Författare Ämne: B200F  (läst 3281 gånger)

thedriftking

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
B200F
« skrivet: oktober 05, 2011, 22:30:03 »
tjenare, va för bonntrim finns det?
söker även en bättre kam än org!

+ kan nån förklara detta;

"Ni vet den där vakuumklockan som sitter på tändspolen och styr tändningen? Ryck loss vakuumslangen till den från insuget och plugga den anslutningen. Skarva på slangen från vakuumklockan efter backventilen på bromsservot. Bromsservot samlar på sig vakuum med den backventilen och om man tar vakuum därifrån till klockan på tändspolen så ligger tändningen högre än innan vid gaspådrag, vilket ger mer effekt. Detta gjorde jag för några veckor sedan på min originala 360 och det påverkar inte bromsverkan. (förutsatt att man gör en tät skarvning) Däremot ger det enligt mitt tycke mycket mer riv i maskinen. Skulle inte tro att det är skadligt på en originalmaskin heller, men det skulle vara intressant att veta hur tändkurvan ser ut på en b200f. Som "Bonntrim" tycker jag helt klart att det passar in iaf."
- > http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5820.0

skulle va kul o testa, men fattar inte hur man ska göra.. om det finns en backventil elr hur man nu ska gå tillväga.

Mvh
T U R B O

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B200F
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2011, 16:48:29 »
Öppet luftfilter samt bort med katalysatorn gör ganska mycket! Typ 5-7 hästar var enligt mina simpla mätningar på vägen.

Byta topp och kamaxel gör ju mycket beroende på vad man stoppar dit!
Byte till 2,3 liters block gör massor för vridmomentet och körupplevelsen! Men det är väl överkurs för bonntrim.

Som jag tolkar texten om vakuumslangarna så ska du koppla på tändningens vakumanslutning med ett T-kors på en slang. Exakt var kan jag nog inte säga utan att se slangarna i verkligheten och jämföra med texten. Någon vänlig själ som vet kanske kan markera på en bild åt dig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

thedriftking

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: B200F
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2011, 00:09:23 »
okej, har öppet filter nu, och min bror gjorde en "dum" grej, han råka paja rotorn, så har bara halva kvar, men funkar, och så tryckte han i en skruvmejsel och rota runt MEN efter det varva den typ 500-1000 mera och mycket piggare :S

ska ut och test köra den med, så man ser ifall den är piggare med ^^
Först o främst ska jag leta upp en K kam, då folk säger den är vettig, sen plana toppen 1,5mm, porta lite, borde göra rätt mkt i ork, org är den rätt slö, dock så släpper den ju på torrt och diffar ^^
T U R B O