Författare Ämne: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel  (läst 6053 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« skrivet: augusti 20, 2021, 11:06:36 »
Lång tid utan några nya inlägg på forumet, men nu har det hänt grejer igen!

Under våren kom Jesper på att han kunde tjäna lite pengar och ha roligt samtidigt om han importerade en fin, skattebefriad (snart i vart fall) BMW 525 TDS från Polen. När han satt på www.olx.pl och letade upptäckte han att det fanns gott om 340 dieslar i Polen också - självklart behövde jag en sådan att åka till jobbet med!

Sagt och gjort, en vecka innan sommarens semester satte Jesper sig i bil med sin polska kompis Przemec för att hämta sin BMW och några dagar senare satte jag mig på flyget mot Warzawa för att möta dem och hämta min bil...


Jespers BMW

Någon timme efter att jag blivit upphämtad på flygplatsen var vi framme vid min framtida bruksbil:


En snabb inspektion berättade att hjulhusen fram kommer behöva en hel del svetsning, tre av ytterdörrhandtagen behövde bytas och batteriet samt startmotorn mådde inte så bra... Förhandlingsläget när man flugit till Polen och redan har betalat färjebiljetterna hem är inte direkt optimalt, så papprena skrevs och pengarna bytte ägare utan vidare diskussioner - under processen fick jag reda på att bilen ska ha stått på museum några år (jag misstänker starkt översättningsfel, möjligen att någon har haft den som samlarbil ett tag) samt att säljaren var lika duktig som jag på att köra fast i lera med Lada Niva...

Därefter bodde vi några dagar hos Przemecs föräldrar och tog det lugnt; tvättade av bilarna lite och skruvade med Przemecs pappas Amazon:







När vi väl semestrat färdigt i Polen blev det 114mils körning och en natt på färjan innan vi var hemma igen; förutom att startmotorn trilskades lite när den var varm (varför köper jag alltid 340or med dåliga startmotorer?!?!) så var resan synnerligen händelselös. Lite ovant dock att kunna köra över 40mil med en 340 och fortfarande har mer än halv tank kvar - runt 0,6l/mil drog den i svenskt motorvägstempo med 110l öl samt 50kg mat och annan packning i bilen. Dieseln har dessutom sadeltanken från 360an, så man kommer långt på en tank jämfört med en B14 med 45l tank!

Nu står bilen här hemma och väntar på att sista papprena från Polen ska dyka upp innan bilen kan få svenska skyltar; det ska rostlagas lite i hjulhusen, servas lite och kanske bytas lite startmotor och koppling. Sedan börjar det roliga!

Planer för framtiden då? En polsk diplomatbil måste ju vara välutrustad (förutom att jag blivit bortskämd efter att ha åkt en modern bruksbil i många år nu), så jag ska försöka få dit så mycket av den utrustning jag har liggande som möjligt - på rak arm:
  • Centrallås
  • Elspeglar
  • AC
  • Styrservo
  • Snowcap

Utöver det så behöver bilen få vinterdäck samt en uppsättning nya sommardäck; helst skulle jag vilja ha tag på de sena 14" GLT fälgarna till sommardäcken. När väl Peter får tummen ur och gjuter av kjolpaketet han har liggandes så ska det på kjolpaket på den, och om jag får tag på en vinge till en sedan blir det en sådan också! Sedan är det nästan bara taklucka, skinnklädsel, elhissar och dimljus som saknas för att det ska bli en riktigt fullsmetad 340 GLE Diesel!
« Senast ändrad: april 05, 2024, 07:46:09 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2021, 12:19:32 »
Kul med ett nytt projekt och du alltid tar de mest ovanliga vägarna att få till den ultimata 300 :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2021, 14:09:37 »
Jag saknar ju lite prylar för mina framtidsplaner, så om någon har något roligt liggande så skrik till! Jag letar i första hand efter:

  • Vinge till sedan
  • 14" GLT fälgar
  • Blå plyschklädsel till sedan (eller femdörrars...)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #3 skrivet: september 04, 2021, 07:35:12 »
Asså, jäklar vilken roadtripp!! Tack för att du delade med dig av den berättelsen. Såna där resor är hur roliga som helst. Lycka till med projektet!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #4 skrivet: september 04, 2021, 08:23:02 »
Ja, det var en riktigt rolig resa! Lite spännande att köpa grisen i säcken och veta att man har över 100mil att köra för att komma hem... Vi var ju dock två bilar, så lite redundans fanns det ju!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #5 skrivet: september 12, 2021, 17:19:27 »
Haha underbart Kurre! Dieselmodeller såldes väl aldrig i Sverige?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #6 skrivet: september 12, 2021, 19:16:35 »
Nope, enligt car.info finns det 3st i registret i Sverige, så den är ganska så ovanlig.. 1,7 bensin är ännu ovanligare, bara en i registret!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #7 skrivet: december 19, 2021, 22:34:36 »
Grattis till nya bilen.
I Finland har det funnits dieslar men tror de bara fanns som 4 dörrars. 1,7 bensin är vanligare men ofta 4d men fanns en 3d 1,7 till salu i höstas.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2022, 19:29:05 »
Nu är det länge sedan det skrevs något här, men tiden har inte stått stilla för det!

