Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 755001 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #520 skrivet: juni 16, 2008, 12:55:13 »
synd du var så långt bort annars har jag en transaxel liggandes om du var i behov av den.

grattsi tilll 12an iaf :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #521 skrivet: juni 16, 2008, 19:38:54 »
Haha coolt! Vad gör vi om vi har för lite grepp? Laddar på med gas när det greppar  :P

Var det klistrad stripp eller oklistrad? Gissar på det senare eftersom det inte greppade bättre..

Hur är egentligen R-däck jämfört med dragradialer för gatan?
Måste R-däck komma upp i temp innan de börjar greppa?

Synd om drivlinan blev det i allafall, nu är vi alla nyfikna på vilken länk som nu är den svagaste på din drivlina! Men vi väntar såklart tålmodigt tills du haft tid att mecka ned och kolla upp det.

TACK för att du visade lite 300 POWER där på fältet! Synd att man inte var där och såg det med egna ögon, då hade nog håren rest sig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T
« Svar #522 skrivet: juni 17, 2008, 22:22:04 »
Jag som var där och såg (i vart fall sista repan...  :() kan ju i vart fall säga att jag blev klart imponerad! Kanske inte av prestandan, den såg jag ju inte så mycket av, mer av hur välbyggt det verkade samt framförallt hur mjukt och tyst motorn gick. När de flesta andra hade problem att få bilarna att starta, fick smågasa för att hålla liv i dem och de till på köpet lät som om världens undergång var nära så kom Peter där med en motor som gick mjukt som i värsta lyxbilen, lät som en vanlig svenssonvolvo (nja, jämfört med alla andra i vart fall...) och åkte lika fort!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #523 skrivet: juni 19, 2008, 17:37:00 »
Jag som var där och såg (i vart fall sista repan...  :() kan ju i vart fall säga att jag blev klart imponerad! Kanske inte av prestandan, den såg jag ju inte så mycket av, mer av hur välbyggt det verkade samt framförallt hur mjukt och tyst motorn gick. När de flesta andra hade problem att få bilarna att starta, fick smågasa för att hålla liv i dem och de till på köpet lät som om världens undergång var nära så kom Peter där med en motor som gick mjukt som i värsta lyxbilen, lät som en vanlig svenssonvolvo (nja, jämfört med alla andra i vart fall...) och åkte lika fort!

Tack Kurre att du var uppmärksam  :) Det är  det som märks mellan amatörer
och ........  ;)

Kul att du var där Kurre86  :D ni andra borde  :-[

Nu börjar jakten av 11an  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #524 skrivet: juni 20, 2008, 11:15:00 »
jaga på nu!! =)  hur e de med filmerna.. går dom att ladda upp så vi andra stollar som inte var där..får se hur det gick till???  ::)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #525 skrivet: juni 20, 2008, 12:35:36 »
jaga på nu!! =)  hur e de med filmerna.. går dom att ladda upp så vi andra stollar som inte var där..får se hur det gick till???  ::)

Det kommer en lång film till vintern  :)
"don't buy it if you can build it!"

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #526 skrivet: juni 20, 2008, 13:49:19 »
vi vill se filmer på 12sek eller mindre ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #527 skrivet: juni 20, 2008, 21:39:12 »
Nu börjar jakten av 11an  8)

Härligt, en äkta kämpe!


Det kommer en lång film till vintern  :)

ojoj, hoppas inte sommaren och hösten blir lång  :-\

vi vill se filmer på 12sek eller mindre ;)
Haha! Där slog du huvudet på spiken!!!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #528 skrivet: juli 01, 2008, 11:00:11 »
Inga nyheter om vad som gick sönder i drivlinan? Många med mig undrar, bla. 300 Mania: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=5828&postdays=0&postorder=asc&start=0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #529 skrivet: juli 01, 2008, 12:18:08 »
tror det är ganska många som undrar  ;D var länge sen vi hörde av peter :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #530 skrivet: juli 01, 2008, 15:38:22 »
Har varit ute på jobb i 2 veckor så det har inte hänt nått med bilen  :(
Men på fredag har jag förhoppnings vis tid att ta ner drivlinan,så vi får se
vad som hänt .
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #531 skrivet: juli 01, 2008, 15:46:52 »
Vi Väntar med spänning!  :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #532 skrivet: juli 04, 2008, 16:41:54 »
Nu har jag fått ner vxl lådan + trans axeln.
Som jag trodde så hadde axeln i trans röret gått av  :P

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #533 skrivet: juli 04, 2008, 16:44:10 »
Jag måste säga att brott ytan är snygg  :)  jag menar den har ju inte tvekat att gå av  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #534 skrivet: juli 04, 2008, 16:45:20 »
Kolla noga så ser man att splinesen är vriden  8)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #535 skrivet: juli 04, 2008, 16:46:22 »
hehe den svagaste länken var alltså det enda som var orginal i drivlinan bara tigga ihop det där nu då :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #536 skrivet: juli 04, 2008, 16:51:10 »
Ha ha  ;D nej det får bli en annan org trans axel så jag kan åka mer i sommar  :)  Jag får sluta med bonzai eller var det banzai växlingar  :(  tror
vi pratat om det här förut i nån tråd vad det heter  :)
"don't buy it if you can build it!"

