Författare Ämne: Byta dämpare  (läst 2759 gånger)

paran

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Byta dämpare
« skrivet: september 25, 2005, 23:31:31 »
Hej alla! Jag har smygläst det här forumet en stund men det här blir mitt första inlägg. :)

Jag har en 360 GL -88 och bilprovningen har bestämt att jag måste byta bakre dämparna för att få fortsätta köra. Jag som börjat vänja mig vid gungandet efter varje farthinder... ;)
Problemet är att domkraftfästpunkten bak på höger sida är av. Jag misstänker att det blir svårt att byta dämparen om man t.ex. lyfter under bakaxeln, eller går det bra? Om inte, finns det något annat bra ställe där man kan lyfta?

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Byta dämpare
« Svar #1 skrivet: september 26, 2005, 10:33:56 »
Fungerar inte med en träkloss och garagedomkraft där den gamla fästpunkten suttit?
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Byta dämpare
« Svar #2 skrivet: september 26, 2005, 14:51:30 »
Hej och välkommen till klubben!  :)

Jag har också trasiga domkraftsfästen och brukar lägga en bräda (typ 95x22) ca 0.5 m lång så den ligger mot så mycket av "balkarna" som möjligt innanför gamla fästet, sedan lyfter jag bilen i den. Ju kraftigare och längre planka du har desto bättre så länge du inte klämmer något...

En variant är att lyfta bilen i bakaxeln och sedan sätta pallbockar med brädor vid sidorna eller en 45x120 tvärs under hela bilen...

Det viktiga är att fördela trycket på så stor yta som möjligt...
« Senast ändrad: september 26, 2005, 14:52:44 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"