Historien fortsätter så sakteliga...
Bilen kom till Sverige 2021-07-06 och efter en oändligt lång väntan på det riktiga Polska registreringsbeviset (jag fick bara ett tillfälligt i pappersformat, de riktiga är plastkort) så kunde bilen till slut bli svensk 2021-10-29. Bara kontrollbesiktning återstod, och efter en julledighet fylld med rostflagor, svetsloppor och vinkelslipsdamm så var bilen till slut redo! En besiktningstid bokades 2022-01-27 innan jobbet och spänningen var olidlig!
Kvällen 2022-01-26 tog jag bilen in till Strängnäs och tillbaka för att se att allt fungerade som det skulle inför besiktningen; det gjorde det nästan... Hemresan från Strängnäs längs en kolsvart RV55 blev onödigt spännande då halvljuset på bilen helt försvann! Att blända av från helljus vid möte och bara ha parkeringsljuset kvar var inte så roligt... Hemma igen åkte Haynes-manualen och multimetern fram, relativt snabbt hade felet isolerats till något av de två relän som sitter till vänster om rattstången. Lämpliga reläer lånades från den röda (praktiskt med en till 340 i garaget!) och vips fungerade ljuset igen. Nöjd och belåten gick jag in för att sova...
Morgonen grydde och besiktningstiden närmade sig med stormsteg. Efter frukost lastade jag in mig i bilen, slog på tändningen och väntade på glödstiften. Bilen startade lika snällt som vanligt, backen lades i och... Motorstopp! Nytt startförsök, bilen hostar ett par gånger men vill inte... Min första tanke är luft i bränslesystemet - bilen har bara gått in några kilometer sedan bränsleledningarna var losskopplade för svetsning av balk så det kanske fanns luftbubblor kvar? Upp med huven, lossa luftnippeln och handpumpa - ska bilen starta?
Bilen hostar till, går 5s och dör igen? Mer handpumpning, fler startförsök, allt sämre resultat... Helt klart problem med bränsletillförseln, men varför?
På bilen sitter det stora vattenavskiljande filtret på en konsol med handpump och luftnippel där tändspolen sitter på en bil med Renix-tändning; innan det stora filtret hade någon välmenande tidigare ägare monterat ett enkelt, genomskinligt slangfilter. Smidigt för att se om det kommer luft i bränsleledningarna, mindre smidigt när filtret spricker på undersidan... Hur som helst, lättfixat problem när man väl upptäckt det! En bit bränsleslang, lite nya slangklämmor och sedan ska det bara luftas. Pumpar förtvivlat med handpumpen; det känns lite märkligt, som att det inte kommer något bränsle?!?! En lång stunds handpumpande senare börjar jag bli kladdig om fingrarna, men det kommer fortfarande inte något bränsle från luftnippeln och det finns inte en tillstymmelse till tryck i handpumpen. Bara att konstatera att membranet i handpumpen inte tyckte om allt arbete och har gått sönder - ridå, besiktningstiden missad och bilen okörbar...

Nu började detektivarbetet - bränslefiltret på bilen var ett gammalt, polskt filter som inte fanns kvar i tillverkarens sortiment, så det hjälpte inte särskilt mycket för att identifiera filterhållaren...

En hel del googlande, slagning i två olika korsreferenslistor och lite mätande på anslutningar och liknande var jag dock rimligt säker på att Meat & Doria 9023 Diesel Filter Bracket type CAV Right borde vara rätt del. En beställning från Tyskland senare damp det ner en stor låda med bildelar som bland annat innehöll:

Det stämde! Bolt in replacement, femton minuters skruvande senare så satt en ny filterhållare på plats med nya packningar och ett nytt filter - bara handpumpa och starta!
Ny besiktningstid bokades 1/3 - den här gången gick det vägen med bra att veta på lite rost i ena tröskeln och några trasiga upphängningar till avgasröret! Nu var bilen för första gången laglig att köra i Sverige på riktigt och bruksandet kunde börja! Hittills har bilen gått cirka 500mil i min ägo (ganska många av dem innan besiktningen

) och just nu går den nästan dagligen som bruksbil. Framåt sommaren får 240an ta över ett tag, då ska diplomaten få ny koppling, genomgång av framvagnen, snabbare slutväxel och lite översyn av el med mera, men för stunden njuter jag av att åka 340 (och blir lika chockad varje gång jag inser att jag kört 40mil och fortfarande har nästan halv tank kvar

)