Författare Ämne: Svänghjuls konvertering :)  (läst 3702 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Svänghjuls konvertering :)
« skrivet: september 09, 2008, 00:13:44 »
B2x0 har som bekannt det tjocka svänghjulet, eftersom jag ändå ska köra utan renix känns det onödigt att ha den extra vikten som det svänghjulet innebär. Har några tjocka svänghjul liggandes, men inget smalt. Om man tittar på bilden på folkraceshop ser det ut som att planet som lamellen ligger mot är jämnt med planet som tryckplattan fästs i, stämmer det?

Funderar på om man kan ta ett tjockt svänghjul och svarva ner det till ett smalt (och samtidigt ta lite på andra stället också :) )
Ska man samtidigt dra över lamellplanet, när man ändå är i farten? Och vad vill man för yta? Antar att det ska vara lite lagom riv i den, eller ska man lämna den ifred?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Svänghjuls konvertering :)
« Svar #1 skrivet: september 09, 2008, 00:20:47 »
Om man tittar på bilden på folkraceshop ser det ut som att planet som lamellen ligger mot är jämnt med planet som tryckplattan fästs i, stämmer det?
Japp stämmer! Ser precis ut som mitt folkracesvänghjul (som är lokalt tillverkat).

Funderar på om man kan ta ett tjockt svänghjul och svarva ner det till ett smalt (och samtidigt ta lite på andra stället också :) )
Har inte hört talas om att det går, men det går väl spåna på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 09, 2008, 00:24:32 »
Har inte hört talas om att det går, men det går väl spåna på.

Spåna på, nu är det (förmodligen ofrivillig) humor på hög nivå  :P

Tycker det borde gå, lite trixigt att förlänga skruvhålen utan att flytta på dom kanske, men det går ju att prova. Kan inte mer än misslyckas, och jag tror inte att svänghjulet kommer att gå åt till något annat.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 09, 2008, 07:12:15 »
Ska man samtidigt dra över lamellplanet, när man ändå är i farten? Och vad vill man för yta? Antar att det ska vara lite lagom riv i den, eller ska man lämna den ifred?

Dra ett "slick" över anliggningsytan med om den är blank/blå, du kan köra på ganska hög matning så den inte blir blank igen för det blir den med tiden ;)
Kanske kan jämföra ytan med en NY bromsskiva? den är ju lite grov.
Räcker med bara nån tiondel, så det tar över hela ytan blir lagom.

Jag tycker jag fick mer "bett" i min koppling efter jag svarvade till ytan. Men nu är ju lamellan/tryckplattan slut så det hjälper ju inge mer ;D

Hoppas du får till ett lätt svänghjul utav ditt tjockhjul ;D
« Senast ändrad: september 09, 2008, 07:28:42 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 24, 2008, 18:32:19 »
Är det någon som vet vad det är för diameter där kuggkransen sitter? Med lite tur passar det en befintlig fixtur i både FOP och svarv på jobbet, då kanske det kan bli något av den här konverteringen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 24, 2008, 23:46:44 »
Jag kunde inte hålla mig, så jag gick ut och skruvade loss svänghjulet på B23E motorn jag har ståendes i mitt garage. 270mm är diametern, och det var väl inte vad jag hade hoppats på. 284 hade varit helt optimalt, men 280 hade dugit gott och väl. Nu tror jag backarna går ihop sig innan det klampar biten :(
Diametern ovanför kuggkransen (när svänghjulet ligger som på bilden) är 290mm, och det skulle kunna gå att använda den diametern i svarven. Men värre är det i FOPen, är ju lite tråkigt att bearbeta den ytan som används för att spänna biten. Dels är det ju så att backarna spänner där, det blir ju som att såga av grenen du sitter på. Sen tror jag det kan vara lite kinkigt att fräsa i en fixtur som används för produktion :)
Såg även att det satt några stift i svänghjulet, kan det vara bobvikter tro? Hur som helst var det inte mycket att greppa på om man skulle rycka ut dom, och så såg dom ut att kunna slå sönder plattan vid svarvning :(
Men det här svänghjulet ska jag inte sätta upp i någon maskin som det ser ut nu, så med lite tur är det svänghjulet som blir offer för bearbetning inte "stiftat".
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.