Författare Ämne: Fixa rost kring hjulhusen  (läst 20013 gånger)

RaggarLey

• Gäst
Fixa rost kring hjulhusen
« skrivet: mars 28, 2006, 20:47:02 »

Hej!

Jag är en helt nybliven bilägare. har aldrig haft en bil förut och vet tyvärr inte så mkt om dem =(
det enda jag vet är att jag vill se till att min 340 DL lever så länge som möjligt!

Har haft den i 3 dygn nu och allting går utmärkt, men oroar mig inför besiktningen för att den har en del rostskador, särskilt kring och i hjulhusen (vågar inte ens tänka på hur den ser ut under, i balkarna osv...).

Jag undrar om någon har lite tips på hur jag kan fixa åtminstone den synliga rosten kring hjulen. den är inte så farlig, men finns ett litet hål stort som en halv enkrona...

Vad kan jag använda för att spackla den, några tips?
även tips på färg (har den orginal-blå, gråaktiga versionen)!
vart köper man dessa produkter billigt?
är det sprayfärg eller penselfärg?
och lite om hur man applicerar om någon orkar skriva det också...

kort sagt jag är en total newbie, men jag älskar min bil och vill lära mig allt om den! =P
plz hjälp mig =)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Fixa rost kring hjulhusen
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2006, 21:09:24 »
Har inte sysslat så mycket med rost och lackskador men jag gör ett försök ändå att svara på dina frågor  :)

När det är ytrost brukar jag skrapa bort all lös färg och putsa tills plåten är helt rostfri. Är det minsta lilla rostfläck kvar så kommer det att se likadant ut efter en vinter eller så. Sen thinner tvättar jag området för att få bort alla flottiga fingeravtryck, slipdamm och all annan diverse smuts som brukar fastna. Sen sprutspacklar jag, det finns i sprayflaskor på t.ex. Mekonomen. Personligen gillar jag det spacklet för det är väldigt lättjobbat och man slipper hålla på och blanda spacklet med härdare innan man lägger på det. Slipa och spackla i omgångar till det är jämnt och fint, på med en primer/filler (finns också på Mekonomen). Här kan man ta en mellanslipning också, men använd riktigt fint våtslippapper isåfall. Sen är det bara att lacka 2-3 varv ovanpå det och klarlack på det. Sen är saken biff!

Är det hål så kan man antingen svetsa fast en plåtbit på insidan av hålet och använda 2 komponents spackel eller använda ett kraftigare spackel. Vanligt spackel är inte tillräckligt starkt för att kunna användas över hål så det spricker och ser hemskt ut efter ett tag.

Sen har vi alltid fuskmetoden också, lackstift och att låtsas som att det var föregående ägare som bättrade på rosten  ;)
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

järpan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • motto "jag gasar å de rasar"
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2006, 21:15:41 »
har du tillgång till svets?
isf underlättar de en del och ser mkt bättre ut än spackling. rosten kommer tillbaka om du spacklar även om man tycker att man fått bort den mesta rosten.. en annan sak du ska veta om rost är att de kanske inte ser så mkt ut men när man börjar slipa så blir de helt plötsligt en jävla massa.

så jag rekomenderar att du svetsar dit lite plåtar efter att ha slipat bort rosten och spacklar sedan ovan på detta för att få rätt finish ;) ett tips när du svetsar är att få allt plåtrent från lack och rost blir så mkt enklare då ;D

men de är rätt kul när man väl sätter igång jag fick svetsa i princip nya hjulhus till min 340DL och skärmkanterna var som knäckebröd så fick svetsa ditt nya skärmkanter.. I've been there så mitt tips är att på ngt sätt få tag i en svets eller en kompis som kan hjälpa dig att svetsa..

angående färg så finns de att köpa på mekonomen sån bättringsfärg men du måste ha en färgkod står ngnstans på bilen men de finns säkert ngn påläst på forumet som vet vart..
den är på sprayburk och de är bara spraya på med överlappande rörelser i sidled. lycka till!

men lägg gärna upp lite bilder så kan man lättare komma med goda råd..
Volvo 340 DL -86 *RIP*
Saab 900 T16 LUX -86
golfII GTI 170 hk -86

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2006, 21:16:55 »
Fargekode står foran i motorrommet.

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2006, 21:42:09 »
Har inte sysslat så mycket med rost och lackskador men jag gör ett försök ändå att svara på dina frågor  :)

När det är ytrost brukar jag skrapa bort all lös färg och putsa tills plåten är helt rostfri. Är det minsta lilla rostfläck kvar så kommer det att se likadant ut efter en vinter eller så. Sen thinner tvättar jag området för att få bort alla flottiga fingeravtryck, slipdamm och all annan diverse smuts som brukar fastna. Sen sprutspacklar jag, det finns i sprayflaskor på t.ex. Mekonomen. Personligen gillar jag det spacklet för det är väldigt lättjobbat och man slipper hålla på och blanda spacklet med härdare innan man lägger på det. Slipa och spackla i omgångar till det är jämnt och fint, på med en primer/filler (finns också på Mekonomen). Här kan man ta en mellanslipning också, men använd riktigt fint våtslippapper isåfall. Sen är det bara att lacka 2-3 varv ovanpå det och klarlack på det. Sen är saken biff!

Är det hål så kan man antingen svetsa fast en plåtbit på insidan av hålet och använda 2 komponents spackel eller använda ett kraftigare spackel. Vanligt spackel är inte tillräckligt starkt för att kunna användas över hål så det spricker och ser hemskt ut efter ett tag.

