Författare Ämne: Redhead85s 360 Hybrid  (läst 186988 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #160 skrivet: januari 11, 2007, 16:58:43 »
tja går det gänga upp hålet så kan det väl vara en ide?
 sen smeta på nå fin loctite och så dra in den?

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #161 skrivet: januari 11, 2007, 17:04:07 »
Hmm. de va en ide. värt att utforska. ska ändå till järnbolaget sen å köpa lite fina grejor till motorbehandlningen.

ska ta lite kort nästa gång jag är i garaget oxå.
så ni får se hur trevligt det är.
360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #162 skrivet: januari 13, 2007, 16:14:41 »
här är bilder.
www.redhead85.com/Bilder/bilar/360_hybrid/motorbyte
tog en sväng bort idag till garaget. fick skutta i 2 dm snö..
jävlit ledsamt.
ska lyfta ur motorn imorgon oavsett väder.

tog med kamaxel bryggan hem för ja ska tvätta den nu när jag har fixat iordning ventilkåpan så vackert. =)


360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #163 skrivet: januari 13, 2007, 17:34:36 »
kom på en sak. enda anledningen till att jag ska ha turbo på min bil är igentligen det att jag vill ha en dump och då undrar jag hur dessa funkar.
är de wastegaten som är dump eller den där lilla klockan på en del turbos?
man hör juh många som inte dumpar när dom kör. t.ex diesel turbo bilar.
och eftersom jag ska ha en turbo från en diesel så blir man fundersam.
360 Hybrid MKII

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #164 skrivet: januari 14, 2007, 18:14:42 »
kom på en sak. enda anledningen till att jag ska ha turbo på min bil är igentligen det att jag vill ha en dump och då undrar jag hur dessa funkar.
är de wastegaten som är dump eller den där lilla klockan på en del turbos?
man hör juh många som inte dumpar när dom kör. t.ex diesel turbo bilar.
och eftersom jag ska ha en turbo från en diesel så blir man fundersam.

Dumpventil (också känd som bl.a. avlastningsventil, by-pass-ventil) och wastegate är helt skilda saker.
Wastegaten styr laddtrycket, dumpen ökar livslängden på turbon samt ger snabbare spool-up i växlingar.
Anledningen till att dieslar inte dumpar är för att dom inte har något gasspjäll.
Förare TEAM EGON RACING

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #165 skrivet: januari 15, 2007, 10:15:12 »
http://hem.bredband.net/b618657/bypass.htm

På den sidan tyckte jag stod hyffsta bra förklarat. :)

Har en polare med en audi 100 turbo quattro avant som spräckte ic på grund av att han körde utan dump. sitter ingen sådan på dom oginal.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #166 skrivet: januari 16, 2007, 14:07:05 »
jag ska altlså inte ha en diesel turbo.

vet ni om någon liten turbo som passar. vill itne ha värsting laddtrycket då ja ska köra kompressor.

360 Hybrid MKII

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #167 skrivet: januari 16, 2007, 14:24:41 »
Grenrör och turbo från en 940 LTT (Lätttrycksturbo) borde fungera i ditt fall.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #168 skrivet: januari 16, 2007, 14:45:58 »
kom över ett turbo grenrör för 250 kr plus frakt.  sen hade hasse något men ja vet ej vad han ska ha för det.
måste byta fläns hur jag än gör då ja ska köra med 16v motorn.

nu har jag iallafall tagit ur motorn. men jag så att oljepumpen inte sitter på samma ställe på B200 och B234. så ja undrar hur jag ska göra där. såg inte pumpen överhuvud taget faktsikt. men när ja tog lös den så var det bara ett rör och en sil.

360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #169 skrivet: januari 19, 2007, 17:36:01 »
Nu har ja fan sett till att vara effektiv. ja har varit på järnbolaget idag och köpt en gängtapp. vilket kostade en halv förmögenhet. 250kr alltså. sen lite fina plugg oxå.

balansaxlarna är tvättade. duktig som ja va så. men så fann jag ett retur hål för skiten som ja inte kan gänga i. tyvärr. men ja funderar på å ta en packning å dra ner något trevligt block i den så det inte läcker. Men om ja kan använde de hål ja nu leker med så kanske ja kan använda dem som returen från turbon. vore ytters lämpligt!
360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #170 skrivet: januari 27, 2007, 20:46:25 »
Har nu införskaffat en liten turbo från en Volvo.
Den ligger på några liter mer än min motor men ja får se. ivärsta falll får jag sälja den vidare.
Men det är en turbo till en Volvo 16 liters motor.

mer info kommer.
360 Hybrid MKII

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #171 skrivet: januari 28, 2007, 11:36:36 »
en "liten" jag menar om den är till en 16litermotor så måste den var hyffsat stor. ta gärna bilder :) och vad för nå haren suttit på?

