Författare Ämne: Tänka på vid köp an 360?  (läst 5984 gånger)

majesty

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tänka på vid köp an 360?
« skrivet: augusti 05, 2005, 22:46:33 »
Hej!

Man börjar bli sugen på en 3serie nu till vintern, jag körde en 360 på sjön förra vintern och den var ruskigt lättkörd jämfört med morsans 740 och polarens bmw320, och bra mycket roligare än min mazda (plogen) 323 :p

Men vad ska man tänka på när man köper en, vad brukar krångla vart rostar dom?

Jag har en jobbarkompis som har en 360 glt 85a som gått 20k mil, dne har inte körts på vintern dom senaste 10 åren, och jag tror den mest används till att åka till jobbet (1.5mil landsväg) den borde väl då inte vara allt för röten under, men vad jag sett så är den rostig utvändigt, tror nog inte som har lagat nån rost på den nån gång, men jag vet inte.

Jag har inte provkört eller kollat så noga på den, men vad bör jag tänka på?
« Senast ändrad: augusti 05, 2005, 22:48:21 av majesty »

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Tänka på vid köp an 360?
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2005, 14:08:16 »
Fan det var ingen som svarade här...
men kolla skärmkanter och sånt! ska du bara ha den i vinter och sen skrota den så kan du ju bara kolla att den går, annars så kolla dämparna fram och balkar fram! trösklarna brukar ruttna och golvet är ofta väl "ventilerat" med fina hål! kolla växellådan när du provkör och sen tror tror jag att handbromsen brukar  va slut på just 300!
kolla alla lampor och så för el fel är också vanligt det var nog allt. tror jag
hoppas inte att glt har dessa fel
Lycklig igen i min 360gl sedan

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2005, 14:36:58 »
ja har haft 4st 340/360 å trösklarna har varit bra på allihopa.
inte ett enda hål.
under har de inte varit så farligt heller.
men kolla dörrarna. å skärmkanter.

Sen så ska du nog kolla motorn. en B200E e nog att föredra.
B14 e juh inte så manligt, om du inte drar alla med den då da. då fick du högsta nivån på manlighets faktorn.=)

Olja kan va nödvändigt att kolla så den inte läcker eller drar olja.

360 Hybrid MKII

majesty

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2005, 14:57:11 »
Jo jag hade väl tänkt att använda den även efter vintern, den jag som jobbarkompisen hade tror jag inte är nåt att ha för trösklarna såg helt uppkäkade ut och den ska besiktad i dec.

Funderar på en bmw 318is nu eller 518 e28 båda med bra viktfördelning, men dom blir ju inte lika billiga att äga, speciellt inte när jag har en plocka självskrot 500m härifrån, står en del 360 där.

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2005, 18:35:10 »
Kolla vidare efter ett nytt 300 objekt....finns ju hur mycket kul grejer att plock i den för en billig pening!
Men kolla fjäderskålarna dom nedre,annars är det nog inte mer än vanligt rost att kolla efter vad jag vet...kanske undre balkar.Men lova att vägra BMW....öj skulle vilja säga en massa grejer men det passar sig inte på detta forum  ;D
360 goes beyond :-)

majesty

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2005, 14:31:39 »
318is har jag lagt ner nu, han som ägde den var tydligen väldigt vårdslös med bilen.

Hehe vi körde faktisk snabbast av alla bilar som inte hade otdubb i vintras på sjön, bla 2st e30 :) samtliga med mer mos under huven med en 360glt då.

Svårt att hitta glt i närheten, äre bara dom som är nåt att ha eller?

Jag har inte gjort en riktig kolla på jobbarkompisens glt men vad jag såg så hängde bodyn på trösklarna hela vägen, dte var liksom uppfläkt rejält, så jag antar att det vara är kex där, men hur rostar dom kan trösklarna vara åt helvete men den fortfarand einte är helt uppkäkad under?
« Senast ändrad: augusti 09, 2005, 15:09:55 av majesty »

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2005, 02:02:07 »
De är ju bara köra upp den på en lyft,över en smörjgropp eller plocka fram domkraften och pallbockarna och ta dig en titt på hur den ser ut under  ;D

/Micke

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2005, 21:12:07 »
Är trösklarna så det hänger och fladdrar kan du nog räkna med att golvet och annat skoj också är kraftigt angripet. Jag vet för jag har lagat upp mina trösklar och även golvet :P

majesty

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2005, 17:03:24 »
Jo iofs börjar jag bli van nu, har svetsat både min mazda 323 och morsans 740 golv och skärmkanter

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2005, 19:59:28 »
Jo iofs börjar jag bli van nu, har svetsat både min mazda 323 och morsans 740 golv och skärmkanter
Då så! Fixa dig en fin 360 då  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.