Författare Ämne: B230 m ZF, val svänghjul, lamell, tryckplatta, urtramp?  (läst 8221 gånger)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
B230 m ZF, val svänghjul, lamell, tryckplatta, urtramp?
« skrivet: maj 23, 2013, 18:33:09 »
Jag håller på att bygga en B230 motor som det ska på en ZF låda på, förmodligen en från http://www.bakaxel.se/vaexellador.html som är svetsad för rakställd motor.

Nu till mitt dilemma, jag äger det plana svänghjulet, det dubbelmassiga och det enkelmassiga och även ett omsvarvat.

Har varit i kontakt med firmor som säljer ZF lådor, men dom vill bara sälja sina egna nytillverkade svänghjul och jag tänkte jag skulle slippa det.

Har letat mycket på nätet men inte kommit fram till mycket mer än man inte ska ha det dubbelmassiga, men ändå använda 240mm tryckplatta och lamell.

Om jag inte har fel nu så måste jag stifta om och/eller borra och svarva om någon av dom jag har för att det ska funka. 

Hade tänkt en Sachs 765 med sinterlamell, men den tryckplattan är gjord för 9,2mm tjock lamell och då uppstår ett problem till då jag inte hittar några sinter med den tjockleken.

Igentligen vill jag nog bara veta det billigaste sättet att få ihop lådan med motorn utan att behöva modda förmycket själv. Lämnar gärna bort ett svänghjul för bearbetning om det skulle vara så.

Lägger upp lite bilder på mitt moddade så får ni säga vad ni tror om det är omgjort till 240mm tryckplatta.




245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: B230 m ZF, val svänghjul, lamell, tryckplatta, urtramp?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2013, 08:33:08 »
Alla problem lösta till det bättre men dyrare men det kommer hålla.
Får bli en Getrag 226 låda även känd som S6S 420G XX, GS6-53 XX, V161. Dom varianter med 35mm utgående axel.
Lämnar in mitt svänghjul, enkelmassiga med triggerhål till PMM så fixar han så Sachs 765 med sinterlamell passar.

Lådan modifieras med M90 svep.

Lamell har tex Bakaxeldelar som passar på 35mm axeln.

Urtrampningslagret blir ett standard till den lådan.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7