Författare Ämne: Vass kam?  (läst 14060 gånger)

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Vass kam?
« skrivet: mars 01, 2006, 07:18:03 »
Hur fan ska man veta om en kam är vass eller inte`?

jag var inne och kollade på kg och märkte att durrationen ökar med hur vass(eller för hur mycket effekt) kammen är. sen kollade jag på min k-kam duration 268 grader tror jag att det var och kg rekomenderar sin kg 003 till en steg 2 topp. så min kam räcker inte på långa vägar till hasses topp eller? har jag stirrat mig blind på durationen. visste att k-kamen är vek men inte så vek
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Vass kam?
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2006, 19:46:10 »
Durationen har mest med att göra var i registret man får sin maximala effekt, lyftet avgör mer hur mycket effekt
alltså

mycket lyft=mycket mos
hög duration=moset på höga varv

Ungefär så kan man nog enkelt förklara det. Även om det inte stämmer till 100%

Mer info hos: ståhlmotor

När du kommer in på sidan, klicka på "Kamaxlar 1" & "kamaxlar 2"
« Senast ändrad: mars 01, 2006, 19:55:06 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2006, 22:01:53 »
Sen har det väldigt stor betydelse hur man mäter också, lyfthöjden mäts ibland med inget ventilspel, ibland med tillverkarens minimum rekomendation och ibland bara på känn.
Samma sak med durationen, ibland mäts den från att ventilspelet är noll, ibland från det att ventilen har lyft ett visst mått från sätet.
Är riktigt svårt att jämföra kamaxlar när det är olika personer/företag som har mätt.

Edit: Upptäckte att det står på länken som Frej postade.
« Senast ändrad: mars 01, 2006, 22:03:46 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2006, 07:10:17 »
Tack tack! bra läsning för mig! k kammen lyfter 11.95 och kgs 003 lyfter  ??? mindre iaf
men som sagt det är ju inget bevis för att k-kamen är mer effekt givande.

frej! vi måste bygga ställbart kamdrev snart och plocka ut allt ur min bil innan vi ger oss på din ;D

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2006, 07:15:18 »
Kom på en sak till! jag har ju k-kam i min och hur många hk ger det! jag har räknat med 3 ungefär men sen så tror jag mig ha läst nånstans att en h kam ger 15 hk och kg 003 låg nog där med... är det nån som vet?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2006, 20:27:23 »
Kg 003 lyfter 11mm, men har en duration på över 300!
Ger 15% i effektökning, men vet inte vad KG jämför med här, (vilken orginalkam?)

En H-kam ger ju 4 hästar mer än en K-kam i en B23E..

Läste nu på KG-Trimmning att KG004 motsvarar K-kam, då borde KG003 vara klenare än en K-kam.. lyftet är ju mindre.. men sen hade vi ju det där med durationen...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2006, 20:56:28 »
Ja och jag ska ju inte varva mer än 6k så det kan ju va bra med k-kam tycker jag

det ger ju lite poäng till volvo att dom har så pass vassa kammar... kg 004 e väl inte illa

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2006, 23:22:27 »
Varken K eller H-kammen e speciellt vass egentligen. Så ska man köra på orginalkammar så finns det inget att tveka på, H-kammen e bäst. Lyfter 11.5mm och har 262 grader duration (en ganska snäll kam). Funkar skitbra till turbo oxå...
ART-Racing

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 07, 2006, 16:31:38 »
själv har man kk3 kam ;) vet inte duration osv. på den, men har hört att den ska vara "rätt" vass???
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 07, 2006, 19:42:59 »
själv har man kk3 kam ;) vet inte duration osv. på den, men har hört att den ska vara "rätt" vass???

Japp den är vass! Lyfter 12,5 och duration på ca 315! :P

Har du den installerad i bilen nu?  :o

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 08, 2006, 15:19:49 »
jag komemr att åka med den, den sitter i toppen, men inte monterad :D

Recept:
B230e, letar marinvev
405topp, planad 4 mm
KK3 kamm

sen kommer nog lite andra grejjer oxå :D

Peace out!
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2006, 17:43:49 »
HEJ BOYS!!!!

ja ha då snackar vi mer kam  mkt skoj detta här!!

ni har rätt bägge två vad gäller durationen/lyft  jag har fått lära mej att snäll kam med höga lyft GER VRIDMOMENT! detta bör ni ha i åtanke!  vass kam svarar vid höga varv men !!TAPPAR I EFFEKT vid låga registret. nu vet ni lite mer vad vill ni ha....???  

