Författare Ämne: Bränsleförbrukning  (läst 15055 gånger)

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Bränsleförbrukning
« skrivet: januari 15, 2006, 21:09:22 »
Hej.
Jag undrar hur mycket en Volvo 360 GL -89 förbrukar i bensin under olika förhållanden?
Hur mycket kostar skatten per år?

//MVH Andreas  8)

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Bränsleförbrukning
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2006, 13:58:42 »
Beror på vilken motor du har...

På min b200f -89 är snittförbrukningen under sommaren 0.95 för en hel tank.

Under december så körde jag mestadels korta sträckor runt 5km och väldigt sällan över 1mil, då brukar den dra precis över litern, 1.05 ungefär men nu när det dessutom var kallt så drog den 1.36. Då pratar vi lugn körning. >:(

Förut har jag kunnat köra den landsväg på 0.7 men nu senast jag körde så drog den 0.83 över 19mil, också lugn körning. Vet inte om det berodde på kylan(-6), vinterdäcken(odubbade) eller på något annat... bilen börjar ju bli äldre om inte annat.

Så vill du ha en soppasnål bil så är inte en 340 med 2litersmotor att fundera över.

Själv har jag börjat fundera över en Renault megané som stadsbil. Landsväg är det v70 som gäller... körde med fullastad bil i kraftigt snöfall 40mil med en snitthastighet på 85km/h, då drog den 0.71 l/mil så den känns rätt överlägsen där.

/Anders

Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2006, 16:04:36 »
Okej, det var såpass ändå!  :-\

Men vet någon om det går att få ned förbrukningen merän att inte stå på gasen? Är det bara att byta luftfilter + tändstift, m m? Blir det bättre då?  ???

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2006, 16:26:00 »
Jag bytte, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift och blåste ur luftfiltret i slutet av april... tyvärr.
/Anders

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2006, 00:34:50 »
0,7 landsväg ~1 liter i stan med en 87a 360 o B200F.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2006, 10:08:20 »
hur tusan får du den att dra 0.7? :o har ju en likadan fast 88a (uttagen 89) och den drar minst 0.8 vid lugn körning  >:(

/Anders

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2006, 15:32:48 »
Det är inte klokt va det kan skillja sig mellan bilarna.  ???

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2006, 16:00:40 »
ja ni... tänk om det ändå vore så väl =) Ni kommer här med era bäbis summor på ca 0.95??? Lugn körning i stan med inte några rödljus dueller så 1.95 - 2.2 l/mil, långkörning ligger denungefär 1.8???

M.V.H Snögubben!
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 18, 2006, 16:50:27 »
ja ni... tänk om det ändå vore så väl =) Ni kommer här med era bäbis summor på ca 0.95??? Lugn körning i stan med inte några rödljus dueller så 1.95 - 2.2 l/mil, långkörning ligger denungefär 1.8???

M.V.H Snögubben!

Och du kör pansar-vagn?  ;D

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 18, 2006, 17:38:03 »
nej det e nog all downforce som gör att den går så tungt :D eller kanske den tunga buren?? hmmm eller rallystolarna :D
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #10 skrivet: januari 18, 2006, 20:37:15 »
eller pirkinga di på luftmengdemåleren.. :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

JDDahlberg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2006, 23:48:37 »
Det lägsta jag fick min 360gls -85:a med b200k att dra var 0,71 och då hade jag kört bensinstopp och fyllt på 10l ,och sen tankade jag när jag kört 14 mil,för då vågade jag inte köra längre
« Senast ändrad: januari 18, 2006, 23:50:24 av JDDahlberg »

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2006, 03:25:25 »
hur tusan får du den att dra 0.7? :o har ju en likadan fast 88a (uttagen 89) och den drar minst 0.8 vid lugn körning  >:(

/Anders

Tja....har ingen aning faktiskt..  ??? :)

Hade en 86a 360GLT 1991 och den drog drygt 0,8 landsväg o ganska prick 1,1 i stan. Det spelade nästan ingen roll hur fan man gasade i stan så drog den "bara" 1,1.
Så jag blev ganska överraskad att min 87a bara drar "nollsju" landsväg.

