Författare Ämne: Köpa bil som inte startar? Väldigt fint exemplar! (hjälp!)  (läst 11454 gånger)

AvgasrörKött

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Köpa bil som inte startar? Väldigt fint exemplar! (hjälp!)
« skrivet: augusti 29, 2014, 14:08:02 »
Halloj!
Har nu hittat en 340 som är i topp kondition. Inga repor/rost och bara stått i ett garage dem senaste åren. Totalt en ägare. Allt är orginal på den. Men nu när jag åkte och kollade på den startar den inte. Batteriet var självklart dött så vi använde start kablar. Start motorn går igång men sedan händer inget. Vi försökte i ca tre minuter både med och utan gas /choke.
Enligt ägaren ska där vara bensin och den gick att starta för några veckor sedan.

Nu kan jag inte så mycket om bilar. Men har verkligen fastnat för dessa bilar. Är det värt att köpa bilen och bogsera hem den? Inga enorma summor han ber för bilen. Men har verkligen ingen anning om vad som kan vara fel. Jag har redan en fungerande 340 som jag i värsta fall kan plocka delar ifrån. Men tråkigt om det inte ska gå och fixa så blir man stående där med en bil som inte startar.....

Bilen är ifråga en 1985 340 med B14 motorn.

Tar gärna all hjälp och råd jag kan få

modesto

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Köpa bil som inte startar? Väldigt fint exemplar! (hjälp!)
« Svar #1 skrivet: september 13, 2014, 17:15:47 »
Hur mycket ville han ha för den?

AvgasrörKött

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 16, 2014, 08:04:53 »
5000. Han ville inte alls gå ner i pris

modesto

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 20, 2014, 10:51:59 »
5000 är inte mycket, men om du vill få den i gott skick bör du nog räkna med en större investering. Som jag förstår dig vill du ha något mera än bara en bil till och från jobbet.

Har du några bilder på bilen? Var befinner den sig just nu?

AvgasrörKött

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 21, 2014, 23:57:12 »
Inga bilder men det är en 345 från 85. Den ligger i säljes sektionen. Finns i Malmö!
Det är ju inte pendlar bil precis jag är ute efter. Utan mer en fin bil som man är stolt över!

modesto

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 22, 2014, 17:34:45 »
Ser den ej. Har du en länk eller datumet på annonsen?

AvgasrörKött

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 23, 2014, 11:51:04 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8608.0

Sen är frågan hur fin man kan göra sin egna nuvarande Volvo för femtusen. Min bil funkar klockrent i motoriken. Inga problem förutom att en kylarslang hade gett upp.

modesto

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 26, 2014, 16:55:22 »
Bilen ser ut att vara väl omhändertagen. Den måste ha varit någons ögonsten. 9400mil är  ju ingenting. Kolla med en mekaniker var problemet kan ligga om du själv inte vet. Gå igenom den noggrant.

niander

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • neiger
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2014, 03:12:31 »
kolla om han har gnista, ta bara ett tändstift i en av tändkablarna och lägg det mot nåt som jordar, får du gnista så ligger nog problemet i bränslet, ett vanligt problem brukar vara bensinpumpen som blivit gammal och gått sönder, dessa bilar har ju några år på nacken:) en ny pump brukar kosta runt 3oo riksdaler och den är inte så svår att byta:) du ser om pumpen strular genom att ta bort bensinslangen från förgasarn, sen drar du bah runt  startmotorn, pumpar det mycket soppa med bra "fjös" påt så BÖR pumpen fungera, det är inte helt säker, min lurades;) men om inte så är den sönder. det e vad jag kan komma på just nu:)
Franska hästar låter fortast