Torsdagen 080306Har idag plockat lite med kupéfläkten. Den såg risig ut vid ett första ögonkast, men var mycket bättre!

Om jag mins rätt så är det en annan fläkt på nyare bilar.
Mätte motorlindningarna: 0,3 Ohm vilket medför 40 A och 480 W @ 12 V. Instrumentet visade 0,4 Ohm, mätkablarna ger 0,1 Ohm! Skall tilläggas att det inte är kontinuerligt, utan på full effekt och enbart då kolborsten har full kontakt! Induktansen, motståndet mot plötslig strömförändring i en spole, måste även beaktas. Det fattas en säkring i min amp.mätare, så hur mycket den faktiskt drar får vänta. Värmefläktens säkringen ligger på 16 A, för steg 1 och 2. Tredje steget ligger tillsammans med bromsljus och radio på 25 A...
Mätte även förkopplingsmotstånden (spiralerna), på skoj. Hoppas slippa ha dessa i bilen, när jag är färdig! 0,6 resp 1,4 Ohm. Därutöver hittades korrosion som förorsakade 5 resp 22 Ohm!
Det lilla motorskyddet, är en bedrövlig historia. undrar om det fungerar! Blir en annan avsäkring, då jag återmonterar elen!
Kolborstarna sitter i en ca: 20 mm djup "brunn", går att mäta genom att sticka ned ex "skjutmåttets sticka", för att se hur mycket de har kvar. Mina var ok! Kanske plockar jag söder mekanismen och filar kolen och polerar kopparbanorna!
Bilderna får berätta resten, hoppas även att de kan vara någon annan till hjälp!:) /Max