Författare Ämne: Volvo 360 Flakbil  (läst 16066 gånger)

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Volvo 360 Flakbil
« skrivet: januari 08, 2012, 17:49:51 »
Det skulle vara intressant att bygga en flakbil av en 360. De ju bara att kapa bort just bakom förarsättet å svetsa rak plåt eller ta bort allt o lägga dit en bit av ett släp. Ska snart lägga upp lite bilder på bild-projekt!!
 
 Kom gärna med förslag!!
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2012, 19:07:58 »
Förslaget från mig är att titta på chiefens projekt som tyvärr gick till skroten tillslut.
Men lite ögongodis till dig i form av bilder på en kapad 360  :)
www.300power.com/forum/index.php?topic=4141.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2012, 19:51:24 »
Förslaget från mig är att titta på chiefens projekt som tyvärr gick till skroten tillslut.
Men lite ögongodis till dig i form av bilder på en kapad 360  :)
www.300power.com/forum/index.php?topic=4141.0

Tack, det var verkligen örongodis, nu ser jag hur det ser ut när man har kapat. Ska nog fundera vidare...
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2012, 20:58:10 »
Förslaget från mig är att titta på chiefens projekt som tyvärr gick till skroten tillslut.
Men lite ögongodis till dig i form av bilder på en kapad 360  :)
www.300power.com/forum/index.php?topic=4141.0

Tack, det var verkligen örongodis, nu ser jag hur det ser ut när man har kapat. Ska nog fundera vidare...

Gör så! Vore roligt ifall det blev ett bygge. Sverige har nog ingen 360 med flak nu då om inte det finns nån A-traktor förstås.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2012, 16:34:32 »
Förslaget från mig är att titta på chiefens projekt som tyvärr gick till skroten tillslut.
Men lite ögongodis till dig i form av bilder på en kapad 360  :)
www.300power.com/forum/index.php?topic=4141.0

Tack, det var verkligen örongodis, nu ser jag hur det ser ut när man har kapat. Ska nog fundera vidare...

Gör så! Vore roligt ifall det blev ett bygge. Sverige har nog ingen 360 med flak nu då om inte det finns nån A-traktor förstås.

Haha, meningen med bygget är att jag tycker om Volvo 360 och att jag ska ha min nyskoter på flaket!!
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2012, 20:11:47 »
Haha, meningen med bygget är att jag tycker om Volvo 360 och att jag ska ha min nyskoter på flaket!!

Se där ja, matcha lacken så blir det ett fint ekipage då  :P

4x4 och höjd markfrigång på bilen med?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2012, 16:17:57 »
Haha, meningen med bygget är att jag tycker om Volvo 360 och att jag ska ha min nyskoter på flaket!!

Se där ja, matcha lacken så blir det ett fint ekipage då  :P

4x4 och höjd markfrigång på bilen med?  :P




Jajamen, höjd iaf. 4x4 får vänta lite ;P
Skogskörning=NICE!

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2012, 16:35:33 »
Tjenare!! Har hittat en 340 till salu, för 1000Kr. Vilka tycker att jag ska köpa den??
det är en två dörrars recer. Vet inte om den är mkt kortare än en 4 dörrars??


en bild på den  ;)
Skogskörning=NICE!

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2012, 16:40:12 »
Den ä kortare än en fyradörrars. Chiefen byggde från en sådan du hittat där.

EDIT:
4-dörrars långröv är den längsta om jag inte minns alldeles tokigt.  :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2012, 16:47:13 »

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=824.msg7938#msg7938

Tack för bilderna, nu kan jag fixa bilderna som jag fick. Alltså kapa o greja!  :)
Skogskörning=NICE!

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #11 skrivet: januari 12, 2012, 19:15:51 »
Frej är bäst i världen!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #12 skrivet: januari 12, 2012, 20:00:13 »
Bra, bättre, bredast

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #13 skrivet: januari 12, 2012, 20:26:22 »
Frej är bäst i världen!

Jajamen! Han kan mkt han! ;)
Skogskörning=NICE!

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #14 skrivet: januari 12, 2012, 20:27:56 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=38.0

kollat på sista bilden

Nice epa! 360 epa är ju riktigt fräsig, synd att de är så svårt det där med v-lådan :( Annars hade jag redan byggt en :D
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #15 skrivet: januari 12, 2012, 23:37:34 »
Frej är bäst i världen!

Jajamen! Han kan mkt han! ;)

Lugn här, vi är bäst tillsammans!  ;)

Snyggt "subarutak" på epan där! Jag tycker det är snyggare än rakt avhugget tak.. men å andra sidan kan man ha en fet båge om det är rakt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #16 skrivet: januari 13, 2012, 06:32:39 »
Frej är bäst i världen!

Jajamen! Han kan mkt han! ;)

Lugn här, vi är bäst tillsammans!  ;)


Snyggt "subarutak" på epan där! Jag tycker det är snyggare än rakt avhugget tak.. men å andra sidan kan man ha en fet båge om det är rakt  :P

Fet båge vore ju riktigt fet!  :)
Skogskörning=NICE!

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #17 skrivet: januari 15, 2012, 15:00:57 »
Är det inte jättelätt med lådan på en 300 för att göra om det till en epa. Jag menar att man har ju redan ett växellådsfäste längst bak och behöver alltså bara monterna på en vanlig låda där fram. Och självklart korta lämpliga kardanaxlar och montera upp en lagerhållare.

Men känns som enklare än att sätta två lådor bakom varandra.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #18 skrivet: januari 15, 2012, 16:32:59 »
Jo sätta upp lådorna borde vara lätt. Men transaxeln vet jag inte hur svår den är att korta. Det är ju det att om man ska ha plats med låda fram så måste man kapa upp växellådstunneln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #19 skrivet: januari 15, 2012, 19:37:45 »
Är det inte jättelätt med lådan på en 300 för att göra om det till en epa. Jag menar att man har ju redan ett växellådsfäste längst bak och behöver alltså bara monterna på en vanlig låda där fram. Och självklart korta lämpliga kardanaxlar och montera upp en lagerhållare.

Men känns som enklare än att sätta två lådor bakom varandra.

Det vore nice att ha epa nu när man är 15;) Det låter lätt att fixa det där med v-låderna, man får se om man ska göra en epa:)
Skogskörning=NICE!

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Flakbil
« Svar #20 skrivet: januari 16, 2012, 14:25:37 »
Ja men i värsta fall får man lämna in till någon som har svarv och svets för att korta den på ett bra sätt. Alternativ montera kardan och korta sådana.