Författare Ämne: Okänt fel, löser sig när man växlar...  (läst 4229 gånger)

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Okänt fel, löser sig när man växlar...
« skrivet: december 15, 2005, 20:32:28 »
Vet inte om detta är under rätt kategori eftersom jag inte vet vad felet är men jag skriver inlägget här ändå...

Symptomen är som följer:
Körde på en parkering på tvåans växel, när jag kom ut på vägen så tryckte jag på gasen och bilen kommer knappt iväg, jaha igensatt soppafilter tänkte jag, lägger i trean och då går den hur fint som helst igen. Gör några accelerationer till men sen på trean så får jag ingen effekt ut på hjulen, vet inte om jag hade någon effekt på motorn, släpper upp gasen helt och trycker ner den försiktigt igen, fortfarande på trean, då börjar bilen nästan att hoppa, hela framvagnen sätts i något som kan liknas vid vobbling.
Växlar ner på tvåan (som felade tidigare) och då fungerar den hur fint som helst, gasar på så jag kan lägga i fyran direkt och bilen går bra tills nästa acceleration när samma sak inträffar igen.

Det luktar bränt från bakvagnen.

Någon som har en idé?

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Okänt fel, löser sig när man växlar...
« Svar #1 skrivet: december 15, 2005, 21:28:43 »
Ligger bromsarna på bak?
Hissa upp och kolla att allt lirar som det ska. Snurrar det lätt, dra några ggr i handbromsen, fortfarande lätt, trampa några gånger på bromsen (hårt) fortfarande lätt. Då verkar det som att det är bra. Kolla ävn att den bormsar på båda hjulen när du bromsar (då är det mycket lättare om man är två).

Kan det luckta från avgasröret?
Vanligaste är att det då fastnat en plastpåse som ligger och smälter på röret och gör att det luktar.

Det är inte motorn som hoppar när du beskriver vobbling?
Har du kat på bilen? Kan va innanmätet i den som lossnat och ibland lägger sig på tvären och hindrar avgaserna att komma ut. Lägg dig under och banka med handen på katen, låter det som att det är något som är löst där inne? Byt då kat/ta ner den och ränsa den. Även det här kan göra att det lucktar bränt då det kommer massa oförbränd bensin i avgasröret.

Går det bra att varva motorn utan belastning när problemet uppstår?
Koppla och försök vara upp till 5000, snabbt, fullgas.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 15, 2005, 22:07:07 »
Ligger bromsarna på bak?
Hissa upp och kolla att allt lirar som det ska. Snurrar det lätt, dra några ggr i handbromsen, fortfarande lätt, trampa några gånger på bromsen (hårt) fortfarande lätt. Då verkar det som att det är bra. Kolla ävn att den bormsar på båda hjulen när du bromsar (då är det mycket lättare om man är två).

Kan det luckta från avgasröret?
Vanligaste är att det då fastnat en plastpåse som ligger och smälter på röret och gör att det luktar.

Det är inte motorn som hoppar när du beskriver vobbling?
Har du kat på bilen? Kan va innanmätet i den som lossnat och ibland lägger sig på tvären och hindrar avgaserna att komma ut. Lägg dig under och banka med handen på katen, låter det som att det är något som är löst där inne? Byt då kat/ta ner den och ränsa den. Även det här kan göra att det lucktar bränt då det kommer massa oförbränd bensin i avgasröret.

Går det bra att varva motorn utan belastning när problemet uppstår?
Koppla och försök vara upp till 5000, snabbt, fullgas.

Tack för svaret! ska testa att koppla ur snabbt nästa gång och ska kolla katten.
Jag har ändå börjat fundera på om det kan vara vajsing med soppatillförseln som får motorn att vibrera kraftigt och då framvagnen "vobblar" ska kika mer imorgon, återkommer då!
/Anders

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 17, 2005, 17:59:43 »
Katalysatorn skramlar inte så det verkar inte vara fel på den.
Jag körde 4mil idag och försökte få bilen att tjorva igen men den går som en klocka  :o ??? så jag fattar ingenting iom att det var hela tiden i förrgår...
/Anders

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 18, 2005, 01:32:58 »
Volvo 300an är som teorin om varför ingenting fungerar men ändå gör det....

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar. Praktik är när allting fungerar, men ingen fattar varför. I detta hus förenas teori och praktik: ingenting fungerar och ingen fattar varför.
« Senast ändrad: december 18, 2005, 01:33:16 av Dan.P »

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 18, 2005, 20:57:17 »
Det verkar du ha rätt i, har kört ytterligare några mil idag och inga som helst problem, varken vid buskörning eller normal körning även om det väl mest var buskörning nu när det kom några dm snö igår  ;D

Dock verkar tankmätaren visa fel, mätaren var nästan i bott och varningslampan började lysa, efter det körde jag 3mil till innan jag tankade och jag fick i 48liter i tanken som jag som mest tankat 57liter i (även vad den rymmer enligt speccarna), så jag funderar ändå lite på om det kan vara armaturen i tanken som felat?

/Anders