Författare Ämne: max effekt på 360?  (läst 8548 gånger)

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
max effekt på 360?
« skrivet: juni 10, 2005, 12:34:30 »
vad är maxeffekten på en 360 -88 för att den ska vara laglig att köra med på vanliga svenska vägar?

Sedan, vad är det som gör att man inte får ha mer?
"Livet börjar vid 300"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2005, 14:48:05 »
maxeffekten är väl egentligen det som sitter i... har för mig att man "får" ha 20% mer, men då måste du reg.bes.a den...

Om du kör den som ombyggt fordon däremot (då står det inte 360 i papperen tror jag) så får du ha 20hk/100kg. 360 väger väl 1,3 ton + 0,2(blyplattor i skuffen) = 1,5*20=300hk. Men då måste motorn vara original och ha sålts i Sverige. Observera att 300hk är orginaleffekten på motorn då, så om man gör några diskreta ändringar efter det så kan man väl pula upp det ännu mer...

För att det ska räknas som ombyggt fordon ska man byta motor & drivlina, motor & bromssystem eller alla 3... så lite jobb är det ju...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2005, 11:29:42 »
okay. synd att man inte fick ha exakt som man vill utan att nån ska komma och ge en böter å skit om man gör annorlunda
"Livet börjar vid 300"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2005, 20:47:44 »
Nja... tycker det är ganska vettigt faktiskt. 2st V12or i en Fiat Uno vill inte jhag möta iallafall. Sannolikheten att föraren skall tappa kontrollen på bilen är ganska stor... Och det är på grund av olycksrisken de har dessa regler tror jag
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2005, 12:49:30 »
jo det är nog så.
"Livet börjar vid 300"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:max effekt på 360?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2005, 20:06:40 »
Haha nej nej, det är lättare att förlora kontrollen med för lite effekt vid en powerslide exempelvis, har man tillräckligt med mos är det ju bara att trycka på lite lagom tills det släpper, har man för lite får man koppla upp, varva 10.000 och sen släppa på samtidigt som man svänger så kanske man får sladd  :D

Nej men seriöst, beror nog mer på föraren än på vad som finns under huven! Dock går det ju komma upp i högre fart om man har mer häst men hur ofta maxar man bilen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2005, 23:43:04 »
Och hur många har koll på hur bra de är? Väldigt få av de som kör på vägarna
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:max effekt på 360?
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2005, 17:20:39 »
Och hur många har koll på hur bra de är? Väldigt få av de som kör på vägarna

Jo det är klart, eller om man säger så här, väldigt få av dem som kör av vägen  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2006, 11:32:42 »
"5 Nm är inga problem att "bjuda på" vid reggning som ombyggt fordon. Då behöver du inte byta diffen för reggningens skull.

Toyotastag etc. brukar funka men det beror lite på hur det ser ut. Rören får inte skymma sikten för mycket och måste vara vadderade. "Hjälmkrossarstaget" kan vara klokt att dra bakåt istället för framåt. Grupp H-bur är okej.

Du måste ha fungerande trepunkts rullbälte.

/Gustaf "

Gustav är besiktningsman åt SFRO, "therealpinto" använder han som användar namn på flera forum.

Frågade om max hk/nm i 360 om man skulle vilja montera tex en B230F 116hk/170nm.
Det här över va svaret jag fick.

Så vill man regga bilen som ombyggt fordon så kan man använda motorer upp till 130hk och ca 170nm. Vill man mycket över det tex B230FT så rekomenderade han byte till alfa 75 turbo diff och låda.

Men då M47an är samma så ska det räcka med att bygga om diffen för en från 1030/1031. Sen om dom godkänner transaxeln och original drivaxlarna är en annan sak.

