Författare Ämne: Hjulet glappar vänster bak!  (läst 39417 gånger)

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Hjulet glappar vänster bak!
« skrivet: januari 03, 2006, 23:50:20 »
När man rycker i hjulet i sidled när bilen står på marken så glappar hjulet.. pga att jag för närvarande inte har tillgång till garage så har jag inte orkad gå under i kolla.. men har märkte att damansken hade glidit av drivknuten..

Vad är det som sitter löst? drivknuten?

joppe_lindgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
    • Team Loggert motorsport
Re:Hjulet glappar vänster bak!
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2006, 17:48:08 »
jag tror att det är hjullagret som är slut!!! för precis det där fenomenet fick jag på min 360 i somras!!! men en sak kan jag tala om för dig att det var ingen lek att byta det! Jag jobbar som bilmekaninker och hade tillgång till både lyft, press och verktyg på jobbet men det var inte direkt lätt endå!!!
360 den bara går och går...

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2006, 01:02:11 »
men skall det inte skrika från hjullagret då om det är slut? för nu klunkar det bara om jag kör över ojämnheter..

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2006, 15:19:43 »
Er nok hjullageret da....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2006, 15:26:05 »
men skall det inte skrika från hjullagret då om det är slut? för nu klunkar det bara om jag kör över ojämnheter..

Inte skrika men brumma.. särskillt i kurvor
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2006, 18:44:18 »
Kikade lite nogrannare idag och kom fram till att det var yttre bromstrummen som glappa mot den innre delen! (vet inte om man säger så).

Försökte banka fast den men antagligen är den skev på något vis. Tur att det inte var något allvarligare i alla fall.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2006, 19:29:14 »
Då är det hjullagret, det sitter i bromstrumman.

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2006, 20:26:46 »
Nej men asså "locket" glappar. Det glappar inte när handbromsen är åtdragen..

joppe_lindgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
    • Team Loggert motorsport
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2006, 18:04:47 »
det e garanterat hjullagret!!!!
360 den bara går och går...

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2006, 17:15:02 »
Hm.. Igår körde jag 135 mil utan att märka något.. ända defekten är att det klockar till på ojämnheter.. Asså hur fan kan det vara hjullagret när jag kände på bromstrumman å märkte att det endast var denna yttre del som glappa?

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 09, 2006, 17:24:56 »
Hm.. Igår körde jag 135 mil utan att märka något.. ända defekten är att det klockar till på ojämnheter.. Asså hur fan kan det vara hjullagret när jag kände på bromstrumman å märkte att det endast var denna yttre del som glappa?

Fordi den indre delen sitter boltet fast til hjulopphenget.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 09, 2006, 22:34:50 »

Hjullagret sitter fast i bromstrumman. Däcket sitter fast i bromstrumman. Glappar bromstrumman beror det på att hjullagret är glappt. Anledningen till att det inte glappar när du drar åt handbromsen är för att du klämmer fast bromstrumman eftersom bromsbackarna trycks ut.
Förare TEAM EGON RACING

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 11, 2006, 01:14:05 »
ok ni kanske har rätt.. eller så har ni missförstått mig.. jag tänker inte på att bromstrumman glappar utan "locket" ( kan någon ge mig det rätta ordet) glappar mot bromstrumman..

Skulle vara bra om ni säger en metod som påvisar att hjullagret är kasst när man tagit bort "locket" till bromstrumman..

skall skiffta höger och vänster och se om det är likandant någon dag.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 11, 2006, 20:05:28 »
Det du säger är locket är med största sannolikhet bromstrumman.
Ser det ut som en rostig pepparkaksburk och har fyra hjulbultar som sticker ut där du sätter fast hjulet är det definitivt trumman.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 11, 2006, 20:21:58 »
Tror han menar navkåpan. Kan ha fel.
Men glappar den så borde den ramla av, och är det glapp i den så har det kommt in vatten och skit i hjullagret så det behöver bytas iaf.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 11, 2006, 22:58:13 »
Tror han menar navkåpan. Kan ha fel.
Men glappar den så borde den ramla av, och är det glapp i den så har det kommt in vatten och skit i hjullagret så det behöver bytas iaf.

