Författare Ämne: Olles Guide till motortrim/turbo B230  (läst 15854 gånger)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Olles Guide till motortrim/turbo B230
« skrivet: juli 28, 2013, 20:29:23 »
Detta blir ett work in progress, satt å räknade ut lite ikväll och tänkte att jag skulle sammanställa data på ett och samma ställe. Jag ska fylla på mer när jag sätter mig vid datorn hemma där jag har fler uträkningar.

Allmänna råd vid/ang trimning:

Den som konstruerat motorn från början är antagligen mer påläst än du och de flesta på internet, det finns en anledning till varför det är gjort på ett sätt och inte ett annat. Ibland är den anledningen att spara pengar och tid, där finns det utrymme för oss vebod-trimmare att tjäna effekt, i övrigt så gör man bäst i att låta bli om man inte verkligen vet vad man gör.

Motortrimning handlar oftast om att ändra karaktär på motorn och det är alltid ett givande och ett tagande. Du kommer nästan alltid att tappa effekt för att vinna effekt, eller tappa i bränsleförbrukning, hållbarhet eller körbarhet för att vinna effekt. Du gör nästan alltid ett utbyte.

Använd smörjmedel när du bearbetar aluminium, det gör att aluminiumet inte sätter igen verktygen

Effekt är en produkt av vrid och varvtal, du kan ha 1000nm vrid i motorn men står den still händer inget. Med vridstark motor menar man en motor med mycket effekt på låga varvtal. Vridmomentet kan vara lika på en lika stor motor som ger 100hk likväl en som ger 300hk, den senare varvar bara mer. Vridmoment vill vi alltid ha så mycket av som möjligt, om vi inte får problem med drivlinan dvs (högt vridmoment är vad som dödar växellådor och diffar)

Kamaxlar

Kamaxeldata:

VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2

V 11,37 11,37 245 15bt-49ab 245 53bb-11at overlap23 centerline107 lobe111 
K 11,95 11,95 253 22bt-50ab 250 61bb-9at 31,5 104 116
VX 11,37 10,65 245 12bt-52ab 236 50bb-6at 18,5 110 112 
M 9,5 10,5 232 0bt-52ab 230 44bb-6at 6 116 109
H 12 11,5 258 27bt-51ab 254 57bb-17at 44 102 110 
A 10,5 10,5 241 14bt-45ab 240 50bb-10at 27 104 110

Personliga kommentarer på olika kammar:

A-kam: Slöaste kammen man bör använda. Bygger bra botten men planar ut för tidigt för att utnyttja motorns potential. Fin kam för dagligt bruk med turbo då turbon förlänger registret lite
V-kam: Den bäst avvägda kammen för originalventiler, passar bra till utväxlingen på 340/360. Drar starkt från 3000 till 5700 varv
VX3-kam: Mellanting mellan A och V, också bra allround kam
K-kam: För vass för originalventiler, höjer effekten på höga varv men dödar mellanregistret. Behöver minst ett snäpp större ventiler för att inte agera strypning.
H-kam: Ännu vassare än K, slutar dra strax över 7000 varv. Ger väldigt svag motor under 3000 varv och vaknar till ordentligt efter 4000 varv.

T, M osv tar jag inte ens upp då jag inte finner nån nytta med dem

Motordata

Det här har jag pluggat in i pipemax för V-kammen på en 230:

Stroke: 80 mm = 3.14960632
Bore: 96 mm = 3.779527584
Con rod length: 152mm = 5.984252008
Valve head intake = 1,732283476
Valve head exhaust = 1,377952765
Cam lift = 0,44763779823
Valve stem = 7 mm = 0,275590553
Center lobe 111
Centerline 107

Här kommer flöden på olika varvtal för att mäta på kompressorkartor:

Volvo B230 på 1 bar laddtryck

liter (2,3) x rpm (7000) x VE (85) x PR (2) / 5660 = CFM (480)

CFM / 14,27 = lb/min
CFM x 0.000472 = m3/s

2000 varv = 140cfm = 10 lb/min =  0,065 m3/s
2500 varv = 170cfm = 12 lb/min = 0,08 m3/s
3000 varv = 210cfm = 14,5 lb/min = 0,10 m3/s
3500 varv = 240cfm = 17 lb/min = 0,11 m3/s
4000 varv = 275cfm = 19 lb/min = 0,13 m3/s
4500 varv = 310cfm = 22 lb/min = 0,145 m3/s
5000 varv = 345cfm = 24 lb/min = 0,16 m3/s
5500 varv = 380cfm = 26,5 lb/min = 0,18 m3/s
6000 varv = 415cfm = 29 lb/min = 0,195 m3/s
6500 varv = 450cfm = 31,5 lb/min = 0,21 m3/s
7000 varv = 480cfm = 34 lb/min = 0,22 m3/s

Turboagg och kommentarer (baserat på B230 med H-kam, dvs 7000 varv på topp):

GT28RS = Bra effektivitet under större delen av registret, tappar på sista 1000 varv
TD04H-18T = Läs ovan
GT35 = Tröttare på bygga ladd på låga varv men bra effektivitet mot toppen av registret
T25 (saab turbo) = Gillar ladd som bäst på 0,6 bar, är alldeles för liten för ovanstående motor. Räcker med till 4500 varv på 0,6 bar, dvs ok om man kör tex en A-kam och vill ha bra botten

Länkar:

Kanonbra sida ang turbo´s: http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm
« Senast ändrad: juli 29, 2013, 00:19:27 av OlleR »