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #172 skrivet: januari 29, 2007, 16:31:18 »
Mjo den ska va ganska stor. det är en lastbilsturbo så.. =)

360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #173 skrivet: januari 29, 2007, 19:28:35 »
Mjo den ska va ganska stor. det är en lastbilsturbo så.. =)


Köpte du 16-litersmotorn att driva turbon med oxå?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #174 skrivet: januari 31, 2007, 15:35:10 »
Det är klart.  får flytta bak torpedväggen lite men annars går den nog ner.

erhm. eller inte. nöjer mej med turbon.
360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #175 skrivet: januari 31, 2007, 16:17:24 »
Letar aktiv efter ett MS sprut nu oxå. insåg att orginal inte håller så länge efter en diskution med Flinty.  Nån som har som vill donera till mej för en billig peng?
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #176 skrivet: januari 31, 2007, 18:01:50 »
Letar aktiv efter ett MS sprut nu oxå. insåg att orginal inte håller så länge efter en diskution med Flinty.  Nån som har som vill donera till mej för en billig peng?
Jag har inget extra MS.

Hur lät diskussionen med Flinty?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #177 skrivet: januari 31, 2007, 22:42:43 »
Citera
Jag har inget extra MS.

Hur lät diskussionen med Flinty?
Citera

Hur det lät,, ?  ??? Bla bla bla ,, haha, nejdå.  ;)

Jag anser när man lägger ner såpass mycket jobb och även pengar på en 16V motor med både kompressor och turbo så vill man ju även att det ska hålla och vara pålitligt.
Det kostar alltid mer än vad man först räknade på, ett riktigt sprut är en mycket god investering, man har mer koll på motorn, större säkerhet för motorn då man kan finjustera det mesta. Man får större möjlighet att välja spridare etc.
Även om det byggs på billigt vis så drar kostnaderna iväg när det ska summeras, balansering vev + svänghjul ~ 1200:- , lager och ringar ~1000:- , div packningar osv.

Mvh flinty
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #178 skrivet: februari 01, 2007, 18:00:32 »
Mjo. jag såg att ett sprut nytt går på 3800kr på glens garage. om dom nu skickar till sverige.

Men eftersom orginal inte räcker långt så har ja inget val.
lr ja NIRA 3i är säääkert bättre men inte så mycket billigare.

Fick iallafall turbon idag. ska åka och hämta den imorgon eventuellt.

Gottigott
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #179 skrivet: februari 01, 2007, 19:17:16 »
Mjo. jag såg att ett sprut nytt går på 3800kr på glens garage. om dom nu skickar till sverige.

Men eftersom orginal inte räcker långt så har ja inget val.
lr ja NIRA 3i är säääkert bättre men inte så mycket billigare.

Jo Glen skickar nog till Sverige, frågan är vad det kostar.

hittade detta på msnordic.mine.nu:

Nu håller jag på att bygga några MSI V3.
Priset till ett komplett färdig löt och testat mot stim 3250 kr+frakt.
Kan moddas till olika tändsystem som man önskar.
Alting är orginal från USA till och med lådan.

http://msnordic.mine.nu/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=2634&postdays=0&postorder=asc&start=15
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #180 skrivet: februari 03, 2007, 17:12:12 »
det låter faktiskt bra.. är det som har inbyggt tändstyrning oxå?

tänkte lägga upp lite bilder på turbon.





360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #181 skrivet: februari 12, 2007, 17:19:46 »
Tjenare igen.

Kollade upp megasquirt idag och fann en bra sida. men frågan är hur seriös den är.
5500kr för komplett kitt som är färdiglött. och då får ja med kabeln oxå.
http://www.turbobanditen.se

säg vad ni tycker om det.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #182 skrivet: februari 12, 2007, 20:28:55 »
Verkar väl sådär seriöst tycker jag. Seriöst för att vara garagefirma men inte så seriöst om man ser det som ett riktigt företag.

