Författare Ämne: Jäkligaste mekarstället!  (läst 3636 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Jäkligaste mekarstället!
« skrivet: februari 04, 2008, 08:41:29 »
Allas vår "loffe", inspirerade mig till denna tråd! Han skrev, någonstans följande.
Citera
kanske det vissa har juh inte ett så fint garage som du. Min pärla står under en gran för tillfället :(

Vilket är det är det uslaste, konstigast eller jäkligaste, ställe du mekat på?

Jag mekade båtmotorförgasare, en gång, mellan Sverige och Danmark. Utombordsmotorn var för tung att lyfta in i båten, så det skruvades över vattnet! Därtill vågor och kraftig vind samt stora båtar, som passerade, läskigt nära! Lyckades få igång motorn, utan att ha tappat en enda del i sjön! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2008, 09:23:39 »
Oj, det var udda! Låter som en riktig kämpainsats. Själv väntade jag tills vi drivit in till en ö när motorn ballade ur.

Något märkligt ställe tror jag inte jag har faktiskt, kollegan däremot bytte kamrem på sin 360 på biltemaparkeringen i Uppsala.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2008, 11:23:58 »
koppling på en 740 på en garage uppfart! bara fötterna stack ut under bilen och tur var väl det för det snöade som fan. iallafall en av 40 dagar! ni som kan och vill gör väl det på 4 timmar men men man är ju som man är :-[
allt gick fel och jag fick nästan lunginflamation :(
Lycklig igen i min 360gl sedan

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2008, 13:01:14 »
hahaha fan va nice och ligga ute under bilen ...eller inte de är tur att man har en far som har ett två bils garage men man har la hjälpt komisar att gjera och alla hur ju inte garage så ja har ju ståt ute och liggat under en bil skogen som tappade avgasystemet gick lite väl vilt till och pappa ville inte krypa under bilen så de fick ja göra (de var på en jeep träff ja var la runt 14 bast...) 8)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2008, 14:59:36 »
dom ggr jag skruvat inne i ett garage är lätträkande på ena handen tyvärr. värsta gången var väl när jag skulle laga avgassytemet på 140in. Körde den över diket sen kryper jag in under i det blöta diket och fixar, blev inte bra men fortsomfan jobba man. :)

Tips kan väl vara att välja ett torrt dike för sådan manöver :)

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2008, 18:57:46 »
utomhus i 15 minus, först slita dän en bakaxel från en 744 för att sen montera den i mitt garage endast 2 minus  ;D
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #6 skrivet: februari 05, 2008, 19:08:06 »
Utomhus i 15 minus här oxå, byte av kamrem på gatan (På en Volvo 245 Turbo). Bodde i lägenhet och hade inget garage.
Stod med huven på ryggen för det blåste inte in så mycket snö och kall luft på mig då. Fingrarna blev till pinnglassar på nolltid trots vantar. Men bra blev det.
Det var för övrigt lite "kul" när remmen gick av. Hade varit ute och sladdat och skulle släppa av en kompis, stod på tomgång en stund och snackade och skulle åka iväg. Han inte röra gaspedalen innan motorn dog. Och sen startade den inte + lät annorlunda. Fick onda aningar och öppnade oljepåfyllningen och kollade ner, jajjamensan kammen stod still.

När GustavTs första 360 "El Vito" brann upp och bogserades bort var Gustav och jag på bergningsfirman 4 mil bort två vardagskvällar i rad och meckade bort kompletta fjäderben fram, 4 hjul, toppen, hela avgassystemet efter främre röret samt bakaxel+drivaxlar+låda. Hade fullt lass hem i min 360 varje kväll. Kallt var det då oxå, en 5-10 minusgrader och iskall snålblåst. Låg på grovt "singel" och mekade. Fick varmköra min 360 och värma fötter och händer i utblåsen ibland för att inte frysa sönder. Jösses amalia det hade man dragit sig för idag en sån operation!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mr_sweed

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Jäkligaste mekarstället!
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2008, 20:19:23 »
Hemma mekar jag jämt ute (har inge garage) men de värsta var nog när ja bytte glödstift på farsans mondeo diesel en kall vinterkväll för ett par år sedan, stod där i runt 2 timmar lutad över motorn å när jag var klar å skulle sträcka på mig hade ryggen låst sej i 90graders vinken ;D fick krypa in och upp för trappen, tog en bra stund innan det gick räta på ryggen.
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)