Författare Ämne: B23a i 360  (läst 5473 gånger)

h.jorebo

  • Gäst
B23a i 360
« skrivet: mars 03, 2004, 10:27:11 »
jag har en 360 84 med en b19 i . Jag har en b23a som jag skulle vilja stoppa i men jag vill inte riva ur b19 om jag inte vet om det passar.
gör det de?? med tanke på att oljetråget ser olika ut, och motorfässtena vet jag inte hur dom ser ut på B23..

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:B23a i 360
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2004, 10:36:33 »
Hej och välkommen  ;D

Har B23:an fördelaren fram (misstänker det) ?

I så fall behöver du byta oljetråg, oljepump och flytta oljestickan. Sedan skall resten passa "bolt-on", dvs du tar motorfästen, svänghjul/koppling, insug mm från din 360.

EDIT: Kom på att fläkten fram kan behöva bytas och ev vattenpump pga fläkten, men är inte säker... (eller så skaffar du elfläkt)
« Senast ändrad: mars 03, 2004, 10:39:05 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

h.jorebo

  • Gäst
Re:B23a i 360
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2004, 16:05:12 »
nee fördelaren sitter nere under insuget  precis som på B19 som sitter i. är det nån skilldnad då??alltså med tråget pumpen & stickan? :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B23a i 360
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2004, 17:09:06 »
ska man flytta över svänghjulet med?

Passar inte kopplingen på b19 mot nån annan motors svänghjul

Om man som jag har B200 passar det kanske om det är en b230 som man slänger i?

Eller om man gör det enkelt.. vilka svänghjul passar vilka motorer/kopplingar/lådor
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:B23a i 360
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2004, 18:15:58 »
Har du fördelaren under insuget så är det fram, annars har man fördelaren bak, sittande på kamaxeln, vilket det gör på en del 200/700/900.

Man vill ju att det inte skall synas att man bytt, därav frågan.

Alla svänghjul passar på alla motorer (teoretiskt), men det är inte säkert att svänghjulet passar i bilen och till kopplingen, därför tror jag det är enklast att flytta över svänghjulet, minder ev problem...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B23a i 360
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2004, 18:46:45 »
Har du fördelaren under insuget så är det fram, annars har man fördelaren bak, sittande på kamaxeln, vilket det gör på en del 200/700/900.

Man vill ju att det inte skall synas att man bytt, därav frågan.

Alla svänghjul passar på alla motorer (teoretiskt), men det är inte säkert att svänghjulet passar i bilen och till kopplingen, därför tror jag det är enklast att flytta över svänghjulet, minder ev problem...

ok.. om man kollar i KG-trimnings katalog så är det olika svänghjul i b21 b23 och b230

lite förvirrande faktiskt..
"Stommar: 8-bultat b21/b23 500:-,
b230 försänkt 800:-"

det säger ju att bara b230:ns är försänkt men sen står det längre ner:

svänghjul lättat ca 3-3,5 kilo Till bilar med försänkt svänghjul med B23/B230 motor.

det säger ju isåfall att bara b21 har oförsänkt svänghjul.. eller så betyder det att det kan va både och på b23...

eller  :) så är det som du säger Nemesis att det helt beror på kopplingen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:B23a i 360
« Svar #6 skrivet: mars 04, 2004, 07:45:57 »
Har för mig att bultningen i vevaxeln är identisk i hela B21 familjen, men sedan skiljer det i storlek och vikt på svänghjulet, om det tex är en krans med hål för tändningen mm. Olika koppling och olika svänghjulskåpor beroende på ovanstående  ??? ???
Inte lätt det där när samma motor används i så många olika bilar...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"