Författare Ämne: b200f går slött. tacksam för snabba svar  (läst 2704 gånger)

Wiklundo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
b200f går slött. tacksam för snabba svar
« skrivet: oktober 08, 2011, 11:25:24 »
tjena. jag har en 360 med b200f motor. Jag köpet den förra sommaren och den har stått nu sen dess. Beskitiga den i tordags och den gick igen utan anmärkning. co värde 0,2.

Den som ägde bilen fick den inte att gå bra därför sålde han den billgit till mig. Nya saker han bytte ut som jag har sett.
Landbasond, tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock.

Han har varit och ställt om ställskruvarna på spjällhuset och på lmm:n. Jag har en likadan motor stående så jag har bytt ut lmm och spjäll huset och dem är inte ställt om nått på inställningen. har också bytt styrenheten till insprutningen men bilen går lika dåligt som förut.

det är precis som han får för mycket bränsle. när man gasar nomalt går den slött men när man håller full gas går den bra. när man kör på halvgas en längre stund börjar bilen på att rycka men kör man full gas så går den bra.

Har också slagit i spridarrengöring och har kört nu 80 mil igår hit till stockholm och den har inte ändrats nått. så spridarna funkar. har kollat att alla funkar genom att dra lös kabeln till varje medas bilen är igång. har även sprayat med startgas över hela motor för att kolla om den drar stjuvluft, men det gör den inte. Kan det vara nått med tändningen att den är ställt fel? men renix tändsystemet kan man väl inte ställa om? eller? har inte kollat om han har köpt rätt tändstift till bilen kan det vara fel att ha fel tändstift?

Läste nått om att just den styrenheten hade en fuktion att om man håller full gas när man ska statra bilen så stängs bränslet av för om man har gjort bilen sur. Kan det vara nått?

Har nån någon anning vad den kan vara för fel? väldigt tacksam för snabba svar för jag ska köra hem igen imorgon och det skulle vara bra om bilen gick bättre.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: b200f går slött. tacksam för snabba svar
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2011, 21:18:26 »
Känns som Mission Impossible att hjälpa dig tills i morgon men varför inte försöka?

Funderar på om katalysatorn kan vara täppt men då hade den ju inte gått för fullt på fullgas heller..

Angående Renix så har du rätt, det går inte ändra tändläge om inte själva givaren flyttas och original går den inte flytta. Har fasta hål. Sitter bakom nedan toppen vid torpedväggen, på sprängkåpan till kopplingen.

Angående funktionen för fullgas så vet jag faktiskt inte om den finns på Bosch-boxen.
Men du har ju bytt box så enda möjligheten är annars att det hänt något i/kring spjällägesgivaren på spjällhuset.
Enligt Haynes ska bränslet/signalen till spridarna bli lågt om stift 3 & 18 kortsluts med kontakten borta.. så prova att dra bort kontakten från spjällägesgivaren och se om du får någon förändring. Så vitt jag fattat det så ger den givaren signal både när spjället är stängt samt öppet så lite krångligt att felsöka/tänka rätt där.
Gissar att du inte kan byta till en annan givare där du befinner dig nu så dra bort den och testa lär ju vara enda/bästa sättet för dig att göra en förändring just nu.

Titta/läs själv här på länken för "Kapitel 3 Bränsle & Avgassystem" om du inte har egen Haynesbok tillgänglig:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4354.msg56426#msg56426
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.