Författare Ämne: Gänga på tändstift  (läst 4029 gånger)

Mats B

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Gänga på tändstift
« skrivet: april 16, 2005, 21:15:11 »
Jag har en 340 -80 med B14.

Skulle byta tändstift.
Köpte nya på Volvo som ska passa till en B14 80-83

När jag skruvade ut de gamla stiften så hade dessa kort gänga.

Dom jag köpte hade lång gänga.

Har något pucko skruvat dit fel stift ? ::)

Just då hade jag ingen ficklampa mm så att jag kunde lysa in och kolla hur gängan såg ut.

Någon på forumet som vet ?

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Gänga på tändstift
« Svar #1 skrivet: april 17, 2005, 13:19:58 »
Tändstifts gänga är det standard på, längden på gängan är inte så intressant så länge stiften inte tar i kolven.

Satt det original stift i bilen innan?

Prov montera ett stift och vrid runt motorn för hand så märker du ju om det tar i. Har mycket svårt att tro att det skulle va fel stift du har fått om du köpt original.

Mats B

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Re:Gänga på tändstift
« Svar #2 skrivet: april 17, 2005, 19:54:26 »
Nu har jag kollat upp det här.

Stiften jag köpte är rätt, något pucko hade skruvat i för korta stift.

Funkar ju bra ändå tydligen.

Konsekvenserna detta kan få är:

1.Svårt att få i "rätt" stift eftersom den delen av gängan i topplocket som har varit exponerad är helt igenkoksad.

2. Lägre kompression pga större volym på förbränningsrummet (kanske marginellt men ändå).

3. Större risk att man drar sönder gängan i topplocket med för korta stift då det är mindre area i gängan som tar upp vridmomentet.

Problemet är i alla fall utklarat.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Gänga på tändstift
« Svar #3 skrivet: april 25, 2005, 21:59:50 »
Finns väl 2 standarder på längderna oxå.. har i allafall bara stött på två stycken.. långa på mina volvobilar och korta på min Yamaha FS1 på moppetiden.. skruvade man i volvostift i mopeden tog kolven i har jag för mig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Gänga på tändstift
« Svar #4 skrivet: april 25, 2005, 22:26:12 »
Jo det stämmer dom som ska ha korta stift så brukar det ta i om man har i långa.
Hade också kort stift i moppen men monterade dit ett långt med distans och en till tätning för att få upp kompet lite till. Vet inte om den gick fortare för det men man tyckte det iaf :D