ETT litet tips bara    GLÖM ATT TRO ATT FÅ KAKAN &ÄTA DEN ni måste välja här när ni vet vad ni vill få ut av motorn...!!! lycka till!!    gustav har du ringt mej???
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2006, 19:05:19 »
405topp, planad 4 mm
KK3 kamm

Aha du har köpt Cupras topp med kam, då blir det ingen hasse-portning då eller?
« Senast ändrad: mars 08, 2006, 19:06:01 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 08, 2006, 19:07:43 »
jag har fått lära mej att snäll kam med höga lyft GER VRIDMOMENT! detta bör ni ha i åtanke!  vass kam svarar vid höga varv men !!TAPPAR I EFFEKT vid låga registret. nu vet ni lite mer vad vill ni ha....???  

ETT litet tips bara    GLÖM ATT TRO ATT FÅ KAKAN &ÄTA DEN ni måste välja här när ni vet vad ni vill få ut av motorn..

Tack Hasse för den informationen, men vad finns det för snälla kammar med höga lyft? Snäll kam då antar jag att du menar under 280-300 i duration eller? Och höga lyft är mer än 12-12,5mm?

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 08, 2006, 20:01:00 »
405topp, planad 4 mm
KK3 kamm

Aha du har köpt Cupras topp med kam, då blir det ingen hasse-portning då eller?

Jadu, jag vet inte, vi får se hur den går innan... tycker ajg att det räcker så åker jag nog så denna sommar iallafall!!!

Sen, Någon som vet hur bilen går med kk3 kammen? max effekt vid varv och så? jag har nämligen inte sparkat igång maskinen än, så äm så länge e det bara funderingar å förhoppningar i mitt huvud, som snurrar runt!
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 08, 2006, 20:37:31 »
jag har fått lära mej att snäll kam med höga lyft GER VRIDMOMENT! detta bör ni ha i åtanke!  vass kam svarar vid höga varv men !!TAPPAR I EFFEKT vid låga registret. nu vet ni lite mer vad vill ni ha....???  

ETT litet tips bara    GLÖM ATT TRO ATT FÅ KAKAN &ÄTA DEN ni måste välja här när ni vet vad ni vill få ut av motorn..

Tack Hasse för den informationen, men vad finns det för snälla kammar med höga lyft? Snäll kam då antar jag att du menar under 280-300 i duration eller? Och höga lyft är mer än 12-12,5mm?
      tjena frej  ett litet gott tips  om du vill ha en kam med mkt vrid så titta på en a kam alt d kam höj kompet till ca12.5 -14kg där har du nu lite av varje med vridet och rappheten dock bör du veta hur mkt du kan plana vid detta höga komp sen bör du ha dubbla fjädrar pga att du nu kan varva ganska mkt pga komp höjningen men om du inte kör med dubbla fjädrar så fladdrar ventilerna och ventilsallad är ett faktum denna typ av lite av bådas goda har funkat på flera av dom bilar jag moddat för kunders räkning med gott resulltat..

lycka till!!!
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 08, 2006, 21:20:11 »

tjena frej  ett litet gott tips  om du vill ha en kam med mkt vrid så titta på en a kam alt d kam höj kompet till ca12.5 -14kg där har du nu lite av varje med vridet och rappheten dock bör du veta hur mkt du kan plana vid detta höga komp sen bör du ha dubbla fjädrar pga att du nu kan varva ganska mkt pga komp höjningen men om du inte kör med dubbla fjädrar så fladdrar ventilerna och ventilsallad är ett faktum denna typ av lite av bådas goda har funkat på flera av dom bilar jag moddat för kunders räkning med gott resulltat..

lycka till!!!

Finns det inga kammar med mer lyft? Högt komp lär det det bli, kör ju oftast på 104 oktan  :)

Varför kan man varva mer vid högre komp?