Författare Ämne: Kallstart 360GL-88  (läst 3839 gånger)

Volvobiten

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Kallstart 360GL-88
« skrivet: mars 22, 2005, 13:24:18 »
Hej! Va kul med en sida för 300 ser!

Jo, jag har problem med min 360GL -88(B200F).
Den är fruktansvärt sur när jag startar den när det är varmt ute.
Är det kallt så är det inga problem men det räcker att den står i solen även vid denna årstiden. Jag misstänker att det kan vara kallstartsventilen som står och flödar?
Den går även ryckigt tills tempen är uppe men sen går den bra.
Jag har mätt vad den drar är det är ca 1,2l/mil. Borde ligga på ca 0,8-0,9?
Är det någon som har förslag på vad det kan vara?

Peter

Annika

• Gäst
Re:Kallstart 360GL-88
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2005, 13:59:58 »
Om de e hög soppa förbrukning? Kan  ju vara igensatt luftfilter,  läcka i bränslesystemet, tändinställningen... att choken inte går tillbaka ordentligt.

Min drar ngt över litern med..

Sur start..? Kollat gnistan av stiften? Strömfördelaren...Tändspolen eller kretsen till spolen.. tanklocket, är det rätt?... är ventilationshålen där igensatta?

Om bränslesystemet funkar kan ju cylindrarna vara dränkta me bensin.
Om en varm motor stannar på tomgång kan det vara en luftläcka i grenröret, testa med lite olja där, sätt igång motorn. Sugs oljan in så är det luftläcka. Eller använd en bit slang och använd som stetoskop vid fogarna, finns det ett visslande ljud... =luftläcka

Öppnar sig choken helt?

::)

Volvobiten

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2005, 15:11:07 »
Hej!
Det är nytt bränsle och luftfilter och eftersom det är en B200F så går det varken att ställa tändningen och att använda chok. Kan inte hitta någon läcka i bränslesyst.

Gnista finns och fördelarlocket är nytt. Skall kolla ventilationen till tanken.

När väl motorn går igång så stannar den inte utan den bluddrar en stund och det då det luktar mycket bensin.
Det finns en liten läcka i packningen mellan avgasröret och grenröret. Kan lambdasonden uppfatta fel värden då? Allså få för mycket frikluft och då dra på med mera bränsle?

Peter

Annika

• Gäst
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2005, 17:40:05 »
Det borde jag tänkt på... hmm... du har ju samma motor som mig   :o

Bensinförbrukningen kan även vara att bromsarna hänger upp sig... o det då blir högre belastat för motorn.

Har du för hög tomgång.. tänkte på att motorn fortsätter att gå..  Cylinderlocket kan var helt nedsotat med. Detta kan iofs bero på läckan i grenröret. Har du rätt värmetal på stiften, kan du ju se om de e kraftiga avlagringar på dem.
Kan ju vara en idë att byta rotor o alla kablarna med om du bytt stiften och locket.

Du hade bytt soppafiltret .. Har du bytt soppafiltret mellan pumpen och tanken? Om du sätter på tändningen så kan du höra om pumpen surrar några sek. Kan ju vara ngt fel me den med?

Volvobiten

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2005, 19:02:04 »
Bromsarna är ok
Stiften är ganska blöta så det är nog något som ligger och flödar?
Jag tänkte ge mig på kallstartventilen(får se om skroten har en som är ok liggandes) och sedan packningen vid grenröret.

Men kan ett igensatt bränslefilter ge hög bränsleförbrukning? Ryckig gång möjligtvis.
Jag kollar detta med.

Tack för svaren Power girl

Peter

Annika

• Gäst
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2005, 19:34:02 »
Kallstartsventilen e bra å kolla... o bra att fixa packningen vid grenröret.

du skrev om lamdasonden, den känner av avgaserna o ställer insprutet så motorn ska gå bra  ..det har me avgasreningen o katten å göra....

Nä igensatt bränslefilter..  ger väl snarare snålt me soppa... o blir kraftlös...

Jag vet inte om du bytte allt då du bytte stift o lock... så som rotor bör du ju byta då du byter lock och öven kablarna till stiften och spolen. *tjat-tjat* 8)

Blött stift? Oljigt?? Kan vara tecken på sliten motor  :'(   Ett annat värmetal kan hjälpa  ;)

Du kanske kan hjälpa mig lite *blinkblink* Jag har ingen handbok... o vet inte vad varje säkring går till... Jag undrar febrilt var säkringen är till soppapumpen o dess relä??? Jag har hört att det ska finnas en till säkringsdosa på passagerar sidan, under handskfacket  ??? ??? Under panelen??? Jag har inte sett någe...

Alltid kul att vara till hjälp!!! ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: april 23, 2005, 10:41:06 »
Det finns en liten läcka i packningen mellan avgasröret och grenröret. Kan lambdasonden uppfatta fel värden då? Allså få för mycket frikluft och då dra på med mera bränsle?

Peter

Det kan så vara men lambdasonden tar några minuter på sig att bli varm, är det tre sladdar till den så är det ett värmeelement i den som sköter det. Är det bara en sladd så är det ingen förvärmning utan då är det bara avgaserna som värmer den,

DOCK så börjar inte lambdasignalen användas förrens den är varm, ungefär när motorn är varm i min bil så börjar lambdan styra bränslet så är det bara vid kallstart/under uppvärmning du menar så kan du glömma lambdan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.