Författare Ämne: mer styrvinkel, färre rattvarv  (läst 9240 gånger)

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
mer styrvinkel, färre rattvarv
« skrivet: juli 08, 2016, 09:19:29 »
Eftersom jag har ambition att köra 340 på gärdet/isen på knixiga banor så behöver jag få hjälp med dessa två saker:
Färre rattvarv (har redan monterat bmw styrväxel 3,2 varv ca)

Mer styrvinkel....

Jag misstänker att desto mer jag övar ,desto lugnare blir givetvis körningen .Men som det var senast vi körde (regnblöt vall) så hinner jag ej parera.

Det finns steering quickener att inhandla.Någon som provat?
Drifting kit ala´ 740 , göra något liknande ??

Flytta bak drivaxlarna på bladfjäder.
Mer castervinkel?

detta ska ej användas på en gatlaglig bil så kreativa fungerande lösningar mottages tacksamt ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: mer styrvinkel, färre rattvarv
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2016, 23:21:17 »
Tidigare har Bmw (M3?) E36 styrväxel använts här på forumet men då nämndes 2,5 rattvarv. Vilken modell kommer din styrväxel ifrån?
Du skulle nog ta och kapa och svetsa om infästningen till yttre styrlederna så att de hamnar närmare fjäderbenet och på så visger mer styrvinkel!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2016, 09:37:33 »
Förlänga hjulbasen? Kan det vara kännbar skillnad om man lyckas förlänga ca 5cm fram och 5cm bak?
Såg något inlägg ang bmw styrväxel att z3 hade minst med 2,7 varv när jag byggde om min. Nu blev det bara en från skroten för 100kr. 3,4varv ligger den på.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2016, 00:44:40 »
Förlänga hjulbasen? Kan det vara kännbar skillnad om man lyckas förlänga ca 5cm fram och 5cm bak?
Såg något inlägg ang bmw styrväxel att z3 hade minst med 2,7 varv när jag byggde om min. Nu blev det bara en från skroten för 100kr. 3,4varv ligger den på.

Det är möjligt. Nånting är det ju som gör en dramatisk skillnad att sladda med en 300 och en 700 tex.  :D

Att en Z3 har 2,7 varv betyder inte att en 360 får det med samma styrväxel. (Beror ju på avstånd mellan hjulspindeln och yttre styrledens infästning.) Men det betyder att det är den från BMW som ger färst varv på en 360  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.