Författare Ämne: KOPPLING  (läst 6666 gånger)

dogpile

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
KOPPLING
« skrivet: december 06, 2005, 18:15:12 »
Tjena har en 360 GL -87 B200f motor, har väldigt svårt att få i ettan, det går men man måste ta i. ibland går det lättare.backen har en tendens att "skrapa" när man lägger i den. min fråga är då, kan man justera kopplingsspelet på den här modellen eller är det en hydralkoppling som inte går att justera! har inte lust att byta koppling, dyrt! är det någon annan som har haft eller har liknande problem? hur länge kan man köra så här innan den säckar ihop totalt! m.m

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:KOPPLING
« Svar #1 skrivet: december 06, 2005, 20:15:29 »
Det är vanlig vajer till kopplingen, det finns en justering nere vid sprängkåpan.

Är dragläget långt nere mot golvet i bilen? Om inte så kan det vara att lamellen kärvar på transaxelns splines. Bara att plocka isär, rengöra och fetta in lite så ska det funka igen.
Förare TEAM EGON RACING

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 06, 2005, 20:17:44 »
Hej, skrapar på backen, det gör alla gammla Volvo!
I love VOLVO offroad

dogpile

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 06, 2005, 20:24:47 »
hehe vart sitter sprängkåpan? (är inte så kunnig)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: december 06, 2005, 20:25:08 »
Det är vanlig vajer till kopplingen, det finns en justering nere vid sprängkåpan.

Är dragläget långt nere mot golvet i bilen? Om inte så kan det vara att lamellen kärvar på transaxelns splines. Bara att plocka isär, rengöra och fetta in lite så ska det funka igen.

Smidigast att ta bort avgaset, sänka bakaxeln samt dra ut transaxeln ur kopplingskåpan!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 06, 2005, 20:29:35 »
Citera
Hej, skrapar på backen, det gör alla gammla Volvo!

Har aldrig orkat bry mig om nåt sånt men det ska tydligen oftast bero på att just lamellen kärvar en aning.

Citera
hehe vart sitter sprängkåpan? (är inte så kunnig)

I bakkant på motorn, stor blank aluminium sak som du inte gärna kan missa. Innuti den sitter kopplingen och det är dit som kopplingsvajern går.

Citera
Smidigast att ta bort avgaset, sänka bakaxeln samt dra ut transaxeln ur kopplingskåpan!?

Har för mig att Haynes påstår det men jag vet inte personligen. Enda gången jag plockat isär kopplingen på en 300-serie bil var i samband med att jag bytte till FT motorn.
Förare TEAM EGON RACING

dogpile

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 06, 2005, 20:35:47 »
kan det ha nått att göra med växellådsoljan, typ byta olja eller fylla på?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 06, 2005, 20:47:35 »
Svårt att felsöka via internet som du kanske förstår  ;)

Symptomen du beskriver är typexempel på vad som händer när ingående axeln i växellådan forstätter att snurra när kopplingen är nertryckt.
En viss varvtalsskillnad kan man ta, då det finns synkringar i växellådan som anpassar ingående axelns hastighet mot utgående, det är det som gör att du kan växla när du kör nästan helt oberoende av motorvarvtal.
När kopplingen inte frikopplar helt går det tungt för synkringarna att minska farten på ingående axeln, i det här fallet helt stanna den och det är det som gör att det kan skrapa eller gå tungt (i extremfallet vara omöjligt) att få i växeln när du har motorn igång och står still.

Om det är så att det inte frikopplar ordentligt, hjälper det inte ens att byta växellåda eftersom felet sitter mellan motor och växellåda.

Hoppas du hängde med i den där något onödigt långa förklaringen.
Förare TEAM EGON RACING

dogpile

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 06, 2005, 21:08:58 »
är det alltså synkringarna som är slitna?

dogpile

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 06, 2005, 21:18:11 »
kan ni inte veta i och för sig eftersom det är över internet, men det kanske är det mest troliga? räcker det med att byta synkringarna i så fall? eller måste man byta hela kopplingen?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 06, 2005, 21:20:52 »
Nope, men dom kommer förmodligen att få en något kortare livslängd.

Observera att jag inte säger det här som en absolut sanning nu men jag är i princip 100% säker på att ditt fel är i kopplingen. Antingen feljusterat eller att lamellen kärvar på splinsen och därför ligger an mot svänghjulet även när tryckplattan släppt.

Skrev kanske lite väl invecklat svar tidigare men shit happens.

Prova att justera kopplingen på vajern nere vid sprängkåpan, blir det inte bättre av det så är det bara att välja mellan att strunta i det eller att riva kopplingen och smörja upp splinsen. I värsta fall kosta på en ny kopplingssats.

Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 06, 2005, 21:23:26 »
kan ni inte veta i och för sig eftersom det är över internet, men det kanske är det mest troliga? räcker det med att byta synkringarna i så fall? eller måste man byta hela kopplingen?

Var inte snabb nog att svara innan du hann skriva igen...
Synkringarna sitter i växellådan, inte i kopplingen om du vill ha lite värdelöst vetande  ;)
Förmodligen räcker det som sagt med att smörja, men när du ändå har rivit kopplingen kan det vara bra att byta lamell, tryckplatta, urtrampningslager och stödlager. Det är ett val du måste göra själv med tanke på att bara du vet hur mycket du gillar din bil  :)
Förare TEAM EGON RACING

dogpile

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 06, 2005, 21:24:18 »
ok, tack så mycket! jag struntar gärna i det, tänkte bara ifall det tar typ en vecka så är det omöjligt att få i växlarna då är det ju inte så kul. men om det håller sig som det är nu en längre tid så skiter jag i det

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 06, 2005, 21:44:31 »
En annan vanlig sak som gör att det skrapar när man växlar, är stödlagret i vevaxeln.

När det blir dåligt och snurrar trögt så kommer ju ingående axeln på lådan snurra med vevaxeln och då blir det svårt att få i växlarna.

Dessutom är inte kopplingsspelet justerbart, bara kopplingspedalens läge. Urtrampningslagret ligger mot solfjädern hela tiden, så man kan tex bara sträcka wiren om det är för mycket spel i pedalen.

Det känns i princip inte om kopplingen är sprillans ny eller påväg att ge upp såtillvida den inte slirar vid acc.
Det bästa sättet att kolla är att ligga i typ 70 på 4:an och trampa till på kopplingen snabbt och då ska den greppa direkt när pedalen släppts upp.