Författare Ämne: B21ET Vilka modifieringar krävs?  (läst 6426 gånger)

Harry_85

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
B21ET Vilka modifieringar krävs?
« skrivet: mars 30, 2005, 17:12:43 »
Hej! Det var ett tag sedan jag var inne på denna sida då jag numera har 343an avställd men jag har hittat en billig B21ET motor så nu kommer mina gamla ideér fram igen! :D Har en Volvo 343 dls -81 med en B19A motor orginal asså. Nån som vet eller har nån aning vilka modifikationer som måste göras för att den ska passa i motorrummet? Som jag fattat det ska det bara gå att ta motorfästerna som som sitter på min B19 och fästa på B21an. Men jag har hört att man måste ha en retur till tanken då man har insprut stämmer det, om man inte vill att den ska dra soppa som faen? ??? Vet inte hur det blir med tubo heller får det plats eller måste man modifiera grenröret? -Tacksamm för svar! ///Mvh Christer

volvomaniac

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Re:B21ET Vilka modifieringar krävs?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2005, 17:30:52 »
Tjena.. Du måste plocka över. Oljetråg,oljepump,motorfästen,svänghjul och koppling från din B19 till din B21:a. Vad beträffar insprutning och sånt så kan jag tänka mig att det blir lite kabeldragning. :)
Hellre har jag kul,kör ras och stressmeckar. För att fortsätta ge järnet :)

Harry_85

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2005, 17:35:11 »
Jo just det där om oljetråget hade jag hört förut ;) Kabeldragningningen tycker jag inte borde bli ett allt för stort problem :D Men det är frågan om man inte måste göra om grenröret, nån som har testat?=) Det där med returen till tanken är det bara skitsnack eller?=)

volvomaniac

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2005, 17:41:23 »
Det vore kanske bra med en returledning. Grenröret på din B19 borde passa på B21:an.. Det är mycket grejer som passar mellan olika motor modeller...
Hellre har jag kul,kör ras och stressmeckar. För att fortsätta ge järnet :)

Harry_85

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2005, 17:54:51 »
Jo men problemet är ju att det inte går att att montera turbon på ett B19A grenrör :) Asså måste man kapa till B21ETans grenrör eller passar det rakt på ???

Harry_85

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2005, 17:58:37 »
Att turbon inte styper nån vart dvs :)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2005, 19:29:58 »
Detta har tagits upp ett antal gånger förut, använd sökfuntionen så kommer du att hitta en massa om det.

Men okey, grenröret passar rakt på motorn, men inte i bilen för turbon kommer att ta i höger motorfäste och rambenet.

Harry_85

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 02, 2005, 04:08:31 »
Detta har tagits upp ett antal gånger förut, använd sökfuntionen så kommer du att hitta en massa om det.

Men okey, grenröret passar rakt på motorn, men inte i bilen för turbon kommer att ta i höger motorfäste och rambenet.
Okok får ta och titta på det senare då!:) Nu har jag iaf införskaffat motorn, så nu har man det man gör i sommar troligtvis=) Bara att sätta igång och skruva!