Jag kunde inte hålla mig, så jag gick ut och skruvade loss svänghjulet på B23E motorn jag har ståendes i mitt garage. 270mm är diametern, och det var väl inte vad jag hade hoppats på. 284 hade varit helt optimalt, men 280 hade dugit gott och väl. Nu tror jag backarna går ihop sig innan det klampar biten

Diametern ovanför kuggkransen (när svänghjulet ligger som på bilden) är 290mm, och det skulle kunna gå att använda den diametern i svarven. Men värre är det i FOPen, är ju lite tråkigt att bearbeta den ytan som används för att spänna biten. Dels är det ju så att backarna spänner där, det blir ju som att såga av grenen du sitter på. Sen tror jag det kan vara lite kinkigt att fräsa i en fixtur som används för produktion

Såg även att det satt några stift i svänghjulet, kan det vara bobvikter tro? Hur som helst var det inte mycket att greppa på om man skulle rycka ut dom, och så såg dom ut att kunna slå sönder plattan vid svarvning

Men det här svänghjulet ska jag inte sätta upp i någon maskin som det ser ut nu, så med lite tur är det svänghjulet som blir offer för bearbetning inte "stiftat".