Författare Ämne: Luffardiff  (läst 13730 gånger)

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Luffardiff
« skrivet: juli 05, 2016, 13:49:25 »
Var tvungen att prova en idé...

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2016, 13:52:16 »
Kommer mer bilder

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2016, 15:14:08 »
Remskivor kommer från återvinningshögen. Lagerbockar från Jula....
Axel solid.
Detta  fungerar om man ej vill ha stumsvetsat...
I mitt fall så har jag inget utrymmeskrav efter att bränsletanken ändå är uppflyttad i kofferten.
Ska man bygga för gatbruk kanske man får leta utrymme och gå över på breda spårremmar och mindre remskivor.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2016, 15:35:54 »
 :)

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2016, 15:37:20 »
 :)

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2016, 15:38:39 »
 :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Luffardiff
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2016, 06:43:16 »
Häftigt bygge! Men nu vill vi höra hur det funkar?

Har du hunnit provköra och fått känna på diffverkan samt livslängd på remmar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2016, 09:24:48 »
Jag har provkört med fullgott resultat. Detta är monterat på en gärdesbil/isbil. Livslängden är väl svårt att säga på remmarna men jag klippte till på kevlarförstärkta remmar från rembutiken.se. Dessa tål att böjas åt båda håll vilket vanliga remmar har svårt att klara av.
Om man funderar på livslängden på en vanlig kilrem som sitter i ur o skur på en bil/kompressor/åkgräsklippare så håller det nog tillräckligt länge för mig i alla fall.

Dom två övre remskivorna är justerbara där jag då kan lägga åt varefter det slits alternativt hur mycket diffbroms jag vil ha.
När jag provade att lägga an hårt vid ihopbyggnadfasen så låste jag ena hjulet och tog ett spätt i det andra och försökte vrida runt, det resulterade i att jag lyfte bakvagnen ifrån billyften.
Remskivorna i mitt fall är gjorda för industrirem på 16mm .

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Luffardiff
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2016, 08:58:04 »
Kul idé! Håll oss gärna uppdaterade om vad som händer...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Luffardiff
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2016, 22:33:18 »
Tack för rapporten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2016, 23:18:26 »
Har kört mest fwd innan,så detta fullblod  :D är nyttigt och jobbigt att tygla... Snurrar hela tiden, men skam den som ger sig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Luffardiff
« Svar #11 skrivet: juli 08, 2016, 06:25:17 »
Har kört mest fwd innan,så detta fullblod  :D är nyttigt och jobbigt att tygla... Snurrar hela tiden, men skam den som ger sig.

Vilket är roligast? 😀
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Karl V

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2016, 10:17:17 »
Fantastiskt tänkande utanför boxen! Gillar när folk tänker ut enkla annorlunda lösningar.

Vi körde volvo 360 på rallycrossbanor för några år sedan, ganska svårkört som du säger lätta att snurra.
Jag tror det är lite lite styrvinkel för att man ska kunna hämta in sladdarna om det går riktigt brett. På slutet lastade vi i två 20 liters dunkar med vatten ovanför bakaxeln.
Det gjorde väldigt stor skillnad på balansen och jag upplevde att bilen blev mycket mera lättkörd. Så även om det är fel att vikta ner en bil för att den ska gå snabbare kan det vara värt att prova.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Luffardiff
« Svar #13 skrivet: februari 01, 2017, 13:02:22 »
Inget att tillföra, bara heja på och säga att det är bland de klurigare lösningar jag har sett!