Det har inte riktigt gått som planerat för mig på sista tiden.
För två veckor sen (efter turbo-Galant-ful-Blackrace-bygget var klart) fortsatte jag med RS'en.
Tur i oturen hade en av mina kusiner voltat sin fina 740 så jag köpte lös den för skrotpengar och slaktade den. In med en hyffsat fräsch M46 låda och lejde bort kardankortningen den här gången. Siktade på att kunna köra 26/8 på Ö-vik Open.
Det blev framflyttat pga för få anmälda så vi tog en repa på stan, både koppling och tändning sa upp sig den kvällen. Bluddrade som ett tok och när man väl fick den att gå rent så man fick upp lite varv och laddtryck slirade kopplingen på alla växlar. Mindre kul.
Fortsatte i måndags och beställde en ny 740 TIC koppling och snodde en riktigt tuff Accel tändspole av Nille. Pysslade vidare i veckan här, lämnade bl.a. bort kardanaxeln på balansering. Naturligtvis så skevade den för mycket för att gå att balansera (är ju åtminstonde inte mitt fel den här gången) och tänkte köra Ö-vik Open idag istället.
Ut i går kväll för mappning men naturligtvis så fortsatte bilen att bluddra, och efter ett par kilometers körning så blev motorn stendöd. Visade sig vara spridarrelät som kastat in handduken. In med nytt relä i morse och ut på provkörning, nya kopplingen funkar hyffsat men bara 0,5 kilo laddtryck.
Rev wastegate, kontrollerade alla mjukvaruinställningar, kopplade ur tillsatsboxen för launch controllen men fortfarande nästan inget laddtryck. Upptäckte att motorn börjat läcka ordentligt med både olja och vatten igen, oljeläckaget ser ut att komma från mellan avgashus och lagerdelen på turbon, vattenläckaget har jag inte orkat kolla på än.
Ryckte wastegate slangen, inget laddtryck. Kontrollerade glappet i turbon, inget laddtryck.
Ö-vik open inställt igen pga att regn, tydligen så stod det såpass mycket vatten på banan i eftermiddags att det inte fanns en chans att det skulle kunna torka upp innan kvällen. Tur i oturen än en gång.
Man kanske inte ska försöka bygga både hyffsat vass turbomotor, fungerande chassi och byta drivlina på ett par månader, nånstans måste man kompromissa och då blir det ju så här tydligen.
Sista evenemangen för säsongen (Blackrace) går av stapeln om en vecka (9/9). Ska ut i morgon och riva ner fronten, IC, tryckrör osv. Antingen så har jag kört hålsågen genom nånting på fyllan eller så vetefan vad allt uteblivit laddtryck beror på.
Börjar faktiskt känna mig rätt så less på RS'en nu. Känns som att jag tillbringat fler timmar per dygn i garaget än i sängen det senaste halvåret och bankkontot är tommare än någonsin. Och fortfarande så har jag inte ett enda tidskort från den här sommaren eller kunnat köra en enda stege i sommarmörkret. Jag har inte ens kunnat göra uppkörningen för tävlingslicensen än.

Kanske är dags att skaffa en vettig hobby? Löpning verkar bra, då får man ju en chans att bli kvitt lite ölkagge och det enda man behöver köpa är ett par skor.
Men man ska väl inte klaga egentligen. Det var ju rätt så kul att smiska turbokonverterad tant-Galant
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9812
Edit: Tack till Mats Alfredsson för bildstölden