Författare Ämne: lite problem...  (läst 5313 gånger)

TrACiD

  • Gäst
lite problem...
« skrivet: februari 27, 2004, 13:20:52 »
Hallå på er! :)
Min 360 Gl låter som fan när man svänger till höger och så drar den ganska mycke åt höger oxå, Vad tror ni att det kan bero på?, kan det hjälpa med att göra en hjul instälning lr tror ni att det är nått annat?, och sen en annan grej, jag har drag på bilen, går det att skruva bort det?
tackar för svar :)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:lite problem...
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2004, 14:18:48 »
Först kolla att du har rätt tryck i alla däcken, dåligt med luft gör att bilen låter och drar åt ett håll.

Kolla sedan att alla hjulen sitter fast, kan ge samma symtom...

Är det inte det så kan det vara en hjulinställning som behövs... Det kan också vara ett hjullager som är på väg att ge sig. Man skall inte kunna vicka på däcket om bilen är upphissad, det dom kollar på SBP genom att försöka vicka hjulen.

Ang. dragkroken, är det en Volvo original? I så fall så kanske dessa bilder kan hjälpa
http://w1.303.telia.com/~u30312745/garaget/dragkrok.htm

Tänk på att om du tar bort dragkroken så måste du antingen reg-besiktiga bilen utan krok eller så måste du skruva tillbaka den när du skall besiktiga...
Åkte på ombesiktning på min på grund av det  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

TrACiD

  • Gäst
Re:lite problem...
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2004, 16:42:52 »
okey, då skippar jag det där med dragkroken :( ,  luften har jag kollat och det är bra, har iof inte kollat om däcken sitter som dom ska...En kompis snacka om att det kan va bromsarna som kan ligga på, kan det stämma?...

Edit: Vet du nån om det finns nån typ meckar bok lr liknande att ladda hem nånstans?, (lr måste jag gå o köpa en :) )
« Senast ändrad: februari 27, 2004, 16:51:18 av TrACiD »

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:lite problem...
« Svar #3 skrivet: februari 29, 2004, 20:17:31 »
Kan vara bomsarna, men det skulle du mog märka att det luktar bränt när du parkerar...

Köp en bok, det lönar sig många gånger om...
finns på Biltema
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:lite problem...
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2004, 23:33:17 »
för min del luktar det brännt 9 gånger av 10 när jag parkerar :P

TrACiD

  • Gäst
Re:lite problem...
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2004, 23:44:57 »
jag tror inte att det luktar brännt när jag stannar men jag är inte helt 100a :)

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:lite problem...
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2004, 19:34:23 »
Det beror ju på hur man kör. ibland kan det hända att det luktar lite koldolmar, dvs bränd koppling. Ibland luktar det lite däck osv :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:lite problem...
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2004, 18:02:46 »
jag tror inte att det luktar brännt när jag stannar men jag är inte helt 100a :)

gå ut och känn på först hjulet, bromsoket och skivan när du kört.. kör utan att bromsa jättemycket innan du stannar.. du skall kunna hålla handen på dom grejerna om det är ok.. men AKTA DIG.. ligger dom på är det VARMT!!! Har brännt mig några gånger på sånt.. inge kul med brännblåsor på fingrarna
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jochen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Re:lite problem...
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2004, 15:49:32 »
Låter det lika mycket när du står stilla??? och vrider ratten fullt åt båda håll???

Min gamla 360 lät som om alla leder skulle hoppa av.
Det kvitta om jag bytte ut styrlederna det knaka lika bra.

Det lustiga var att när jag drog på VINTERDÄCKEN så sluta det att knaka, mindre friktion tror jag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:lite problem...
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2004, 17:25:24 »
Låter det lika mycket när du står stilla??? och vrider ratten fullt åt båda håll???

Min gamla 360 lät som om alla leder skulle hoppa av.
Det kvitta om jag bytte ut styrlederna det knaka lika bra.

Det lustiga var att när jag drog på VINTERDÄCKEN så sluta det att knaka, mindre friktion tror jag.

Min knakar oxå när man svänger.. och då menar jag KNAKAR.. eller knakar/gnäller =) låter som om det är några stag/bussningar eller nåt uppe i fjäderbenstornet som ligger och gnider sig mot varandra
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:lite problem...
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2004, 19:30:09 »
Min lät rejält när det övre (och ända) lagret i fjäderbenet var kasst, låter metall-glider-mot-metall-ljud  :P

Vart inte så dyrt, lagret, men man får montera ner hela fjäderbenet...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:lite problem...
« Svar #11 skrivet: mars 19, 2004, 19:47:41 »
Min lät rejält när det övre (och ända) lagret i fjäderbenet var kasst, låter metall-glider-mot-metall-ljud  :P

Vart inte så dyrt, lagret, men man får montera ner hela fjäderbenet...

Aha.. lät det bara när man svänger mycket/max i låga hastigheter? det gör mitt..
Ska byta fjädrar och dämpare inom kort så måste ändå plocka ner benen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.