Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 755008 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #840 skrivet: januari 13, 2010, 18:03:57 »
Ha ha jag tänkte det samma med pumpen  ;D

Nu har jag svarvat insugs  styrningar och pressat i dom + mirafräst alla sätena.

« Senast ändrad: januari 13, 2010, 19:08:26 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #841 skrivet: januari 13, 2010, 18:06:41 »
Jag slipa 30 graders vinkel efter 45 gradarn + att alla ventiler är inslipade med sätena  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #842 skrivet: januari 13, 2010, 18:09:36 »
Godis bilder på allt innan montering  8)

Hårdare fjädrar,beg titan retainers som är om svarvade,special underläggs brickor,rostfria ventiler 36mm in 34mm ut mums !
« Senast ändrad: januari 13, 2010, 18:32:33 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #843 skrivet: januari 13, 2010, 18:12:51 »
Kamaxlarna fick bli ett par beg marin kammar 9,9mm lyft och 247 grader dur. Passade på att svarva av allt gjutgods så
dom ser lite snyggare ut  :D
« Senast ändrad: januari 13, 2010, 19:14:32 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #844 skrivet: januari 13, 2010, 18:14:53 »
Ihop monterat  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #845 skrivet: januari 13, 2010, 18:18:13 »
Här kan man se lite av limningen jag fick göra. Portade hål typ överallt, så först svetsa jag på matrial
sen av säkerhets skäl så limma jag också.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #846 skrivet: januari 13, 2010, 18:19:34 »
Bilder på kanalerna när ventilerna är monterade  :)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #847 skrivet: januari 13, 2010, 18:26:24 »
en sån där topp skulle inte bli billig om du inte var så förbannat händig å gjorde jobbet själv  ::)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #848 skrivet: januari 13, 2010, 18:34:50 »
Ja den här toppen skulle kosta fläsk om man köpte den över disk  :P Tur att man kan göra allt själv  :)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #850 skrivet: januari 13, 2010, 18:42:30 »
Den blir kanon  ;D kan vi lägga upp den här på forumet nånstans ?
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #851 skrivet: januari 13, 2010, 18:50:52 »
Hårdporr kan man lugnt säga. Får förhoppningsvis ta en närmare titt i helgen.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #852 skrivet: januari 13, 2010, 18:55:24 »
Den blir kanon  ;D kan vi lägga upp den här på forumet nånstans ?

det bör ju gå, kanske nån av moderatorerna som vet hur man gör ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #853 skrivet: januari 13, 2010, 21:25:49 »
Den blir kanon  ;D kan vi lägga upp den här på forumet nånstans ?

det bör ju gå, kanske nån av moderatorerna som vet hur man gör ???

Det skulle va Mefistofeles då som är överjävlig.

Själv provar jag här men gissar på att det INTE funkar:
 
<object type="application/x-shockwave-flash" height="144" width="425" data="http://www.time55.com/sv/countdown.swf"> 
<param name="movie" value="http://www.time55.com/sv/countdown.swf" /> <param name="allowScriptAccess" value="always" />
<param name="quality" value="high" /> <param name="wmode" value="transparent" />
<param name="flashvars" value="ye=2010&amp;m=5&amp;da=1&amp;h=0&amp;mi=0&amp;t=sommars-4e55songen-t552010&amp;yn=Knotan&amp;co=bu&amp;mc=6" /> 
<embed src="http://www.time55.com/sv/countdown.swf?ye=2010&m=5&da=1&h=0&mi=0&t=sommars-4e55songen-t552010&yn=Knotan&co=bu&mc=6"
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" />  </embed></object>
<a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;">
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
</a>
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #854 skrivet: januari 13, 2010, 21:39:57 »
Hittar inte diametern på original ventiler, hur stora är dom org?

