Författare Ämne: volvo 360 byta diff  (läst 10602 gånger)

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
volvo 360 byta diff
« skrivet: mars 11, 2014, 20:40:38 »
Tjenare, har en 360 och den har meddelat ibland när man svängt att diffen börjar vara dålig, nu slutade den driva helt, och när jag öppnade bakkåpan så de två dreven som sitter fast i tappen (alltså inte de som sitter i drivaxlarna) har gått i bitar och lossat, så ingen drivning. Går dett att svetsa igen utan att de dreven finns där eller går det att bara lossa diffen och byta till en annan, har en reservdelsbil hemma. Hur går man till väga om man byter diff eller går det att svetsa det hållbart utan att dreven finns där? skulle behöva en snabb och enkel lösning

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: volvo 360 byta diff
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2014, 22:14:19 »
Om du byter diff ska du byta hela alltså alluminiumhuset också, för piniongen och kronhjulet är innötta i varandra och hör ihop så man kan inte bara byta ena, eller klart man kan om man inte är så seriös jag har inte testat, men mer jobb att shimsa än att byta hela klumpen.
Går nog att svetsa hållbart utan att dreven finns där om du svetsar mycket och bra, finns nog de som svetsat utan syskondreven.

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: volvo 360 byta diff
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2014, 03:31:20 »
Ja ang detta så har jag fixat det redan ett par veckor sen, bytte hela växellåda och diff från andra bilen, tog inte länge :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: volvo 360 byta diff
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2014, 11:11:50 »
Oj ser ju nu att frågan var en månad gammal :-[
Men bra att du har det fixat.

MidoNyk

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
    • Douchebag Garage
SV: volvo 360 byta diff
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2014, 17:04:58 »
Hallå. en annan difffråga.

Jag ska byta min diff och vad jag förstår så försvinenr diff oljan när jag lyfter ned den gamla, men jag undrar om växellådsoljan också läcker ut om jag lyfter ned diffen?

en till fråga:
När jag fyller på olja genom pluggen på baksidan, ska det bara fyllas upp till pluggen eller ska man använda det lilla röret som sticker ut ovanför? och vart kan man få tag i en ny packning mellan diff och växellåda?
« Senast ändrad: juni 10, 2014, 17:50:44 av MidoNyk »

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: volvo 360 byta diff
« Svar #5 skrivet: november 22, 2014, 15:30:40 »
Hallå. en annan difffråga.

Jag ska byta min diff och vad jag förstår så försvinenr diff oljan när jag lyfter ned den gamla, men jag undrar om växellådsoljan också läcker ut om jag lyfter ned diffen?

en till fråga:
När jag fyller på olja genom pluggen på baksidan, ska det bara fyllas upp till pluggen eller ska man använda det lilla röret som sticker ut ovanför? och vart kan man få tag i en ny packning mellan diff och växellåda?
Lättast är ifall du tar ner hela diffen och växellådan som ett paket, tycker jag åtminstone, då kommer ingen olja ut någonstans.
Men har du bara en diff att byta så kommer ju växellådsoljan ut när du tar isär diffen och växellådan, vad jag har förstått?
Hade en reservdelsbil att ta hela växellådan och diffen från så det va mycke lättare :)