Författare Ämne: Får inte igång bilen, bara med startgas  (läst 9807 gånger)

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
Får inte igång bilen, bara med startgas
« skrivet: november 26, 2012, 11:06:13 »
Försöker hitta felet på min 360GLT då den vägrar starta.

Jag körde med den, stängde av, sen fanns det ingen chans att få igång den igen.

Jag har kollat tänddelar, stift och sånt, kollade så det kom soppa efter soppafiltret och det rann ur soppa iallafall,
och när jag sprutar i startgas i insuget så går den sålänge jag sprutar i startgasen.

Vad kan vara felet?

Kan soppapumpen vara kass och soppan som var i filtret legat där ett tag?

mats r

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Får inte igång bilen, bara med startgas
« Svar #1 skrivet: november 26, 2012, 11:31:51 »
Hej !
Kan du öra om soppa pumpen går, den hörs nån sekund när du vrider på tändningen .. Och vid lossad bensinledning, så ska det vara ett bra tryck med soppa...'mvh mats r

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 26, 2012, 11:36:27 »
Problemet är att bilen har ingen nyckel, jag startar den med eldosa,
jag hörde inte soppapumpen ens när den fungerade förut heller.

Tog loss soppaledningen efter filtret som sitter i motorrummet och det rann kraftigt ur filtret,
har inte provat att vrida runt den utan slang på för bilen måste startas med starthjälp.

Kamremmen sitter där iallafall förresten, men känns lite slapp så jag ska kolla tändläget nu.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 26, 2012, 12:20:34 »
Tycker det ser ut som kamremmen står en kugg fel. Kan detta medföra att bilen blir omöjlig att starta,
men går igång på startgas?

Orkar inte ta loss kylare och allt helvete för att kolla närmare men det ser helt klart ut som den står minst en kugg fel.
Målade på remskivan vid märkningen och böjde upp undre kåpan.

Hur fan ska jag böja remspännaren åt sidan för att backa en kugg och prova nu då?

Finns ju inget att spänna emot?

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 26, 2012, 12:46:26 »
det bör inte vara det om den går på startgas, det låter som att den inte får soppa.
testa att köra på startmotorn och sedan lossa tändstiftet och se om det är blött = bilen får soppa = något annat fel,
torra stift = bilen får ingen soppa = börja felsöka bränslesystemet
(obs stiften kan se oljiga ut, men det är förmodligen bara sot och bensin mixat)

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 26, 2012, 12:53:48 »
Jag tog loss tändstiften allihop efter att ha kört den på starten och dem såg blöta ut.

Nu tycker jag istället det ser ut som kamremmen står rätt..

Blir tokig på detta..

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 26, 2012, 13:16:19 »
Sådär, nu tog jag loss ettans stift igen och gjorde rent och spraya bromsrengöring,
stoppa i det igen och körde ett bra tag på starten utan startgas och tog sedan ur stiftet igen,
helt torrt, inte en antydan till bensin.

Det var alltså startgasen jag såg på stiftet tidigare.

Då får inte bilen soppa, bränslepump? Spridare? Någon elkontakt?

Vart sitter elkontakten till bränslemojängerna på dem här bilarna?

Så man iallafall kan testa att göra rent där innan man åker och köper en ny soppapump.

Vilka soppapumpar passar ifall skroten inte råkar ha en 360 inne?

Passar den från 240/740 med B200E?

Och vilket är bränslepumpreläet? Sökte och folk pratar om ett boschrelä på internet,
men jag har inget sånt relä, misstänker att mitt blivit utbytt så hur vet jag vilket det är?
« Senast ändrad: november 26, 2012, 13:42:01 av Emilius »

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 26, 2012, 13:45:41 »
hur har du tändningen kopplad? du borde kunna höra om pumpen går på något sätt.
Om pumpen går:
lossa slangen efter pumpen  och kör på starten för att se om den pumpar soppa.
Om den inte gör det så:
lossa slangen från tanken för att vara säker på att bensinen inte är slut(trasig tankmätare(låter dock osanolikt att få soppatorsk precis när man stannar)), alternativt att något skit har täppt igen tanken.

Om pumpen inte går:
koppla ett batteri direkt på anslutningarna(sätt fast kablarna på pumpen först och ha batteriet/stömkällan en bit bort för att minska risken för gnisbildning vid bränslet)
Om pumpen går när du lägger ström på den:
felsök kablar/reläer och liknande till pumpen.

Spridare låter osanolikt att alla 4 skulle sättas igen samtidigt när bilen står stilla.

EDIT: glöminte att kontrolera både filtret innan pumpen och det i motorrummet.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 26, 2012, 14:58:46 »
Tack för hjälpen!

Var precis iväg till biltema en sväng och hämtade pallbockar, mina är upptagna.. Lampa till min arbetsbelysning (Den skulle givetvis ge upp precis när jag kröp under bilen.. Och två filter som liknade dem som sitter innan pumpen. Bara kolla vidare då..

Jo, det fanns inga nycklar till bilen och föregående ägare har någon mojäng kopplad så man startar bilen med en lös dosa,
remote start med andra ord. Detta har funkat förut.

Men jag har aldrig hört pumpen gå, har väl inte lyssnat innan helt enkelt för bilen körde jag ju 15 mil med  ;D

Soppamätaren vet jag fungerade helt dugligt innan, och den hade väldigt dåligt med bensin innan jag stängde av den,
därför misstänker jag att jag fått upp skit från tanken eller att soppapumpen gått torr och skurit.

Men efter detta har jag fyllt 5 liter i tanken så bensin finns.

Ska prova om pumpen går, funkar den så byter jag förfiltret eller kollar upp relä.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 26, 2012, 15:24:07 »
BILEN GÅR!!

Det är inte klokt, jag la mig under bilen och skulle skruva bort plåten som sitter för soppapumpen,
då såg jag kontakterna till soppapumpen vilka såg hemska ut, och så ruckade jag lite på dem,
sen la jag mig under bilen och körde på starten och lyssnade och då gick pumpen..?

Så efter några sekunder hoppade skiten igång! Misstänker alltså att det var dem ärgade hemska kontakterna som var felet!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 26, 2012, 15:32:54 »
Härligt att det löste sig och det bara var ärgade kontakter som orsakade ditt problem.

Hej !
Kan du öra om soppa pumpen går, den hörs nån sekund när du vrider på tändningen .. Och vid lossad bensinledning, så ska det vara ett bra tryck med soppa...'mvh mats r

Passar på att rätta till här, så ingen får felaktig information. Bränslepumpen ska inte gå när man bara vrider på tändningen, bränslepumpen går endast då motorn går runt!

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 26, 2012, 15:39:52 »
Japp jag är överlycklig att jag slipper köpa ny soppapump det första jag gör.

Tack för all hjälp!

Nu ska det rostlagas och besiktas inom några dagar, besiktningen på min vardagsbil som jag ska sälja går ut om 4 dar!  ;D