Men det finns ju några saker som gör att våra bilar varierar rätt mycket i förbrukning.
Lambdasonden, luftmängdmätaren, termotidgivaren, termokontakten en läckande kallstartsventil mm mm. En dåligt balanserad motor.

Ett tips för att få ner förbrukningen under sommaren är att koppla ur temokontakten så kallstartsventilen inte öppnar.
Man får nöta lite längre men den hoppar igång.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2006, 19:50:53 »

M.V.H Snögubben!

Nästan som min, B200F -87..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 20, 2006, 10:30:13 »
Kanske inte riktigt hör hit, men men.

Hamnade i ett litet jobbigt läge igår, på bensinfronten då.

Soppalampan började lysa igår men jag hade bara 4mil motorvägskörning kvar så det var ju lugnt. efter 1mil så hamnar man i efterdyningarna av den största seriekrocken jag kan erinra mig ha sett.

så där satt man utanför arlanda och satt bara och väntade på att motorn skulle dö.

Men det gick bra till sist :)

0.98 hade den dragit. då hade jag kört 34mil landsväg och motorväg, i princip resten stadskörning så det var godkännt.

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2006, 20:26:40 »
Anders, tankar du fullt och nollar trippen och tankar fullt igen och ser hur mycket det går i och hur långt den har gått sen senaste tankningen?

Eller gör du som jag, tankar 10 eller 20 liter när reserven börjar blinka och räknar mil tills reserven blinkar igen?  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 20, 2006, 21:42:21 »
Anders, tankar du fullt och nollar trippen och tankar fullt igen och ser hur mycket det går i och hur långt den har gått sen senaste tankningen?

Eller gör du som jag, tankar 10 eller 20 liter när reserven börjar blinka och räknar mil tills reserven blinkar igen?  :-[
 hejsan hur går det om mätaren visar fel för det e väl så om den ger fel utslag då går man på pumpen så att säga vad är normalt vad gäller förbrukning på våra 360 med f motorer???
360 turbo forever

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 22, 2006, 11:57:35 »

Självklart tankar jag fullt. Väldigt svårt att se hur mycket den dragit annars  :D
/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 22, 2006, 17:29:38 »

Min har en läcka i tanken så jag kan inte tanka fullt, så jag mäter mot reserven istället men det är ju inte så exakt.. senast kom jag 4,6 mil på 10 liter.. kallt och snö men ändå inte mycket bus-körning. Inget Megasquirt heller..

Självklart tankar jag fullt. Väldigt svårt att se hur mycket den dragit annars  :D
/Anders

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 23, 2006, 10:25:16 »

Min har en läcka i tanken så jag kan inte tanka fullt, så jag mäter mot reserven istället men det är ju inte så exakt.. senast kom jag 4,6 mil på 10 liter.. kallt och snö men ändå inte mycket bus-körning. Inget Megasquirt heller..

/Anders

min läker också vid påfyllningsröret så jag tankar bara fullt om jag vet att jag ska ut och köra några mil så jag hinner få bort det i röret. Är inga stora mängder som läker så det känns inte som det hinner läcka ut många cl förrän det är nere i tanken.

En fråga bara, när börjar din varningslampa att lysa? min började lysa i fredags och 4mil senare, rullandes på ettan hela vägen p.ga trafikolyckor i mängder, så hittade jag äntligen en mack, då fick jag i 50liter och tanken rymmer 57. Något som gör mig konfunderad då det i instruktionsboken står att den ska börja lysa vid 5l, 4mil senare så har jag 7liter kvar i tanken???

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 23, 2006, 18:18:10 »
Jag har aldrig kört soppatorsk eller kollat på annat sätt så jag kan tyvärr inte svara på det..

221341P

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 24, 2006, 22:10:54 »
Drar ganska exakt 1 liter vid mestadels motorväg o varm motor, kör ca 5-6 mil morgon o kväll....B200K när lampan börjar blinka får jag i ca. 42-48 liter. beroend på vädret.
Jag kan!