Men produkten är nog inget fel på som sådan. Priset svider lite tycker jag som köpte mitt kort färdiglött (beg) för 18xx:- Fast då fick jag inte 3.0 kort utan 2.2 och MS1 och inte MS2 processor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #183 skrivet: februari 14, 2007, 10:41:13 »
men men.. får testa det kanske. är ute efter tändstyrningen oxå.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #184 skrivet: februari 14, 2007, 18:26:59 »
Du frågade i min projekttråd::

Tjo.
var fick du tag på spark delen till megasquirt?

Och jag svarade ju:

Den är ju redan där! Man använder ju Fidle utgången som tändstyrningsutgång. (Fast idle/snabb tomgång. Används på en del bilar men inte på våra, om man vill kan man köra tändutgångar på andra utgångar än fidle om man vill använda det.)
   
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #185 skrivet: februari 15, 2007, 09:43:15 »
Mjo ja såg det.
men man måste köra med egen tändspole då va?
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #186 skrivet: februari 15, 2007, 14:27:52 »
Citera
Mjo ja såg det.
men man måste köra med egen tändspole då va?

På alla EFI system behövs extern tändspole.
Men man måste även ha tändmodul och fördelare med hallgivare inbyggd.
« Senast ändrad: februari 15, 2007, 14:28:44 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #187 skrivet: februari 15, 2007, 15:46:34 »
Borde det inte finnas en hallgivare i en 16v från 89?
annars så har dom en ford escort på skroten som ja kan ta delar av.
Vaf behöver jag från den eventuellt?
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #188 skrivet: februari 15, 2007, 19:20:13 »
Ja det måste det ju va hall på den.. i fördelaren bakpå toppen. Ska du köra med den fördelaren så kan du använda den.

TPS måste du ha men vet inte om escort passar, tog min från en Scorpio V6 sent 80-tal. En tempgivare till behöver du. Som ska mäta lufttemp i insugsluften.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #189 skrivet: februari 15, 2007, 19:25:26 »
hmm.. kan du skriva ihop en lista på de sakerna och var ja kan tänkas finna dem?
ska shoppa loss på skroten i helgen. fann 2 st kaptenstolar med underrede till cheva van där som
jag tänkte lägga beslag på.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #190 skrivet: februari 15, 2007, 20:15:02 »
Se länk till txt-fil.. kan inte skicka långa meddelanden och ej tanka upp ens 1k textdokument  >:(

Listan
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #191 skrivet: februari 16, 2007, 12:29:11 »
Se länk till txt-fil.. kan inte skicka långa meddelanden och ej tanka upp ens 1k textdokument  >:(

Listan

Takker Frej, nyttig for noen andre også den lista der :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #192 skrivet: februari 16, 2007, 19:15:47 »
Takker Frej, nyttig for noen andre også den lista der :)

Mm.. får offra en natt snart så jag kan skriva en snabbguide till MS
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #193 skrivet: februari 17, 2007, 19:14:04 »
Bra de. får söka lite i skroten. dom där sätena till chevan satt fan så man fick kapa bultarna med rondellen.
men sen släppte skiten.

den där luft temp givaren.. undrar om den finns på mekonomen.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #194 skrivet: februari 18, 2007, 19:11:28 »
den där luft temp givaren.. undrar om den finns på mekonomen.

Kolla på mekonomens hemsida, välj 740 med turbo och se vad som finns! Det är bara turbon som har lufttempgivare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #195 skrivet: februari 20, 2007, 17:39:14 »
tror inte den fanns något sådant där. men spjäll lägesgivare...
360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #196 skrivet: februari 23, 2007, 21:09:20 »
Här har vi några bilder på min 16v topp.
Är i prima skick. Ny portad och klar.
alla ventiler är slipade och anpassade för sitt lilla hål.
fick byta 4st men det är iaf klart nu. =)


360 Hybrid MKII

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #197 skrivet: februari 28, 2007, 12:17:01 »
Film på hur det kan se ut i ditt motorrum när du är klar:

http://www.youtube.com/watch?v=ZvHAzmGXXbE
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #198 skrivet: februari 28, 2007, 16:57:30 »
sett den.. =)

skickar snart upp bilder på mitt nymålade motorblock. blev riktigt bra.

360 Hybrid MKII

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Redhead85s 360 Hybrid
« Svar #199 skrivet: mars 02, 2007, 17:12:47 »
Tjenare gubbar.
Nu har flinty lyckats fixa mitt insug. Kör nu med 8 spridare. kommer posta en bild så fort ja laddat kameran och sitter uppkopplad.
360 Hybrid MKII