Det var vid vänster bakhjul där han hade något glapp. Finns nog ingen navkåpa där på en 360  ;)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 11, 2006, 23:16:31 »
Tänkte fel när jag skrev... Va fram nu...

Hur som så tror jag att det är hjullagret som är slut på hans beskrivning.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 11, 2006, 23:58:49 »
Håller inte med alla som skyller på hjullagret just nu.. för visst sitter inte hjulbultarna fast i yttre delen av bromstrumman? är inte den yttre delen/tallriken/pottlocket trätt på hjulbultarna och blir fastklämt när man drar åt hjulbultarna? Precis som skivorna fram på en 240 tex, tar man bort hjulet (och en liten m5skruv) så kan man ta bort skivan men hjulbultarna, navet och innre och yttre lager sitter ändå kvar

nån som håller med? Är inte så hemma på naven bak. Har bytt lager V.fram dock.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 12, 2006, 00:07:01 »
Hej, bromstrumman är bultad med hjulmuttrarna. Jag såg det i kväll när jag bytte bromsar.
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 12, 2006, 00:57:38 »
Hej, bromstrumman är bultad med hjulmuttrarna. Jag såg det i kväll när jag bytte bromsar.

Som jag trodde..

yttre drivaxeln är den som är upphängd i lagret, den är bultad i drivflänsen som sedan den långa drivaxeln är bultad i.

Det kan vara så att muttern inte är ordentligt åtdragen eller att den lossnat. Eller så är lagret slitet/glappt.
OM det är så att hjulet glappar när det är åtdraget!

Är det bara bromstrumman (pottan) som glappar när hjulet är bortmonterat så är det nog inget att bry sig om, är den skev eller nåt känns det nog om man rullar sakta framåt samtidigt som man drar åt handbromsen stegvis

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 13, 2006, 02:40:23 »

Som jag trodde..

yttre drivaxeln är den som är upphängd i lagret, den är bultad i drivflänsen som sedan den långa drivaxeln är bultad i.

Det kan vara så att muttern inte är ordentligt åtdragen eller att den lossnat. Eller så är lagret slitet/glappt.
OM det är så att hjulet glappar när det är åtdraget!

Är det bara bromstrumman (pottan) som glappar när hjulet är bortmonterat så är det nog inget att bry sig om, är den skev eller nåt känns det nog om man rullar sakta framåt samtidigt som man drar åt handbromsen stegvis

Bingo!! äntligen någon som förstår mig!!! För om ett julager är såpas slut, så det glappar som det gör nu, skulle man nog behöva hörselkåpor när man kör.. skäpt å sido, jag misstänger att "pottan" är skev. skall testa att byta från andra sidan och se. Dock försår inte jag hur den kan ha blivit sne, om den nu är det..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 13, 2006, 13:13:00 »
jag förstår inte hur det skulle kunna glappa om hjulet är åtdraget, när man drar åt hjulet pressar man det ju och pottan mot yttre drivaxeln.. men om det inte glappar med handbromsen åtdragen borde det inte vara lagret i allafall..

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 13, 2006, 14:58:07 »
Nä det är det jag inte fattar heller för jag har värkligen dragit hjulet bra, men eftersom det är ganska så bastant järn så går det ju inte att klämma den på plats med hjulet.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 14, 2006, 13:19:52 »
Är hjulmuttrarna fastdragna men det glappar när du rycker i hjulet kan det inte vara så mycket annat än hjullagret som är slitet. Om inte allting rostat lös eller liknande dvs.
Som jag skrev tidigare så slutar ett hjullager att glappa när man drar åt handbromsen pga att bromsbackarna nyper fast trumman.
Jag har visserligen aldrig plockat upp bakbromsen på en 300serie bil men jag har ändå mycket svårt att förstå hur det ska kunna vara något annat än ett glappande hjullager. Särskilt med tanke på att det inte är helt ovanligt att dom blir glappa.
Om det skulle vara så att det är ett koniskt lager och en mutter där man ställer lagerspelet tjänar det inget till att försöka spänna upp det. Är det glappt så är det glappt, spänner du åt det kommer det att vara lika glappt inom tio mil.
För att vara säker är det väl inte svårare än att plocka upp det? Då ser du ju på en gång vad som är felet.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 14, 2006, 13:47:51 »
Som jag skrev tidigare så slutar ett hjullager att glappa när man drar åt handbromsen pga att bromsbackarna nyper fast trumman.

