Författare Ämne: startar ej..  (läst 12553 gånger)

sick_

• Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
startar ej..
« skrivet: oktober 20, 2005, 19:08:09 »
jag har en 740 -88 med en b230f som inte startar.. det verkar inte vara nån fel på tändningen för det är gnista och det verkar som att den får soppa för att den blir sur.. vi har provat med k sprit i tanken och startgas men den startar inte.. generator och startmotorn funkar.. vad kan det vara för fel?
« Senast ändrad: oktober 20, 2005, 19:08:45 av sick_fuck »

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:startar ej..
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2005, 22:56:33 »
Du får den alltså inte att tända till på någon cylinder om jag förstått problemet rätt.

Fördelar locket sitter inte ½ varv fel? Så du får gnista på fel cylinder.
Kontrollera tändföljden 1-3-4-2 ska den va på fördelaren.

Tror problemet sitter i tändningen om den inte går igång på startgas. Om du nu inte har en helt komp.lös motor.

Sitter kamremmen rätt?? Vet du hur man kontrollerar det? Om inte så säg till så skriver jag det.

Lycka till.

Kom ihåg att inga frågor är dumma frågor. Frågar man inte så lär man sig inget.

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2005, 23:30:55 »
Du får den alltså inte att tända till på någon cylinder om jag förstått problemet rätt.

Fördelar locket sitter inte ½ varv fel? Så du får gnista på fel cylinder.
Kontrollera tändföljden 1-3-4-2 ska den va på fördelaren.

Tror problemet sitter i tändningen om den inte går igång på startgas. Om du nu inte har en helt komp.lös motor.

Sitter kamremmen rätt?? Vet du hur man kontrollerar det? Om inte så säg till så skriver jag det.

Lycka till.

Inge fel med kamremmen tror jag.. Det är nog tändningen som du säger för den "hostar" lite då och då och poffar i luftburken, tycker det låter som den kan tända för tidigt. Men hur ställer man tändningen på en B230F då ? hehe

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2005, 00:18:52 »

Lycka till.

Det får du gärna berätta för mig! vad blir det för symptom? har nämligen fått för mig att min kuggat över. Rasslade som attan en vända när jag körde men efter att ha stannat och startat bilen igen så gick den bra.
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 21, 2005, 17:08:44 »
om kammremmen sitter fel kan du ju sätta en ventil i kolven, beroendå på vilken motor du har, lätast att kolla är om du kollar på kamhjulet så har du ett litet märke på den och på ventilkåpan skall du också ha ett märke, dom skall stå mitt för varandra. Sedan har du vevaxel, bakom remhjule har det ett litet "hus" där kamremmen går, där inne finns det också en markerin på blocket och en markerin i det lilla hjulet som remmen går på, dom skall också stå mitt för varandar, gör dom det så står kammen rätt, kolla bara så att du har spännt kamen rätt. Är den för slapp så kan den ju hoppa eller slira......

Jag tycker också det låter som det är tändningen. Har du block eller topp monterad fördelare ??? Slutade bara motron fungera eller har den alltid varit död när du har haft den.....gör ett komptest på den med.

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 21, 2005, 18:50:46 »
Jag tycker också det låter som det är tändningen. Har du block eller topp monterad fördelare ??? Slutade bara motron fungera eller har den alltid varit död när du har haft den.....gör ett komptest på den med.
---------

Fördelaren sitter på kamaxeln, nej han körde den kvällen innan sen dan efter startade den inte, helt mysko.

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2005, 19:24:31 »
hur fräck är gnistan ?

okej, kolla tändföljden, byt tändspole (150kr på biltema), byt stift och tändkablar !!!

och du är säker på att den blir sur ? Annars kan ju ett nytt bränslefilter vara på sin plats.

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2005, 20:29:34 »
hur fräck är gnistan ?

okej, kolla tändföljden, byt tändspole (150kr på biltema), byt stift och tändkablar !!!

och du är säker på att den blir sur ? Annars kan ju ett nytt bränslefilter vara på sin plats.

okej jo men gnistan var helt okej. Ja fan stiften var aldelens blöta!

