Författare Ämne: går ryckigt å trögväxlad...  (läst 9890 gånger)

bamse2king

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
går ryckigt å trögväxlad...
« skrivet: oktober 06, 2005, 12:08:35 »
hej
jag är nybliven 360 ägare å älskar redan bilen ;) tycker den diffar mycket bättre än 240, spinner lättare loss på båda hjulen...måste va mycket smartare bakaxel...
men nu till lite fel:vid låga varv å lite gas går den ryckigt, ännu mer när den är kall...och den är vääääldigt trögväxlad, mest mellan 1an å 2an...bilen är en 360-88 b200f
mvh Erik 8)

monkeyman

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Re:går ryckigt å trögväxlad...
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2005, 18:52:03 »
Går det lättare att få i 2:an om du lyfter på backspärren samtidigt? Det felet hade jag på min, snabbt justerat genom att ta bort damasken på spaken och justera backspärren lite.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2005, 11:01:25 »
Inte ovanligt med ryckig gång på låg hastighet och lite gas.
Just runt 1200 rpm så ligger gränsen för att systemet skall stänga av bränsle vid motorbroms och om inte spjälgivaren är justerad kan det se ut som om man motorbromsar även när man ger lite gas och då får man en ryckig gång...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

bamse2king

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2005, 11:05:54 »
ookej, men min tvekar lixom vid ax oxå, typ även vid varv uppmot 2500 kan den lixom tveka på gasen men sen så drar den plösligt på mer.....typ som om soppan skulle ta slut....böt soppa filter igår men ingen skillnad, värst ere när den är kall...

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2005, 11:10:06 »
Det är inte ovanligt att den tvekar om man ger fullgas på lägre varv, framför allt på en insprutare (förgasarbilarna är lite rappare...).

Men prova med lite långsammare gaspådrag (1-2 sek till fullgas)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

bamse2king

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2005, 11:14:20 »
låter smart, men detta händer när man ligger på bara lite gas...bara kör iväg som vanligt...den hackar till ganska bra vid 2000-2500 nånstans sen får den mer kraft....

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2005, 11:18:07 »
Det där kan vara lite vad som, du verkar inte ensam...
Dåliga tänstift, tändkablar, sliten rotor eller fördelarlock. Vid högre varv ger generatorn lite mer kräm mm. Inte helt lätt att felsöka...
/Peter Olesen

bamse2king

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2005, 14:54:21 »
mm, bytt alla tänddelar utom kablarna...känns som ett soppa krångel för mig men det kan man ju aldrig säga säkert...annars får jag väl leva med det...är ju inte det värsta felet....tänkte bara om det var nått standard fel som är lätt att åtgärda...satte på ett stort öppet luftfilter igår...snacka om att det gav mer respons i gasen, å mullrigt ljud ;D 360 power ;)
« Senast ändrad: oktober 07, 2005, 14:55:09 av bamse2king »

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: oktober 07, 2005, 14:57:32 »
Du kan ju även prova att hälla en flaska K-Akut spridarrengöring i tanken...
Kan även funka med att tanka 15-20 lit E85 sedan fylla upp med BF95, rengör också...

Men som du säger, är det inte mer problem än så  ;D
/Peter Olesen

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 07, 2005, 15:41:33 »
Har faktiskt samma fel kommer och går i min.
Då är det bara hälla i k-sprit eller blandtanka etanol (har testat båda) så fungerar det några månader igen. Gissar på att det är spridarna som skitar igen, e.g borde man väl lämna in dem på ultraljud...
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2005, 15:52:11 »
Har faktiskt samma fel kommer och går i min.
Då är det bara hälla i k-sprit eller blandtanka etanol (har testat båda) så fungerar det några månader igen. Gissar på att det är spridarna som skitar igen, e.g borde man väl lämna in dem på ultraljud...
/Anders

Men det är dyrare än att köpa andra på skroten. Ultraljuds tvätt är riktigt fina grejer fast om det är ekonomiskt försvarbart på en original 360 vet jag inte. Skulle köpa 4 spridare på skroten, byta en och kolla om det blev bättre inte så monterar man tillbaks den gamla och provar sig fram till vilken vilka som inte är bra.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2005, 16:49:19 »
Eller så köper man stp-"grovrengöring" så det förhoppningsvis blir rent en gång för alla.
Tyvärr är jag lite för snål för att hälla i något man inte kan köra på så det är bättre med 20-25l etanol :D
/Anders

Jimb0

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 09, 2005, 00:00:59 »
Har samma fel på min 360 GLT -87:a.. Men den blir bättre när den är varm. Men fortfarande att ibland så segar den innan den drar iväg. Men drar iväg bra om jag inte trycker ner gasen helt direkt när jag ska börja axa..

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 09, 2005, 11:04:54 »
har för mig att det sitter ett filter i tanken också......alltså inne i tanken, lyft på baksätet   o skruva av locket till tanken....kolla där, och jag lovar dig om du lyser der i tanken kommer du se en massa skit på botten........

trögväxlad - detta är långsökt, men om du kollat allt annat så kan det va så att den förra ägaren kanske bytte olja i lådan till en som är mycket tjockare, om så är fallet så måste oljan bli varm innan man kan växla ordentligt, jag måste köra säkert 10 minuter med min innan jag kan växla "snabbt"

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2005, 11:43:47 »
Jag brukar köra med vanlig, röd ATF-olja i M45 och M47 lådor. Har alltid funkat bra för mig. Den är ju lite rinnigare än vanlig växellådsolja så då brukar det gå att växla snabbare.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 09, 2005, 15:19:17 »
har för mig att det sitter ett filter i tanken också......alltså inne i tanken, lyft på baksätet   o skruva av locket till tanken....kolla där, och jag lovar dig om du lyser der i tanken kommer du se en massa skit på botten........

trögväxlad - detta är långsökt, men om du kollat allt annat så kan det va så att den förra ägaren kanske bytte olja i lådan till en som är mycket tjockare, om så är fallet så måste oljan bli varm innan man kan växla ordentligt, jag måste köra säkert 10 minuter med min innan jag kan växla "snabbt"

Euhm jag ser tanken om jag lyfter på baksätet och tar bort plastskyddet men jag har då inget lock jag kan öppna...
/Anders

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 09, 2005, 16:26:39 »

Euhm jag ser tanken om jag lyfter på baksätet och tar bort plastskyddet men jag har då inget lock jag kan öppna...
/Anders

under plasten finns det ett "lock" som sitter med en bajonettfatting kan man säga, där i finns allt för uppsuging, retur och tankmätargivare.....det är ju mycket möjligt att den har rostat fast...

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 09, 2005, 17:56:23 »
Ja det hade du ju faktiskt rätt i! Hur får jag loss det där då? specialverktyg för att kunna skruva runt det?
/Anders

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 09, 2005, 18:11:40 »
hehe, näää

det är bara att ta i, mycket rostlösare så skall det gå, där i hittar du ett litet filter som du kan göra rent

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 09, 2005, 18:42:13 »
men det ska alltså skruvas? inte bändas uppåt?
Vill bara vara på säkra sidan så jag inte gör något dumt ::)
/Anders

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 09, 2005, 20:08:51 »
har för mig att den skall skruvas av.....