Kul kul!
Jo RWD kan väl inte vara nåt annat än det roligaste valet? Sen vilket som är snabbast och bäst kan väl diskuteras in i sista böj

360 är inte så lätt som man kan tro. Minns inte hur mycket 240 väger men 5-dörrars 360 är nog inte mycket lättare tyvärr. 1250kg ungefär.
Däremot 340 med B14-motor väger under 1000kg om jag inte minns fel.
Äh, sluta babbla och in med fakta:
Enligt Haynes:Vikt körklar bil med B19-B200, förgasare/insprutning:
3-dörrars 1076/1100
4-dörrars 1075/1093
5-dörrars 1095/1119
Lättaste 300:an: 4-dörrars med B14= 940kg (1984-86)
Skattevikten på min egen 5-dörrars 360 med insprut från 1987 är 1210kg enligt transportstyrelsen..
Sierrafjädrar ska väl finnas men som du säger inte numret i "vår" lista. Dessa hittade jag på biltema.se men vet inte vilken som är hårdast.
Men finns ju fler firmor än Biltema som kränger fjädrar med..
Art nr Modell Årsmodell Beskrivning Placering Mått Anmärkning Pris
67335 Sierra Combi 5.84— SPIRALFJÄDER SIERRA COMBI Bak 4-cyl ej nivåregl. 4WD 259.00
67516 Sierra Combi 2,0 89- SPIRALFJÄDER FORD SIERRA BAK Bak DOHC ej nivåregl. 4WD 399.00
Frågan är om det blir bättre eller sämre med dubbla bakfjädrar på banan. Peter Schmidt har hävdat att det är för hårt som det är med en fjäder.
Sen är det lätt att sätta dit en klen coilover istället för original stötdämpare. Som ställbart alternativ till dubbla bladfjädrar.
Knepet med oljan ska väl gå att applicera bak med. Men minns inte riktigt om nån testat på dem.
Krängningshämmare fram: KG-trimning mfl. säljer en tjockare stabbig sak från Whiteline i Australien.
Krängningshämmare bak: Finns en bil i england som fått en från bakvagnen på en BMW 32# monterad. Finns ett par hyfsade bilder på installationen.
Bromsar: Ju större desto bättre samt ventilerade

Som du sett är lösningarna många.
Rattvarven på servo och vanlig vill jag oxå gärna veta. Om ingen vet så kan de med originalservo ut och ratta lite i "torre"

Men svårt och dyrt att köpa därför kanske BMW är ett bra och beprövat alternativ. 240 och 740 har fel geometri så att så kallad bumpsteer lär uppträda med sådan servo monterad.
Ska ni lätta bilen så mycket det går förutom rutor och annan "säkerhetsutrustning?