Någon gång runt oktober åkte jag hem till Peter och Camilla som höll på att skrota ner Camillas gamla bruks-360. Från den fick jag en uppsättning säkerhetsbälten till baksätet samt diverse annat småkrafs som behövdes (typ bagagerumsmatta...). När väl bältena bak var på plats, lite lampor bytta och liknande så bar det av till registreringsbesiktning i Södertälje!

Besiktningsgubben tittade noggrant på chassinumret, försökte förstå det polska registreringsbeviset, bläddrade i instruktionsboken med diesel-tillägg jag köpt från Ebay och muttrade lite över de omatchande fram och bakhjulen (jag hade snott bakhjulen till släpvagnen och lånat 15" hjulen från den röda dagen i ära). Sedan var det dags för invägning:


Vänster bak, 255kg


Höger bak, 239kg


Höger fram, 281kg


Vänster fram, 293kg

Cirka 1068kg med 3/4 tank (46l tank, så ca. 30l diesel). Något framtung vilket kanske inte är så konstigt med en dieselmotor i nosen... Som jämförelse vägde den 1330kg på fordonsvågen i Nyköping när den kom hem från Polen fullastade med öl och mat och med mig i framsätet. Då var viktfördelningen nästan helt perfekt, 660kg fram och 670kg bak...

Hur som helst, bilen blev registreringsbesiktigad med en tjänstevikt på 1155kg, 54hk, 850kg släpvagnsvikt! Nu var det bara kontrollbesiktningen kvar...
« Senast ändrad: mars 23, 2022, 14:30:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2022, 19:48:21 »
Innan kontrollbesiktningen fanns det lite att göra dock... Bilen har aldrig fått någon underredsbehandling, och 23000mil på Polska vägar har satt sina spår...

Batterihyllan var nästintill obefintlig, likaså en del av hjulhuset under den:


Utan batterihylla och med ett litet hål att fylla i!




Hjulhus och golv vänster fram var största problemet... Det fanns spår av åtminstone tre gamla omgångar rostlagning (tunna plåtar lagda på de gamla allt eftersom de rostat sönder) och rosten sträckte sig från halva golvet i framsätet ända upp till fjädertornet! Även längsgående balk på vänster sida saknades det ca. 3 dm av...



Många, många timmars kapande och svetsande senare var alla hål ifyllda; därefter körde jag rostkonverterare, zinkspray, epoxigrundfärg, tröskelskyddsmassa och sedan tjock underredsmassa på de delar som inte syns. Förhoppningsvis behöver jag inte svetsa just där igen!


Även höger främre hjulhus var lite ledset, där var dock skadan betydligt mer hanterlig. Detsamma gällde längsgående balk på höger sida trevligt nog!

I övrigt kunde jag konstatera att båda trösklarna är bytta, skärmkanterna och dörrarna har fått smaka på svetsen och allt är gjort i bästa polska standard med dubbelplåt, obefintlig rostskyddsbehandling inuti och försiktigt svetsat:


En förstärkningsplåt svetsad inuti vänster tröskel - utan att lossa golvmattan innan... Ren tur att det fanns en bil kvar åt mig att köpa!


I övrigt är bilen relativt befriad från rost; värmeplåten till tanken behövde bara borstas av innan jag kunde lägga zinkspray, epoxigrund och tröskelskyddsmassa!
« Senast ändrad: mars 22, 2022, 20:23:03 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2022, 15:28:28 »
Wow! Bra jobbat! Och skönt att det inte bara är jag som får svetsa rost (och vågar visa upp eländet)  ;D

Är den besiktad nu alltså?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2022, 07:30:54 »
Historien fortsätter så sakteliga...

Bilen kom till Sverige 2021-07-06 och efter en oändligt lång väntan på det riktiga Polska registreringsbeviset (jag fick bara ett tillfälligt i pappersformat, de riktiga är plastkort) så kunde bilen till slut bli svensk 2021-10-29. Bara kontrollbesiktning återstod, och efter en julledighet fylld med rostflagor, svetsloppor och vinkelslipsdamm så var bilen till slut redo! En besiktningstid bokades 2022-01-27 innan jobbet och spänningen var olidlig!

