Författare Ämne: volvo 340 lagligt motorbyte till b19  (läst 7647 gånger)

Jandersson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
volvo 340 lagligt motorbyte till b19
« skrivet: juli 05, 2015, 13:58:19 »
Tjenare, jag har en 340(87) med b14 som jag kör med dagligen och en 343(83) reservdelsbil med b19.

Nu har jag tänkt byta motor lagligt till b19 så den faktiskt går att besiktiga(bor i finland men troligen ganska lika som i sverige).

Frågor jag har:

- vad allt behöver man byta när man lägger i en b19?
- behöver man papper på motorn man lägger i?
- kan man lägga 340 diffen som nu sitter på fyraväxlade lådan ihop med den femväxlade lådan från 343an. Diffen på 343an blev svetsad och gick sedan sönder och har blivit svetsad igen.

Tack i förhand :)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: volvo 340 lagligt motorbyte till b19
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2015, 22:04:14 »
Här finns lite info om vilka regler som gäller i Finland: http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1998/19980779
Bäst är dessutom att tala med en besiktare och gå igenom vad som bör göras - före du påbörjar projektet. Vissa besiktare kan ha lite olika åsikter på reglerna.

I korta drag måste du ändra bilen så fjädring och bromsar motsvarar bilen du tar motorn från. Sen ska en verkstad kontrollera så dessa delar är utbytta och överensstämmer med rätt modell.
360in har ju bl.a. större bromsar både fram och bak samt kardanen/drivlinan till växellådan skiljer sig åt.

Har för mig att man inte kan blanda diffarna från 4 och 5 växlade. Längden skiljer väl sig på dom?