Såg inte att du skrivit det, och när jag tänker på det förstår jag att du har helt rätt!

Citera
För att vara säker är det väl inte svårare än att plocka upp det? Då ser du ju på en gång vad som är felet.

Du får nog göra så Göteborg, skall bli kul att få höra att/om det verkligen var hjullagret.

Men enligt haynes och som andra sagt.. det är inte så lätt att byta bak som det är fram..

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 20, 2006, 21:49:56 »

Såg inte att du skrivit det, och när jag tänker på det förstår jag att du har helt rätt!

Citera

Du får nog göra så Göteborg, skall bli kul att få höra att/om det verkligen var hjullagret.

Men enligt haynes och som andra sagt.. det är inte så lätt att byta bak som det är fram..
  tjena  såg ditt inlägg jag hadde samma fenomen MEN   jag hadde slitna hål i skivan  har du kollat dina ojämnheter det kan ge den knasiga glappandet kolla dina bultar om dom är tillplattade då har dom kastat lite jag fick bort detta fenomen på min bil
kanske du ochså har denna sjuk dom??
360 turbo forever

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: februari 02, 2006, 23:12:52 »
ah nu har jag kollat.. och det verkar som om det är hjullagret..
ehm.. vars spänner man ett sådant lager? med tanke på besiktning..

Måste man ha tillgång till en sådan här press, vid byte?

C YA!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: februari 05, 2006, 11:20:14 »
Så komiskt! Håller på att kolla bromsarna vänster bak pga 2:a för "anliggande broms" då jag upptäckte att mitt hjullager oxå är glappt, som fan!

Så kom igen nu "alla" som bytt/lagat detta tidigare, hur jävligt är det?

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: februari 05, 2006, 12:06:42 »
Ja, det vil gjerne jeg også vite.....noen tips?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: februari 05, 2006, 20:04:27 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5726

Står inte mycket, men man blir väl knappast dummare av det.
Förare TEAM EGON RACING

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: februari 05, 2006, 20:45:33 »
Hejsan
Jag har bytt lager på några 360inså jag kan kanske komma med lite tips.
Jag har bla bytt på en 340B19-83a och en360glt-87a.
På 83an hade dessutom aluminiumhuset som lagret sitter i spruckit så det glappa ganska mycket.
Först när man skruvat bort hjulet o tagit bort bromstrumman bromsrör o handbromsviren osv skruvar man loss drivaxeln.
Drivaxelbultarna kan va jobbiga ibland, de är ju lite för långa så det sticker ju ut lite av gängan baktill så där brukar ja ta bort lite rost med stålborsten o sätta på lite olja så det går lättare att skruva ut bultarna.
Jag brukar också slå med hammare o dorn på bultskallarna så lossar de lättare.
Jag har nog ibland varit tvungen att ta vinkelslipen o kapa huvudet av nån drivaxelskruv också, för typiskt nog är det ju alltid den sista bulten som jävlas mest.
När du har bort drivaxeln är det dax att ta bort den stora muttern som sitter innanför jag mins int hur stor hyllsa du ska använda 32 eller 36mm kanske.
Nu skall hyllsan bara va att ta bort men så behöver inte va fallet tyvärr. På en va det bara att knacka till lite med hammaren eller använda en utdragare o ta bort hyllsan,
Men på min glt lossna den inte för splinsen va LIMMADE  :-[
Nu vet ja int om det va limmat original eller om någon tidigare ägare limmat för att få splinsen att hålla bättre, men bilen va lite körd o otrimmad innan jag köpte den så troligtvis va det original limmat men jag vet int säkert  ???
Jag värmde i allafall hylsan för att få limmet att släppa o då va det bara att slå på axeln med en blyslägga o det losnade.
När du har fått bort hylsan är det bara att lossa de fyra skruvarna som håller aluminiumhuset och bromsskölden vid bakaxeln.
Nu är det bara att pressa ut axeln och lagret ur aluhuset.
Putsa huset lite med slippapper innan du pressar i det nya lagret för det brukar va mycke ärgat.
När lagret är på plats är det dax att montera aluhuset på bakaxeln (jag brukar ha på lite kopparpasta mellan aluhuset o bakaxeln så det inte ska ärga så förbannat)  när det är gjort trycker o slår du med mildt våld in axeln så mycket att splineshylsan o muttern går på axeln så mycket att du kan dra in axeln sista biten genom att dra muttern.
Inre lagerskålen är tudelad så du ska va föriktig så att du inte trycker isär lagret nar du ska ha dit axeln.
Om du har tillgång till press kan du pressa dit axeln innan du monterar huset på bilen.
Man kan ju limma splinsen nu också om man vill att det ska hålla bättre men om du kör otrimmat är det kanske onödigt.
Nu skruvar du bara fast drivaxeln o monterar bromsdelarna och hjulet.
Och när du byter hjulager glöm inte att ha med digikameran o ta lite bilder på delarna så vi får en riktig guid på hur man byter hjullager för det är inte så lätt att beskriva med ord.