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 2½T
« Svar #537 skrivet: juli 04, 2008, 18:15:37 »
ja bättre med kamikaze körning  ;D
Bra, bättre, bredast

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: 360 2½T
« Svar #538 skrivet: juli 04, 2008, 19:23:21 »
Vilken bil! :D Så sjukt seriöst bygge! Du är min förebild när det gäller att modifiera bilar ;) Ska man göra nått ska man göra det ordentligt :) Lycka till med bygget, ser fram emot att se den i action!
En gång 300, alltid 300!

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #539 skrivet: juli 04, 2008, 20:10:09 »
haha de där är bevis på att du har lite pulver iallfall :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #540 skrivet: juli 04, 2008, 20:32:08 »
haha säker på att du inte svarvat av den!  ;D ska bli roligt och se hur du kommer att lösa detta sen! väntar med spänning!  :D Skål!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #541 skrivet: juli 04, 2008, 20:49:34 »
Nu har jag fått ner vxl lådan + trans axeln.
Som jag trodde så hadde axeln i trans röret gått av  :P

Det var som tusan, är det första gången nån kör av en axel?  :o
Jag har då inte hört talas om det innan eller så har jag glömt det!!   ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #542 skrivet: juli 04, 2008, 21:52:01 »
Kolla noga så ser man att splinesen är vriden  8)


Du har för bra koppling ::)
I spåret (försvagningen) där din axel gått av har transaxlar från äldre (4växlade) modeller 0,5mm större diameter (inte lika djupt spår) så jag kör med en sådan nu. 0,5mm är ju inte så stor skillnad men klarar troligen några fler NM som kan vara avgörande om det håller eller ej.
Så jag tycker du ska försöka hitta en axel från en 4vxlad nu.
Och jo transaxlar från 4växlade är lika långa och har samma splines som 5vxlade.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #543 skrivet: juli 05, 2008, 18:14:36 »
Tack för tipset Kullke  :) Men jag kör nog vidare med en 5-vxl variant
bara för att jag har en  :-[ Men till vintern kommer jag tillverka en dubbelt
så grov axel  8)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #544 skrivet: juli 05, 2008, 18:36:13 »
Tack för tipset Kullke  :) Men jag kör nog vidare med en 5-vxl variant
bara för att jag har en  :-[ Men till vintern kommer jag tillverka en dubbelt
så grov axel  8)

Loffe som kör äldre 300 kanske har 4-vxl axel, men troligen dyr frakt på en så lång o tung sak.
Dubbelt så grov blir flera gånger så tung så det kan bli svårt att få i växlarna och det kan ju bli onormalt slitage på synkringar då, men lite grövrekanske inte blir så mycket tyngre.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #545 skrivet: juli 05, 2008, 18:40:17 »
Det spelar ingen roll hur grov axeln är ,synkringen stannar bara drevet  :)
på porsche 928 funkar det ju bra eller ......
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #546 skrivet: juli 05, 2008, 19:02:27 »
Det spelar ingen roll hur grov axeln är ,synkringen stannar bara drevet  :)
på porsche 928 funkar det ju bra eller ......
Står ingående axel stilla står alla drev i lådan stilla, snurrar axeln snurrar alla drev (förutom backdrevet), ska drevets varvtal vid byte till högre växel  minskas
av synkringen måste också axelns varvtal bromsas av synkringen, eller?
Jag vet ej hur det fungerar på 928 men dess låda är antagligen anpassad för att ha tyngre transaxel.
Jag har upplevt att det varit trögt att få i växlarna med originallåda när jag varvat 7000+ men en bidragande orsak till det kan antgaligen ha varit rost och smuts i lamellsplinesen så det inte frikopplat helt.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #547 skrivet: juli 05, 2008, 19:25:32 »
Men Kullke hur kan ett drev som är nållagrat på en axel stanna den?
Du stannar bara drevet med synkringen,drivningen sker där efter med
spragen som är splinsad på axeln eller hur....
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #548 skrivet: juli 05, 2008, 19:52:26 »
Men Kullke hur kan ett drev som är nållagrat på en axel stanna den?
Du stannar bara drevet med synkringen,drivningen sker där efter med
spragen som är splinsad på axeln eller hur....

Dreven är ju nållagrade på utgående axel, men har kuggkontakt med 'undre' axelns drev som alla sitter stumt på den axeln som i sin tur drivs via kugg av ingående axelns drev.
Alltså roterar de alltid i förhållande till ingående axel.

Jag har bara jobbat med ford och volvolådor men antar att bmwlådan har liknande funktion ???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #549 skrivet: juli 05, 2008, 20:01:20 »
Drevena är nållagrade på ingående axeln,du måste tänka på botten stocken ? Allså behöver du bara bromsa upp  drevet på den vxl du valt.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #550 skrivet: juli 05, 2008, 20:20:30 »
Drevena är nållagrade på ingående axeln,du måste tänka på botten stocken ? Allså behöver du bara bromsa upp  drevet på den vxl du valt.