Men tänkte mer på er som vill regga bilen med B230 sugis och ha den laglig. Detta gäller nu min bil där det är bytt drivlina från 4petad till 5petad. Då det krävs ombyggnation av drivlina för att kunna regga som ombyggt. Samt att bromsar mm måste byggas om. Fjädring mm.
Men dom ser ganska lätt på det där med hjulupphängning.

Ett ex på vad som måste göras med en 340 -84 B14 M45R:
Byta främre fjädrarna (ska passa med sierra fjädrar som är hårdare, om man kapar dom). Ca 400kr
Smida ner bladfjädrarna. Ca 600kr för smidning.
Byta till andra stötdänpare runt om. Art racing har gas dämpare för ca 2000kr
Bygga om frambromsarna. Ventilerat är att föredra. ca 1500kr
Köper ett extar reaktionsstag på skroten och monterar på vä. sida. ca 100kr
Sen köper man en donator 360 med B200 och M47R. ca 1500kr
Skruvar över hela drivlinen och bakaxeln (då får man dom större trummorna bak och har då bytt bromsar bak).
Köper en B230F. ca 2000kr
Flyttar över det som behövs från B200an till B230in.
Beställer tid hos SFRO för bes ca 4500 (deras bes, vägning av bilen och regbes.)

Så för ca 13000 så har du en laglig bil med B230.
Eller så byter man bara motor och hoppas på att dom inte ser något.
Problemen kommer om man vill byga om frambromsar mm.
Men börjar man med en fin 340 för 6000 så har man en mycket rolig bil för under 20000 som sen är helt laglig.

Om det är värt det eller inte är ju upp till var och en.
Men det kan ju va skönt att slippa va orolig varje gång man åker till bes.
Sen så får man ju även räkna av vissa kostnader då man får nya bita på många ställen. Stötdämpare kanske behövde bytas ändå.
Fjädrar kan ju va kul att ha lite hårdare än original.
Motor måste ju köpas hur som om man ska ner med en sån.
Original 340/360 fram bromsarna är ju ingen hit, så att byta dom kan man se som livförsäkring.
mm.

Att tänka på är att bilen måste va heltfärdigbyggd då man gör besiktningen så vill man ha skivor bak eller något annat så ska man bygga det innan. Annars åker man på 4500kr igen för varje liten grej.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:max effekt på 360?
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2006, 11:50:39 »
Starkt jobbat T08R!

Detta ger en helt ny syn på "byta bromsar, drivlina, hjulupphängning"!

Fast jag sitter ju på en 360 så jag kan ju inte byta till trummor bak som jag redan har etc..

Och jag är nog för lat för att göra detta jobb för en B230 sugis även om jag skulle vara nervis inför varje besiktning..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2006, 12:05:25 »
Man kan ju sugtrimma den motorn sedan.
Bara ha kvar original 530 toppen och byta till den dan innan bes.
Det andra är ju då godkännt. Iaf det dom ser.

Avgassystem mm lär dom ju inte klaga på och det sitter extraktor mm. När det står i papprena att det är ombyggd.

250hk sugis är ju ingen omöjlighet på B230 block.
Marinvev är ju inget dom kan se/märka på bes tex.
En snygg MS installation sys inte den heller.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2006, 12:45:06 »
En snygg MS installation sys inte den heller.

En person på ett annat forum hade farit på besiktningen, väl där hade de klagat på hans avgasvärden och trodde att det berodde på nån läcka i avgassystemet. Han frågade om han fick försöka fixa det och klickade lite på bärbara datorn inne i bilen sen var han godkänd  ;D

Fast då gäller det iofs att ha lite tur och få "rätt" besiktningsman  :P
« Senast ändrad: januari 08, 2006, 12:45:35 av gronsaken »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:max effekt på 360?
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2006, 12:58:00 »
Man kan ju sugtrimma den motorn sedan.
Bara ha kvar original 530 toppen och byta till den dan innan bes.
Det andra är ju då godkännt. Iaf det dom ser.

Avgassystem mm lär dom ju inte klaga på och det sitter extraktor mm. När det står i papprena att det är ombyggd.

