljer 9 hk mellan 200k och 200f.
Skulle SBP kunna "märka" att de sitter fel sprut i? :P Att men helt enkelt plockar över ett f sprut på maskinen och sedan åker turbo (efter bes då;) )?
Klart de skulle kunna märka det om de har huvudet på skaft och frågar efter förgasaren som sitter original på B200k

Citera
Rent teoretiskt bör de fungera då man håller sig inom deras % värden för effekten, fast man har ju förvisso ändrat motorn ::)
Fanns det f sprut runt 87? Att man inte snubblar på de vid en eventuell besiktning :P
Jo det borde gå att ändra med en enklare registreringsbesiktning hos SBP men har ingen erfarenhet av sånt så vågar inte lova något. Bäst att höra med dem eller SFRO

Citera
Sen undrar jag en sak till  :P Går de på något enkelt sätt slänga över f sprutet på min k maskin? De här med triggers på svänghjulet osv, att de svänget fungerar ihop med triggergivaren. För jag har en annan kompis o han överväger helt insprutning :P Helst MS ;)
Sprutet triggar på tändningen så det bryr sig inte om vad för triggers det sitter på motorn. Alltså bara Renix som är petig med det.
Med MS kan man ju trigga på lite av varje. Jag har testat att både trigga på Renix-signalen samt på hallgivare i fördelare från 240 när jag ville styra tändningen från MS (då går det inte trigga på tändningen utan måste ha en fast triggerpunkt).

Citera
För går de att få över ett sprut utan o ha ur maskin o byta sväng?
Japp som jag skrev ovan så hänger sprutet på tändningen och triggas från den och funkar sedemera på "alla" fyrcylindriga motorer.

Citera
Hehe mycke frågor blir de o fler kommer säkerligen ;)

// Rogga Gotland

Gott det Rogga, bara ös på med frågorna! Det är så vi lär oss, allihopa!
För övrigt så är du inte förste 300power-medlemmen från Gotland. Men minns inte vad den/de övriga heter nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2011, 09:05:36 »
Hehe jo jag får tvinga honom ;) Motor och låda är i, m47 fram, rättså rejält urkapat i torped och golv :P 240axel var planerna har jag för mej. Ska se om jag inte kan ta några smygfoton oxå :P

Okej, för jag kan inte hitta något typmärke i motorrummet som tex 240 har på vänster fjäderbenstorn, där det står vad det är för maskin. Vad jag har hittat på 300an så är de ju bara fram på kamremskåpan, o de e ju ganska o skifta :P  Men om det inte funnits något f sprut utan katt så kan vi glömma den iden :P  De med SFRO osv blir lite väl häftigt för mina planer kanske :P
Jag har haft ganska mycke kontakt med stationschefen här på ön angående regbes på min 242-75 (gatlegal grp H projekt) frågar man något så sägs de bara NEJ! va de än gäller :P Typ sportluftfilter o du får backa ur hallen :P O ändå har jag inga avgaskrav mer än CO på 242an :P

Jag får se hur jag gör, jag får börja med o trycka genom strombergaren, så får vi se vad det leder till.

Jag funderade på en sak härom kvällen, de borde ju vara ganska så smidigt att få på en bmw-klump med tillhörande på en 300a. de blir o låna polarens e30 framöver o mäta :P  Dem har ju precis som 300a inga fjädertorn bak, bör ju gå o ev flytta över hubbar o allt till bilen o sen få rätt bultcirkel på köpet :P 300ans klump hänger ju i tvärbalken, borde gå smidigt att låta bygga på ett nytt fäste på andra klumpen :P

Jaja, mer frågor kommer :P

// Gotland

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2011, 11:46:29 »
Okej, för jag kan inte hitta något typmärke i motorrummet som tex 240 har på vänster fjäderbenstorn, där det står vad det är för maskin. Vad jag har hittat på 300an så är de ju bara fram på kamremskåpan, o de e ju ganska o skifta :P  Men om det inte funnits något f sprut utan katt så kan vi glömma den iden :P  De med SFRO osv blir lite väl häftigt för mina planer kanske :P
Jag har haft ganska mycke kontakt med stationschefen här på ön angående regbes på min 242-75 (gatlegal grp H projekt) frågar man något så sägs de bara NEJ! va de än gäller :P Typ sportluftfilter o du får backa ur hallen :P O ändå har jag inga avgaskrav mer än CO på 242an :P
Slå in reg.numret på mekonomen.se så kanske det står vad för maskin som ska sitta i?
Trist där med bilprovningen. Tänkte mest att du kan rådfråga SFRO, inte besikta hos dem. De är ju bilnördar de med  :P

Citera
Jag funderade på en sak härom kvällen, de borde ju vara ganska så smidigt att få på en bmw-klump med tillhörande på en 300a. de blir o låna polarens e30 framöver o mäta :P  Dem har ju precis som 300a inga fjädertorn bak, bör ju gå o ev flytta över hubbar o allt till bilen o sen få rätt bultcirkel på köpet :P 300ans klump hänger ju i tvärbalken, borde gå smidigt att låta bygga på ett nytt fäste på andra klumpen :P
Du är inte den förste att tänka så, även om jag inte vet om någon som tagit hela hjulupphängningen.
sjs från Finland har tagit E36 diff och växellåda och bultat ihop dem i medbringarna till ett litet paket utan kardan i mellan.
Sen hängt upp ungefär som original 360-diff samt behållit De-dion axeln och sen skarvat ihop med någon BMW drivaxel.
Se själv: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1588.msg72359#msg72359

Men som du tänkt kanske blir smidigast, att ta allt från en och samma bil och sen bygga lite extra för att få till hjulupphängningarna bara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #6 skrivet: december 24, 2011, 19:53:43 »
Måss!

Har vart lite lågläge häar ett tag och vad jag kommit fram till just nu så är det sugtrim, något jag kan!  ;D

Setup 1 blir weber 36 alt dubbla 45or beroende på vad som behövs bestyckningsmässigt till 36an, har ganska mycket till 45orn men väldigt lite till 36an

Sen blir det portad och ev planad topp lite beroende på kompförhållande och D eller K kam, o ett lite med flödesvänligt avgassystem :p

Uppdaterar så fort jag kan :P
Ska gå igenom lite bromsar och besa sen börjar vi :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tryckturbokonvertera B200K
« Svar #7 skrivet: december 24, 2011, 23:00:32 »
skoj  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.