Kvällen 2022-01-26 tog jag bilen in till Strängnäs och tillbaka för att se att allt fungerade som det skulle inför besiktningen; det gjorde det nästan... Hemresan från Strängnäs längs en kolsvart RV55 blev onödigt spännande då halvljuset på bilen helt försvann! Att blända av från helljus vid möte och bara ha parkeringsljuset kvar var inte så roligt... Hemma igen åkte Haynes-manualen och multimetern fram, relativt snabbt hade felet isolerats till något av de två relän som sitter till vänster om rattstången. Lämpliga reläer lånades från den röda (praktiskt med en till 340 i garaget!) och vips fungerade ljuset igen. Nöjd och belåten gick jag in för att sova...

Morgonen grydde och besiktningstiden närmade sig med stormsteg. Efter frukost lastade jag in mig i bilen, slog på tändningen och väntade på glödstiften. Bilen startade lika snällt som vanligt, backen lades i och... Motorstopp! Nytt startförsök, bilen hostar ett par gånger men vill inte... Min första tanke är luft i bränslesystemet - bilen har bara gått in några kilometer sedan bränsleledningarna var losskopplade för svetsning av balk så det kanske fanns luftbubblor kvar? Upp med huven, lossa luftnippeln och handpumpa - ska bilen starta?
Bilen hostar till, går 5s och dör igen? Mer handpumpning, fler startförsök, allt sämre resultat... Helt klart problem med bränsletillförseln, men varför?

På bilen sitter det stora vattenavskiljande filtret på en konsol med handpump och luftnippel där tändspolen sitter på en bil med Renix-tändning; innan det stora filtret hade någon välmenande tidigare ägare monterat ett enkelt, genomskinligt slangfilter. Smidigt för att se om det kommer luft i bränsleledningarna, mindre smidigt när filtret spricker på undersidan... Hur som helst, lättfixat problem när man väl upptäckt det! En bit bränsleslang, lite nya slangklämmor och sedan ska det bara luftas. Pumpar förtvivlat med handpumpen; det känns lite märkligt, som att det inte kommer något bränsle?!?! En lång stunds handpumpande senare börjar jag bli kladdig om fingrarna, men det kommer fortfarande inte något bränsle från luftnippeln och det finns inte en tillstymmelse till tryck i handpumpen. Bara att konstatera att membranet i handpumpen inte tyckte om allt arbete och har gått sönder - ridå, besiktningstiden missad och bilen okörbar... :-[

Nu började detektivarbetet - bränslefiltret på bilen var ett gammalt, polskt filter som inte fanns kvar i tillverkarens sortiment, så det hjälpte inte särskilt mycket för att identifiera filterhållaren...


En hel del googlande, slagning i två olika korsreferenslistor och lite mätande på anslutningar och liknande var jag dock rimligt säker på att Meat & Doria 9023 Diesel Filter Bracket type CAV Right borde vara rätt del. En beställning från Tyskland senare damp det ner en stor låda med bildelar som bland annat innehöll:


Det stämde! Bolt in replacement, femton minuters skruvande senare så satt en ny filterhållare på plats med nya packningar och ett nytt filter - bara handpumpa och starta!

Ny besiktningstid bokades 1/3 - den här gången gick det vägen med bra att veta på lite rost i ena tröskeln och några trasiga upphängningar till avgasröret! Nu var bilen för första gången laglig att köra i Sverige på riktigt och bruksandet kunde börja! Hittills har bilen gått cirka 500mil i min ägo (ganska många av dem innan besiktningen ::)) och just nu går den nästan dagligen som bruksbil. Framåt sommaren får 240an ta över ett tag, då ska diplomaten få ny koppling, genomgång av framvagnen, snabbare slutväxel och lite översyn av el med mera, men för stunden njuter jag av att åka 340 (och blir lika chockad varje gång jag inser att jag kört 40mil och fortfarande har nästan halv tank kvar ;D)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2022, 17:42:56 »
Spännande läsning! Såklart ska bilen stanna när du ska backa ut och köra till besiktningen!  ;D
Som min som tappade navkåpan och hastighetsmätningen på väg till besiktningen tidigare i år.

Lite ironiskt också att du importerat en dieselbil lagom till dieseln når rekordhöga priser. Men vad gör det så länge det är en snål diesel!  8)

Stort tack för att du uppdaterar oss om dina äventyr!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2022, 19:30:29 »
Jo, timingen för att köpa dieselbilar var inte optimal... Hittills har den legat runt 0.61l/mil, så jämfört med en modern diesel är den inte så snål... Jag hoppas dock kunna få den lite snålare med snabbare slutväxel och lite annat småfix.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2022, 19:46:47 »
Kul och se att du fick igenom den och den får rulla på vägen :)

De som är bra med gammla dieslare är ju att dom går på de mesta  :D
Bara köra till lokala korvmojen och hämta gammal frityrolja och slänga i.
En bonus är ju att de luktar gått efter bilen me  :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13