Grymt jobbat som vanligt!
Portat 16v tidigare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #855 skrivet: januari 13, 2010, 22:10:20 »
Vad använder du för material till att plasta kanalerna?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #856 skrivet: januari 14, 2010, 18:12:09 »
Hittar inte diametern på original ventiler, hur stora är dom org?

Grymt jobbat som vanligt!
Portat 16v tidigare?


 Org stl på ventilerna är 34,5mm in och 31,5mm ut.

 Ja jag har portat 3st innan varav en till 16v bruks bilen, dock aldrig så här mycket .

 Girder jag åter kommer med exakt namn på limmet.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Senast ändrad: januari 14, 2010, 19:53:15 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"


Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #859 skrivet: januari 14, 2010, 22:29:02 »
Den blir kanon  ;D kan vi lägga upp den här på forumet nånstans ?

det bör ju gå, kanske nån av moderatorerna som vet hur man gör ???

Det skulle va Mefistofeles då som är överjävlig.

Själv provar jag här men gissar på att det INTE funkar:
 
<object type="application/x-shockwave-flash" height="144" width="425" data="http://www.time55.com/sv/countdown.swf"> 
<param name="movie" value="http://www.time55.com/sv/countdown.swf" /> <param name="allowScriptAccess" value="always" />
<param name="quality" value="high" /> <param name="wmode" value="transparent" />
<param name="flashvars" value="ye=2010&amp;m=5&amp;da=1&amp;h=0&amp;mi=0&amp;t=sommars-4e55songen-t552010&amp;yn=Knotan&amp;co=bu&amp;mc=6" /> 
<embed src="http://www.time55.com/sv/countdown.swf?ye=2010&m=5&da=1&h=0&mi=0&t=sommars-4e55songen-t552010&yn=Knotan&co=bu&mc=6"
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" />  </embed></object>
<a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;">
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
</a>


Ha tålamod. Simple Machines som tillverkar forumet släpper snart v2.0  (finns ute som beta). Då finns denna funktion inbyggd, bara att skriv Tiden är inne! i sin profil signatur så tickar tiden nedåt.

Over and out...
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #860 skrivet: januari 14, 2010, 22:46:54 »
Den blir kanon  ;D kan vi lägga upp den här på forumet nånstans ?

det bör ju gå, kanske nån av moderatorerna som vet hur man gör ???

Det skulle va Mefistofeles då som är överjävlig.

Själv provar jag här men gissar på att det INTE funkar:
 
<object type="application/x-shockwave-flash" height="144" width="425" data="http://www.time55.com/sv/countdown.swf"> 
<param name="movie" value="http://www.time55.com/sv/countdown.swf" /> <param name="allowScriptAccess" value="always" />
<param name="quality" value="high" /> <param name="wmode" value="transparent" />
<param name="flashvars" value="ye=2010&amp;m=5&amp;da=1&amp;h=0&amp;mi=0&amp;t=sommars-4e55songen-t552010&amp;yn=Knotan&amp;co=bu&amp;mc=6" /> 
<embed src="http://www.time55.com/sv/countdown.swf?ye=2010&m=5&da=1&h=0&mi=0&t=sommars-4e55songen-t552010&yn=Knotan&co=bu&mc=6"
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" />  </embed></object>
<a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;">
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
</a>


Ha tålamod. Simple Machines som tillverkar forumet släpper snart v2.0  (finns ute som beta). Då finns denna funktion inbyggd, bara att skriv Tiden är inne! i sin profil signatur så tickar tiden nedåt.

Over and out...