Ja jag tänkte på bottenstocken, kunde inte komma på vad den kallades :-[
Kanske är så i bmwlådan då ::)
Men t.exM47 har bara ett drev på ingående axeln och det drevet är ett med ingående axel och driver via sina kuggar bottenstocken.
Hur som så är det synkringarna som ska försöka anpassa rotationshastigheten så växeln ska gå i lättare, och då måste även transaxelns rotationshastigheten minskas och då måste ju något bromsa den eller hur?
Har man mera massa (tyngre transaxel) tar det lite längre tid att få ner hastigheten så att växeln går i.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #551 skrivet: juli 05, 2008, 20:54:05 »
Du bromsar aldrig transaxeln !
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #552 skrivet: juli 05, 2008, 20:58:11 »
Du bromsar aldrig transaxeln !
Inte? hur får man då sänkt varvatalet på den?

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #553 skrivet: juli 05, 2008, 21:09:34 »
varför ska du få sänkt varvtal på transaxeln? kopplingen minskar väl bara belastningen så det inte ligger belastning på dreven så att dessa kan växlas?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #554 skrivet: juli 05, 2008, 21:31:10 »
varför ska du få sänkt varvtal på transaxeln? kopplingen minskar väl bara belastningen så det inte ligger belastning på dreven så att dessa kan växlas?
När du växlat till högre växel sänks ju motorvarvtalet när du släpper upp kopplingspedalen pga att transaxeln börjat rotera långsammare i förhållande till körd hastighet.
Och det är synkringarna som anpassar jämnar ut rotationshastigheten så växeln går i.
Det är av denna orsak man dubbeltrampar med kopplingen vid uppväxling, samt ger mellangas vid nerväxling om man kör en bil med osynkronoserad låda.
Lastbilar med osynkade vxllådor brukar ha en kopplingsbroms som låser ingående axeln när man står stilla och ska ha i första växeln.
Jag körde en gång en lastbil med osynkad fullerlåda som hade trasig kopplingsbroms, så när man stod stilla med motorn igång var man tvungen att stänga motorn för att få i växeln.
Skål

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #555 skrivet: juli 05, 2008, 22:42:25 »
jo men det är juh först efter man har växlat som transaxelns hastighets ökas minskat. finns juh inget behov av att den ska sänkas före?

Jaja, får ta och googla lite nu.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #556 skrivet: juli 05, 2008, 22:58:00 »
jo men det är juh först efter man har växlat som transaxelns hastighets ökas minskat. finns juh inget behov av att den ska sänkas före?

Jaja, får ta och googla lite nu.
Nej i samma korta ögonblik som du för i växeln ändras naturligtvis axelns hastighet, har man då en tung roterande massa som ska ändra hastighet tar det längre tid att få i växeln.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #557 skrivet: juli 06, 2008, 10:17:33 »
Det kanske ligger nått i det du säger Kullke,Men jag tror inte det blir nått
problem eftersom getragens synkringar är nästan dubbelt så stora jämfört med m47ans.

 
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #558 skrivet: juli 07, 2008, 23:43:34 »
Det kanske ligger nått i det du säger Kullke,Men jag tror inte det blir nått
problem eftersom getragens synkringar är nästan dubbelt så stora jämfört med m47ans.

 

Nej det blir kanske inte blir nått problem om du inte gör axeln riktigt grov, axeln är 20mm så jag blev bara lite fundersam när du skrev att du skulle göra den dubbelt så grov = 40mm.
Jag räkna lite snabbt och kom fram till att en 40mm axel skulle väga 4x orgaxeln och ha 8 x så stor rotationsenergi.
Jag räkna på lite andra axeldimensioner också:
40mm skulle ha 4 x  originalvikt   och ha 8 x större    rotationsenergi mot original.
35mm skulle ha 3 x  originalvikt   och ha 5,4 x större rotationsenergi mot original.
30mm skulle ha 2,3 x originalvikt och ha 3,4 x större rotationsenergi mot original.
25mm skulle ha 1,6 x originalvikt och ha 2 x större    rotationsenergi mot original.

Att rotationsenergin som jag valt att kalla det (finns troligen bättre benämning) blir så mycket större i förhållande till viktökningen beror naturligtvis på att när diametern blir större kommer vikten längre från centrumet.
Men enligt mina uträkningar tror jag nog att axel >30mm kan bli problem ::)
Men samtidigt undrar jag om inte max NM/hk en grövre axel klarar ökar lika mycket som rotationsenergin, så oexakt räknat om originalaxel klarar ca300hk så skulle en på 40mm kanske klara 2400hk ;D isåfall skulle en 25mm kanske klara 600hk.
Invändiga diametern i stödlagrena i momentröret är ju större än originalaxel (sitter plashylsor runt axeln vid lagrena) så med lite tur är lagrenas invändiga diameter 25mm i såfall skulle man inte behöva göra om något i momentröret.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #559 skrivet: juli 11, 2008, 17:49:05 »
Jag bygger nog ett nytt momentrör från skratchh  :)  En 27 mm axel
kanske skulle bli lagom eftersom man kommer nog att trimma vidare  8)
"don't buy it if you can build it!"