Ska kika tändningen om den kanskt tänder för sent, kan ju säga att han inte vart snäll mot den motorn.. :P

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2005, 19:53:27 »
Hmm, verkar ju skumt om du har gnista och soppa och den ändå inte startar. Kan vara att kamremmen hoppat över och lagt sig en eller ett par kuggar fel, då tänder den som du sa vid fel tillfälle.
Kan det vara dålig kompression? Det är alltså bensin och inte olja eller vatten på stiften? Toppackningen kan ha gett sig så det kommer in vatten i enn eller flera cylindrar, men verkar osannorlikt.

Annars om du inte har någon gnista och som jag själv har B230F med LH 2.2 så kan det vara hallgivaren som är kass, sitter under fördelaren på vänster sida i färdriktningen.
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2005, 01:07:19 »
Hmm, verkar ju skumt om du har gnista och soppa och den ändå inte startar. Kan vara att kamremmen hoppat över och lagt sig en eller ett par kuggar fel, då tänder den som du sa vid fel tillfälle.
Kan det vara dålig kompression? Det är alltså bensin och inte olja eller vatten på stiften? Toppackningen kan ha gett sig så det kommer in vatten i enn eller flera cylindrar, men verkar osannorlikt.

Annars om du inte har någon gnista och som jag själv har B230F med LH 2.2 så kan det vara hallgivaren som är kass, sitter under fördelaren på vänster sida i färdriktningen.

Hade verkligen B230F Hall-givare?

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2005, 09:27:57 »
Får ta och kika lite närmare på tändninge osv.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2005, 13:08:34 »

Hade verkligen B230F Hall-givare?

Sålänge det var LH2.2 var det hallgivare i fördelaren, på LH2.4 var det en lägesgivare som gick på hålen på svänghjulet istället.
Förare TEAM EGON RACING

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2005, 17:06:44 »
Hut byter man Hall givaren då ?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2005, 22:40:06 »
Hut byter man Hall givaren då ?

Har suttit och kollat lite i Vadis nu och på en 88as 740 med B230F så verkar det vara toppmonterad fördelare och lägesgivare som läser från svänghjulet, alltså ingen hallgivare i fördelaren.
Enklaste sättet att kolla om du har en hallgivare i fördelaren är att undersöka om du har ett kontaktstycke som går in strax under fördelarlocket, har du inte det sitter det istället en lägesgivare (ser ut ungefär som en ABS givare) i överkant på sprängkåpan ungefär en eller två centimeter från blocket.
Om det nu är så att du inte har nån hallgivare så innebär inte det automatiskt att felet inte sitter i triggersignalen, men ofta så blir en lägesgivare lite kinkig innan den ger upp fullkomligt så du borde ha märkt att nåt inte står rätt till innan den slutade starta. Enklast är att låna antingen en givare från en annan bil som du vet funkar som den ska.
Blev kanske lite långt och svårt att förstå det här men i vilket fall: Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 29, 2005, 12:59:09 »
nejdå jag fattar ;)
Då är det alltså en hallgivare efter som det sitter en kontakt aldelens under fördelarlocket. Antar jag ?! :)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 29, 2005, 14:15:08 »
nejdå jag fattar ;)
Då är det alltså en hallgivare efter som det sitter en kontakt aldelens under fördelarlocket. Antar jag ?! :)

Jajjemensan, då har du en hallgivare. Nu har jag inte tagit lös en hallgivare från nån Volvo nångång men här har du lite generella instruktioner  :P
Ta lös fördelarlock, rotor och under rotorn brukar det sitta en tunn plastskiva, ta bort den också, nu ska du kunna se hallgivaren och skivan/koppen med hål i. Hallgivare brukar sitta med en eller ett par små skruvar och med lite tur sitter den "ovanför" skivan så du slipper lös med den . Har du otur så måste du bort med skivan, där bör du ha en mutter som sitter på rotoraxeln. Skivan brukar ha en liten utstickande skåra som går i ett spår i axeln (samma princip som en krysskil) så den går bara att få dit i ett läge. MEN på vissa motorer är det så dumt gjort att du kan vända skivan och få dit den bak och fram och på så vis få triggersignalen vid helt fel tidpunkt. Så gör ett litet tuschstreck eller liknande på skivan innan du tar bort den.

Det här låter kanske krångligt men egentligen så är det rätt så enkelt, när du väl fått lös plastskivan ser du hur allt är uppbyggt.
Förare TEAM EGON RACING