Lycka till!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: februari 05, 2006, 22:32:36 »
Tack för den fina infon!

Jag lovar att ta bilder/göra guide när jag gör det jobbet!

Mitt glappar ungefär en halv millimeter nu mätt på fälgkanten på en 13"fälg.. känns jätteglappt när man känner på hjulet! Men det låter INGENTING från lagret när man kör..  ::)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: februari 05, 2006, 22:45:04 »
0,5mm, ute på fälgkanten, skulle jag räkna som innom toleransen som ska va på ett lager.
Lite glapp är det alltid och det ska det va, annars så kommer lagret gå varmt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: februari 06, 2006, 19:20:56 »
0,5mm, ute på fälgkanten, skulle jag räkna som innom toleransen som ska va på ett lager.
Lite glapp är det alltid och det ska det va, annars så kommer lagret gå varmt.

Okej, tycker det känns VÄLDIGT glappt rent instingtivt.. får lyfta upp andra sidan och jämföra..

Kör väl tills det börjar morra om lagret..

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #34 skrivet: februari 06, 2006, 20:18:42 »
har börjat brumma bak på min 360 också så nu vet man vad som väntar :P
Bra, bättre, bredast

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: februari 08, 2006, 15:02:48 »
Gha.. skall man värkligen orka detta, utan tillgång till lift. 0.5 milimeter värkar ju inte så mkt, jag känner mitt glapp bara bilen står på marken, och jag drar i hjulet i överkant.

Jag tror nog att aluminiumhuset har spruckit också. Men det jag inte fattar är att det jag lätt har kört 300-350 mil med detta, inräknat många timmar på isen, och det har inte börjat tjuta från det förutom "klonk" ljud vid ojämnheter.

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: februari 08, 2006, 15:51:58 »
Jeg røyk alle drivakselboltene, så da jeg skiftet medbringaren og boltene og skrudde til. Men det som antagelig har hendt var at jeg ikke skrudde hardt nok/ikke limade splinsen så med det litt dårlige hjullageret rista innre mutteren (str 30) løs.

volvot l12

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: februari 12, 2006, 11:33:53 »
Hej, jag har ett NYTT lager till salu 200kr Jag han inte byta innan min 360 gick sönder.
I love VOLVO offroad

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: februari 12, 2006, 20:29:26 »
Jävlar va du vill kränga grejjer då  :)

Jag är inte lika säker på att det är hjullagret som är kasst.. jaja det visar sig när hjulet låser sig.

volvot l12

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: februari 12, 2006, 21:46:04 »
Hej, det finns inte plats till hur mycket bra och ha saker som helst, även om man har ett stort garage. Man säljer eller ger bort grejerna (munstycken tex). Hade
« Senast ändrad: februari 12, 2006, 21:46:22 av volvot l12 »
I love VOLVO offroad