Simple Machines måste vara tankeläsare  ;D
Hoppas för knotas skull då att de snart släpper ut 2.0 på riktigt  :)
(under tiden kan Peter sitta vid sin dator i lugn och ro  ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

donny

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #861 skrivet: januari 15, 2010, 22:21:08 »
Peter: hur gör du med topplockspackningen? när du oringat blocket

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #862 skrivet: januari 15, 2010, 23:03:26 »
Visar imorgon  ;)
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #863 skrivet: januari 15, 2010, 23:11:59 »
ja det har jag undrat över å
Old Volvo's never die, they only go faster!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #864 skrivet: januari 15, 2010, 23:16:43 »
Det kan ni sova och dröma om i natt  :-*  Jag visar er imorgon hur det funkar   8)
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #865 skrivet: januari 15, 2010, 23:22:26 »
ja precis lär ju ha not att drömma om hehe
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #866 skrivet: januari 16, 2010, 18:41:12 »
vad menar ni med hur man gör med packningen vid oringning???
 ???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #867 skrivet: januari 16, 2010, 19:01:22 »
Svaret är helt orginal  ;D där fick ni  8)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #868 skrivet: januari 16, 2010, 23:06:32 »
men jag fattar fortfarande inte vad dem undrar om?????
jag har byggt några motorerv där vi har slängt dit o-ring, men vi ha int gjort nått mer än o-ringat och kört  orginal elring, elring ä så pass bra att det hqar funkat som det skA, SÅÅÅÅÅÅ vad är frgan?????? ???

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #869 skrivet: januari 16, 2010, 23:08:20 »
ja jag trode det skulle bli knas med oringar så man lättare skuter packningen ja men de kanse funkar har aldrig sett nån gjort så där förut men de kanse funkar för de :)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #870 skrivet: januari 16, 2010, 23:20:38 »
ja jag trode det skulle bli knas med oringar så man lättare skuter packningen ja men de kanse funkar har aldrig sett nån gjort så där förut men de kanse funkar för de :)
grejjen som jag fattat med oring är just att med typ 2 tiondlerar uppstrick så frår man det lilla extra tryck man behöver så elring pallar , det brukar funka uten extra grejjor,
GREjjen är att inte alla har en fräs som klarar att köra orngispårenn. eller rättar sagt te på m50 där inte cylinder är riktigt rund.
over and out

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #871 skrivet: januari 16, 2010, 23:45:05 »
Skulle vara kul att veta vem som tagit ut mest effekt ur en rödblockare med standard packning och utan o-ring eller dylikt  ::)
Vissa förespråkar ju att inte göra det för går toppackningen så är det för att det spikar och då är det bra att packningen går istället för att nånting värre händer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #872 skrivet: januari 17, 2010, 10:05:36 »
uppåt 500 kusar går bra med std elring hur som helst (dock tveksammt med 10.9 bult)
efter det så brukar packnigen krypa utåt vattenkanalen på nån cylinder efter en tids åka,...
då är o-ring ett enkelt sätt att hindra den från det.



peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #873 skrivet: januari 17, 2010, 17:00:03 »
Äntligen kan man montera ihop motorn  :D Börjar med att mont kolv kylnings munstyckena + arp  pinnbultarna
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #874 skrivet: januari 17, 2010, 17:01:17 »
Dit med ramlagrena sen åker veven i  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #875 skrivet: januari 17, 2010, 17:02:41 »
I med kolvar och stakar  8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #876 skrivet: januari 17, 2010, 17:05:06 »
Gjorde en olje fälla i torrsumps tråget.Sedan skruva jag fast det med titan skruvar  8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #877 skrivet: januari 17, 2010, 17:08:06 »
Då jag hadde lite titan bult liggandes så skruva jag fast vatten pumpen,fram och bak kåpa + oljepumpen.
Motorn vart  säkert 1kg lättare ;D
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #878 skrivet: januari 17, 2010, 17:42:19 »
, haha jag ska fan åka å köpa mej titanskruv till oljetråget jag med  ;D

om du ska hålla på å snobba så får jag väll inte va sämmre va :P

då ligger vi nästan lika nu,

jag ska kasta in bottendelen på tisdag tänkte jag å sen kan jag börja bygga insug

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #879 skrivet: januari 17, 2010, 18:25:35 »
Nu måste ju nästan jag hitta något användningsområde för den ensamma titan-nit jag har liggande hemma... ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82