Författare Ämne: Snabbaste sättet att dränera HELA bromssystemet?  (läst 5103 gånger)

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Snabbaste sättet att dränera HELA bromssystemet?
« skrivet: januari 18, 2012, 09:30:50 »
Hejsan!

Hur går man tillväga om man så snabbt och smidigt som möjligt vill dränera hela bromssystemet för ett komplett bromsvätskebyte? Går det att använda följande "guide" http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3394.msg41277#msg41277 för att trycksätta hydralsystemet och bara öppna upp nipplarna och låta det trycka ur bromsvätskan för att sedan fylla på med ny fräsh och lufta på det gamla goda sättet?

Ska byta i min Audi A4 då jag ska upp i bergen i norge och köra och vill då ha fullt fungerande, helt fuktbefriade bromsar :)

//Söderqvist

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Snabbaste sättet att dränera HELA bromssystemet?
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2012, 11:50:48 »
Ja det ska bara vara att öppna luftnipplarna och blåsa ut att bromsvätska. Sen häller du i ny bromsvätska och även då använder du trycklyft, men se till att bromsvätskenivån inte blir för låg för annars trycker du in luft i systemet.
1. Öppna alla luftnipplar
2. Koppla på tryckluften (max 1bar är rekommenderat annars finns risk att spränga vätskebehållaren)
3. Tryck på med luft till all gammal bromsvätska är ur
4. Häll i ny bromsvätska i behållaren
5. Tryck på tryckluft
6. Se till så att bromsvätsenivån inte blir för låg i behållaren. Fyll på vid behov (extra viktigt om du har abs för annars kmr det in luft i abs-systemet och det är svårt att få bort)
7. När det kommer ut bromsvätska utan luft ur luftnipplarna så stänger du luftnipplarna.
8. Be någon trycka på bromsen och försök snurra på bromsskivan, alternativt köra sakta och testa bromsa. Om allt känns som det ska så är det bara ut och gasa.
9. Grattis till ett lyckat bromsvätskebyte ;D

Luftman finns att köpa på mekonomen. En luftman är ett bromsvätskelock med en slang som ena änden sitter på locket och andra har ett fäste för att skruvas på en bilventil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Snabbaste sättet att dränera HELA bromssystemet?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2012, 16:00:21 »
Absolut bäst tycker jag det är att öppna en nippel, köra nästan slut på bromsvätskan i behållaren genom att pumpa genom vätskan och sen fylla på med nytt innan den sugit i sig luft. Du MÅSTE ha en bit genomskinlig slang på nippeln så att den inte suger i sig luft och gör en vanlig luftning första gången du öppnar nippeln för att få lite bromsvätska i slangen. Sen äre bara gå runt på alla tre/fyra nipplarna och göra så, pumpa tills du ser att färgen på bromsvätskan ändras

Det som tar mycket tid är att få bort luften ur systemet, att tömma det är en barnlek rent tidsmässigt, därför är den här metoden bättre.

På motorcykeln byter jag bromsvätska typ var femte gång jag kör med den, det gör ganska stor skillnad i prestanda