Författare Ämne: Vattenpump?  (läst 3740 gånger)

Thomas K

• Medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
Vattenpump?
« skrivet: mars 06, 2006, 17:41:33 »
Hej
Jag måste skaffa mig en ny vattenpump till min B200E och då undrar jag om en pump från tex B19 passar?

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Vattenpump?
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2006, 20:32:19 »
Tror det! är rätt säker faktiskt! är annan remskiva bara och jag tror att packningen uppåt är större/mindre
Lycklig igen i min 360gl sedan

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2006, 20:44:09 »
Bytte min vattenpump våras.
Monterade av den och åkte till Biltema, men kunde inte hitta någon som passade och Biltema säljer inte vattenpumpar till 360 B200. =(

Det jag försökte göra men inte lyckades var att ta vattenpumpen från Volvo 240 B200, huset är exakt likadant som till våra bilar MEN själva skivan där man fäster remhjul och fläkt är INTE samma, den är mycket större på våra bilar.
Jag försökte då dra av skivan från 240 pumpen och sätta på skivan från min rasade pump. Var lätt och få av från den gammla pumpen men från Biltema pumpen lyckades jag inte, satt som berget och då jag ville lämna tillbaka den om jag inte lyckades så villje jag inte göra allt för stor åverkan på den.

Så jag gick och köpte en på Skroten för 100Kr.
Självklart får man kontrollera den innan man köper den, men den jag hittade var skitfin och det fanns inga teckan på glapp eller liknande.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

Thomas K

• Medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2006, 01:47:51 »
Okej, får väll nästan göra så då.

RaggarLey

• Gäst
« Svar #4 skrivet: april 13, 2006, 07:26:12 »
Skroten låter bra...

Något tips på hur en ovan kollar om en vattenpump "är fin och inte glappar någonstans"?

Min vattenpump till 340:n e paj, och jag har ingen lust att köpa en dyr pump från biltema som ändå inte funkar... =P

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 14, 2006, 01:52:01 »
Skroten låter bra...

Något tips på hur en ovan kollar om en vattenpump "är fin och inte glappar någonstans"?

Min vattenpump till 340:n e paj, och jag har ingen lust att köpa en dyr pump från biltema som ändå inte funkar... =P

Den snabba varianten är att ta tag i fläkten och känna om den glappar, den lite seriösare varianten är att ta bort remmarna och känna ordentligt på remskivan efter glapp, snurra och hör efter missljud eller om det känns som att den hugger.
Angående att det hugger så kan det vara lite kinkigt på packningen ofta vill suga fast i axeln, men det är lite mjukare och mer sviktande huggningar.
Glöm inte att se efter så den inte läcker, tänk på att det inte behöver vara blött där om bilen stått länge, vit/grön aktigt pulver eller gegga är intorkad gammal glykol.

Blev kanske lite svävande och svårförståeligt det här men jag hoppas att budskapet går fram ändå  :)
Förare TEAM EGON RACING