250hk sugis är ju ingen omöjlighet på B230 block.
Marinvev är ju inget dom kan se/märka på bes tex.
En snygg MS installation sys inte den heller.

Sånt man drömmer om... fast kör man med portad 530 behöver man  inte byta den heller.. eller ser till att det står 530 på sin 531-topp om man kan lyckas med det..

Har precis genomfört byte från MS till Jetronic så till nästa gång får det nog bli dold/snygg MS-installation så att man slipper byta samt kan besikta med 100% E85 i tanken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

danjel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #13 skrivet: januari 09, 2006, 20:59:44 »
vad är MS och Jetronic?
skillnad på 530 å 531-topp?
kör man dubbelt så fort så vistas man i trafiken hälften så länge och löper därmed hälften så stor risk att skada sig själv och andra

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #14 skrivet: januari 10, 2006, 13:47:30 »
Jetronic är original insprutningssystem, MS står för MegaSquirt och är ett eftermarknadssprut som man kan bygga ihop själv.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #15 skrivet: januari 10, 2006, 19:00:11 »
530 och 531 är olika gjutnummer på topplocksstommar till Volvos "Rödblocks motorer".

danjel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:max effekt på 360?
« Svar #16 skrivet: januari 10, 2006, 22:43:04 »
ok tack! :)
kör man dubbelt så fort så vistas man i trafiken hälften så länge och löper därmed hälften så stor risk att skada sig själv och andra

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:max effekt på 360?
« Svar #17 skrivet: januari 11, 2006, 23:51:09 »
vad är MS och Jetronic?
skillnad på 530 å 531-topp?

MS är skoj och Jetronic mindre skoj  :D

531 är skoj och 530 mindre skoj  :P

Mer vetenskapligt beskrivet nedan:


Topplock

Det finns en ingjuten sifferkod ovan 2:ans och 3:ans avgasport som börjar med siffrorna 1000 och sedan följer själva kodnumret med tre siffror. Likaså brukar tillverkningsåret påtoppen vara instansat med två siffror (89 för 1989 osv). B 23 toppen, alla är i aluminium, finns i minst sex olika toppnummer. Standardtoppen från 1985 (B 230) har slutnummer 530. Den sitter på de allra flesta förgasarbilar från just denna tid. En bättre topp är 531 som har en annan gjutning med högre avgaskanal och större insug. Den sitter på vissa insprutningsmodeller och är direkt 5-7 hkr bättre än 530. Som utgångsmaterial är 531-toppen utmärkt att börja med. Ventilstorlek är original 44/35 mm fàr insug- respektive avgasventil. Beroende på cylindervolym brukar insugventilerna ökas till 46-48 mm och avgas till 38-39 mm. Naturligtvis portas topparna efter varje motorbyggares egna idéer. Hos vissa trimmare betonas "venturi effekten"; alltså att ha en diameter i kanalen före ventilen på ca. 90% av ventil-diametern; detta för att få bästa fyllnadsgrad i cylindern. Först körs kanalerna i toppen i fräsmaskin och sedan måste de handslipas. Här ligger mycket av hemligheten med de höga effekterna och det ör svårt att som "hemtrimmare" få samma resultat som trimproffs. Tipset är att köpa färdig topp med ventiler, kam och lyftare som bara är att bulta på. Runt 1987 fanns också en tvåventilstopp med nummer 631. Den har förbränningsrummet i kolven och gör att modifiera till skapligt flöde, dock är 531-toppen att föredra. När det gäller bearbetning av toppar är det viktigt vilka egenskaper man eftersträvar. I en gatbil är det viktigt att inte tappa vridmoment på lägre varv, så insugskanalerna bör inte bli för grova så att gashastigheten blir för låg. Man bör definitivt undvika "värstingprylar" för varje-dag-bruk.


1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398

Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskannaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405

Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler
Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.