Hej!
Jag håller på att göra i ordning en B230K eftersom jag är less på att B19A´n krånglar och drar mycket bensin... Så här kommer några frågor...
Jag tänkte montera megasquirt för att kunna påverka förbrukningen som jag vill (har mappat min race-hoj så jag är inte helt grön på det, dock är det ett alpha-n system), vad behöver jag skaffa utöver megasquirt-grejorna och var får jag tag på det billigt och bra? (vilka bilar ska jag slakta på skroten alltså
) Bränslepump till tanken, luftmassemätare, lambda? Spridarbrygga har jag från en 16v, har även kablaget från den. Sitter TPS på spjällhuset (CBR929) om det går koppla till megasquirten? Hur bör jag göra med tändningen? (använder svänghjul från B19A)
Kylvätskekanalerna som går genom insuget, kan man plugga dem eller måste det vara flöde mellan dem?
Avgasrenings-tjollret hade jag tänkt plugga genom att dra in en helicoil och sen bultar, är det en bra idé?
Hur gör jag med vaccum till bromsarna när jag har individuella spjällhus? Räcker det med suget från en cylinder?
Receptet ser ut som följande (bilen är en 1981 345 DLS):
B230K -88 (för att jag fick tag på den billigt och tänker inte trimma mycket, är redan helt OK komp på dessa)
Polerade kolvar
Viktade stakar och kolvar
V-kam
CBR929 spjällhus (4x 40mm som konar till 44)
Trattar
Plenum
Insugsrör 55cm från ventil till tratt (bör hamna i harmoni vid 4500 varv)
Extraktor-rör 130cm (bör hamna i harmoni vid 4500 varv)
2,5" från kollektorn (2,25" är lite för klent, sku haft nånting typ 2,35")
Tråg, oljesticka, oljepump, svänghjul, koppling och fläktskiva från B19
Megasquirt
Poängen är att få en motor som går relativt billigt med den utväxling som är i 345an (3000 varv = ~100 km/h) och lite mer umph mellan 3000 och 6000 varv med toppeffekten runt 5400 varv eftersom ventilerna planar vid 5000-5500 varv (sen blir gashastigheten för hög, dvs man behöver större ventiler). Om jag får ut 140 hk så är jag nöjd!
Här är kolvarna och stakarna klara (alla väger inom 1 gram):