Författare Ämne: Toppar o motorer.  (läst 41902 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Toppar o motorer.
« Svar #40 skrivet: april 05, 2006, 22:41:50 »
Ok, det var inte mer precist än så :)

"Är det noga så tar jag fram skjutmåttet, men ska det vara exakt, då tar jag tumstocken"
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: april 05, 2006, 22:55:34 »
Lägger man in rotorn i fördelaren så ser man hur mycket felmarginal som finns.
Men det är nog att rekomendera att vara lite mer seriös än rondell. Fråga på nån mekanisk verkstad om dom kan hjälpa dig.
Var några månader sen jag kollade på det där nu men jag har för mig att det ska vara ett rätt så djupt bulthål också, det bör man nog åtminstonde ha pelarborrmaskin och en del känsla för att få bra.

Edit: Stvafel
« Senast ändrad: april 05, 2006, 22:55:55 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: april 29, 2006, 13:04:37 »
Ännu en fråga. Om man har en K-motor (urgröpta kolvar och plan topp), byter ut toppen mot en med förbränningsrum och sätter på en turbo, blir det bra? Eller blir kompet för mycket/för lite?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #43 skrivet: april 29, 2006, 19:33:28 »
Ännu en fråga. Om man har en K-motor (urgröpta kolvar och plan topp), byter ut toppen mot en med förbränningsrum och sätter på en turbo, blir det bra? Eller blir kompet för mycket/för lite?

Efter mina efterforskningar i ämnet så tror jag kompet blev ALLDELES FÖR LITE!! I alla fall enligt mina önskemål, skulle jag åka turbo skulle jag inte ha lägre komp än vad det är i en sugmotor orginal (ungefär) Och köra på sprit och få en sugis med lite andhjälp.. inte en hopplös motor med tvångshjälp! Men vad vet jag, jag är ju bara en insnöad sugisnarkoman!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: april 30, 2006, 02:31:53 »
Men ska man inte kompsänka när man ska turbokonvertera?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: april 30, 2006, 08:00:43 »
jo det är riktigt!! det ska man göra.. men hur är kompet på din bil nu   typ 9-10kg med urgröpta kolvar o plan topp med 530 toppen och dina kolvar får du nog runt 6-6½kg det är för lite men!!!!! ta en bra topp typ 530 plana den typ 2mm sen bör du ha runt 7-7.5 kg det blir bättre då och du har viss säkerhets marginal..ska kolla i manualen hur det blir med denna kombination det går men  var kompet ligger på är ju ganska inntressant ..
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 30, 2006, 19:08:13 »

Jo dom säger det.. men man "behöver"/kan ha mer komp om man kör på etanol, och mindre laddtryck om man har bättre flöde i motorn, därmed kan man ha mer komp. Lite komp är inget man är sugen på när man är inkörd på sugmotor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: maj 04, 2006, 01:18:16 »

Jo dom säger det.. men man "behöver"/kan ha mer komp om man kör på etanol, och mindre laddtryck om man har bättre flöde i motorn, därmed kan man ha mer komp. Lite komp är inget man är sugen på när man är inkörd på sugmotor.

Har för mig att Audi 1,8T motorerna i bla A4 o A6 kör med drygt 10,0 i komp.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: maj 04, 2006, 08:17:57 »
om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag faktist en b23A motor ligger på nått liknande.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: maj 04, 2006, 10:28:30 »
om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag faktist en b23A motor ligger på nått liknande.

men det er ingen turbomotor ;)

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: maj 04, 2006, 21:11:02 »
K-motorn med 631-toppen har en skitbottendel, blir lagerbank på den tom orginal, så den skall man inte bygga turbo på, förbränningen sker på fel ställe så det blir stygga belastningar...
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: maj 09, 2006, 16:42:21 »
K-motorn med 631-toppen har en skitbottendel, blir lagerbank på den tom orginal, så den skall man inte bygga turbo på, förbränningen sker på fel ställe så det blir stygga belastningar...
skiljer det nåt i bottendelen bortsett från kolvarna? Eller ligger skillnaden i den värre belastningen pga. förbränningen på fel ställe som du nämner?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: maj 14, 2006, 16:58:51 »
Kompförhållandet brukar va ganska lågt vid trimning (sen beror det ju på hur mycket man ska trimma). Vanligt är att man ligger runt 8:1. Men det finns bilar med runt 7:1 och lägre som kör på strippen.

Man får en mer svårkörd (läs: ren tävlings-) motor med en motor som är byggd på det sättet = inget för gatan.

Men runt 8:1 är bra om man vill kunna använda bilen på både gata och till tävling.

Vet inte vad det blir för komp med B230K kolvar och (tex) 531. Sen har jag inte koll på hur bra dom kolvarna är att köra överladdning på. FK kolvar håller iaf till över 400hk.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: maj 14, 2006, 21:49:12 »
tjabba jo visst det finns b 23a motorer med 10.0 o i komp dom tidiga  runt 80talet det går bra med plana kolvar från typ 230/200e motorer dom har högre komp.original    troligen har dom ngt annorlunda avgasrening med typ egr +pulsair systemet.hittar du en sådan motor så har du en bra grund motor att bygga på..
360 turbo forever

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: juni 01, 2006, 23:20:48 »
skiljer det nåt i bottendelen bortsett från kolvarna? Eller ligger skillnaden i den värre belastningen pga. förbränningen på fel ställe som du nämner?

Dessa motorer har större kolvbultspel och förbränningsrum i kolvarna, annars är det inget som skiljer jämfört med liknande motor med annan topp...
ART-Racing