Sen har vi alltid fuskmetoden också, lackstift och att låtsas som att det var föregående ägare som bättrade på rosten  ;)
Lycka till!

Som bilplåtis vill jag bara säga att svetsa ALDRIG dit en plåtbit bakom hålet och spackla.Svetsa kant i kant är det som gäller och sen ev. lite riktning och sen lite spackel.Man ska sträva efter att behöva använda så lite spackel som möjligt.
Man lagar heller aldrig rosthål med enbart spackel,det är som att be om att få en kexig bil så småningom.Du måste ha tillgång till en svets för att kunna laga rosten.
Den absolut bästa metoden för att få bort rost är genom blästring vilket innebär att du sprutar sand genom en speciell blästerpistol (ser ungeför ut som en lackspruta) med tryckluft och får på så viss bort rosten.Du kan också slipa bort rosten men det är inte så bra eftersom du då inte når ner i porerna i plåten där det finns rostpartiklar kvar som sedan sätter igång rostandet igen.
Du skrev att du vill att din bil ska leva så länge som möjlig,gör det då seriöst från början så slipper du få det 10 gånger värre sen när du kom på att du kanske skulle gjort det riktigt från början.

MVH Micke

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2006, 21:48:59 »
Varför ska man inte lägga en plåt på baksidan? Är det bara för att få så lite spackel som möjligt och på så vis minimera risken för spackelsprickor?

Man lär sig nåt nytt varje dag  :)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2006, 21:50:28 »
Inte att glöma är ju att man även kan tennspakla om man nu behärskar det.

Då kan man ha lite större skilnader i höjd än med vanligt spackel.

Amazon_V8

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2006, 21:55:45 »
Varför ska man inte lägga en plåt på baksidan? Är det bara för att få så lite spackel som möjligt och på så vis minimera risken för spackelsprickor?

Man lär sig nåt nytt varje dag  :)

Dels för att du får dubbelplåt där det gärna kryper in en massa fukt även om du har bra rostskydd på insidan av skärmen.Kommer fukten in bakifrån så tar den spacklet och lacken samt att det kan hålla på att rosta där under lacken som tusan utan att du ser nått annat änn bubblor i lacken.
Man ska alltis sträva efter att använda sig av så lite spackel som möjligt när man sysslar med bilplåt,det handlar väll lite om yrkes stoltheten också men också som du säger mycket spackel spricker gärna.

Inte att glöma är ju att man även kan tennspakla om man nu behärskar det.

Då kan man ha lite större skilnader i höjd än med vanligt spackel.

Tennspackling är inte så svårt,jag tennspacklar allt på min egen bil.
Menar du att man kan bygga mer med tenn änn med vanligt spackel utan att det spricker?
En annan fördel med tennspackling är att det inte "sjunker" som vanligt spackel gör.

MVH Micke

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2006, 22:01:29 »
Om man nu svetsar en plåt bakom ett hål på en skärm, eller vad det nu rör sig om på en bil, så bär bilplåten så tunn att det funkar med både vanligt spackel och tenn.
Vad jag förstått så ska tenn sitta kvar bättre än vanligt spackel och även smälta ner i ev springa mellan plåtarna.

Kommer man åt att svetsa en plåt från insidan så kan man ju även göra ett bra rostskydd på insidan.

Sen så tror jag inte Performance bygger bil som ska hålla i 20år. Innan dess så är allt utbutt till glasfiber för att få bilen lättare :)

EDIT: Såg nu att det inte va Performance som startat denna tråd.
« Senast ändrad: mars 29, 2006, 22:03:10 av T08R »

Amazon_V8

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2006, 22:10:31 »
Om man nu svetsar en plåt bakom ett hål på en skärm, eller vad det nu rör sig om på en bil, så bär bilplåten så tunn att det funkar med både vanligt spackel och tenn.
Vad jag förstått så ska tenn sitta kvar bättre än vanligt spackel och även smälta ner i ev springa mellan plåtarna.

Kommer man åt att svetsa en plåt från insidan så kan man ju även göra ett bra rostskydd på insidan.

Sen så tror jag inte Performance bygger bil som ska hålla i 20år. Innan dess så är allt utbutt till glasfiber för att få bilen lättare :)

EDIT: Såg nu att det inte va Performance som startat denna tråd.

Plåtens tjocklek bestämmer ju inte vad för typ av spackel du använder  ???
Konsistensen på tennet är inte flytande om du gör rätt så det tar sig inte ner och in imellen plåtar så lätt.
Hur bra tennet eller det vanliga spacklet sitter kver beror helt på hur bra underarbetet är och hur duktig den som gör jobbet är.

Glasfiber 300 skulle va rått  ;D

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 29, 2006, 23:54:04 »
Är man osäker om man har fått bort all rost så fungerar faktiskt Turtles rostomvandlare.

Har man plåtrena ytor så skall man alltid grunda med en betande grundfärg.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 30, 2006, 00:28:47 »
Är man osäker om man har fått bort all rost så fungerar faktiskt Turtles rostomvandlare.

Men ikke stol enbart på denne. Min rusta som et helvete etter 1/2 år. Men den var ikke slipt da :P

Amazon_V8

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 30, 2006, 17:42:44 »

Menar du inte en etsande grundfärg??

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 31, 2006, 00:05:45 »
Tja, etsande grundfärg är det korrekta ordvalet.
Eller en betande grundfärg som etsar sig fast i plåten. ;)