Författare Ämne: Avgassystem  (läst 31368 gånger)

bumfight

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Avgassystem
« skrivet: mars 30, 2006, 09:42:49 »
Tja.. Har min underbara volvo 360 -88 me direktinsprut hehe

va e det för motor i den :P.. Undrar om man kan använda ett system från volvo 740 gl -85-88   ?? raka rör är det ?

Eller om man måste kapa eller va tror ni =)=)

Lätt den bästa sidan =)=) //Ken

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Avgassystem
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2006, 14:32:51 »
Antar att du har en B200F i bilen din. Avgassystemet tror jag inte passar nå vidare...rentav inte på en fläck. Om jag inte har helt fel så går 300:ans utblås på vänster sida och 700:ans på höger.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2006, 14:45:11 »
Tror du heller kan kjøpe løse deler og lage et eget 2,5 system ;)

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2006, 15:25:40 »
Bytte avgassystem förra vintern.
Och kom fram till att det är så mycket enklare att gå och köpa sig ett nytt system på T ex mekonomen.
Tror jag betalade 1200Kr från kat och bakåt.
Visst blir ju billigare att bygga eget om man enbart räknar med de materiala kostnaderna, men om man ska räkna in tid (Tid är pengar) så går det iaf jämt ut, sen att det är så mycket enklare att bara montera är också ett plus.

Om det är mer effekt du vill ha så är det inte där bak du ska börja.
Bara för det låter mer så går det inte mer.

MVH
Alex.S
« Senast ändrad: mars 30, 2006, 15:29:28 av Z28 »
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2006, 22:14:07 »
Tja.. Har min underbara volvo 360 -88 me direktinsprut hehe

va e det för motor i den :P.. Undrar om man kan använda ett system från volvo 740 gl -85-88   ?? raka rör är det ?

Eller om man måste kapa eller va tror ni =)=)

Det är en B200F i den om det är en GL, GLT har B200E, EJ direktinsprutning dock vanlig elektrisk insprutning med spridare i insugsröret (finns nya bilar tex golf med direktinsprutning, då sitter spridarna och sprutar in bränslet direkt i cylindern).
Den är på 1,98 liter alltså en tvålitersmotor på 106 hk för GL eller 115 för GLT.

Avgas från 740 lär inte passa nånstans.. då får du ta dämparna och slänga rören och dra nya rör isåfall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2006, 21:57:32 »
Jag köpte lösa delar och monterade 2,5" från grenröret och bak igårkväll.

Kan skriva av kvittot om någon är sugen på receptet. Hela bygget tog inte mer än 4 timmar och 1500:- :P Då hade jag iofs tillgång till lyft och några extra händer.

Han som har mest pryar när han dör vinner!

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2006, 22:20:48 »

Kan skriva av kvittot om någon är sugen på receptet. Hela bygget tog inte mer än 4 timmar och 1500:- :P Då hade jag iofs tillgång till lyft och några extra händer.

vars köpte du grejjerna?
vad kör du med för ljuddämpare?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2006, 22:29:48 »

Skriv GÄRNA av kvittot här eller lägg in en guide under FAQ så blir vi andra såå glada!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 01, 2006, 01:27:13 »
Jag har kvittot i bilen...

Fixar det imorrn ;)

Jag shoppade loss på mekonomen. Valde att testa men endast en dämpare :D Låter helt underbart! Kan tänka mig att det blir jobbigt om man kör en längre sträcka på motorväg dock eftersom det låter som mest vid 3.000 rpm. Tänke experimentera lite med resonansdämpare nästa vecka.

Lägger upp kvittot imorrn efter jobbet!

Valde simons näst största (grövsta) 2,5"-dämpare btw, låter riktigt nice!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 01, 2006, 09:53:18 »
Låter bra det där Roffen, var valde du att placera dämparen? Kör du utan kat nu eller hade du ingen innan?

Resonansdämpare, vad är det?

nyfiken i en strut  :P

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 01, 2006, 10:00:58 »
jaa det låter spännande berätta mera ::) ::)
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 01, 2006, 12:48:53 »

om du får tid över får du juh gärna hkrypa under och ta lite bilder :)

perra__

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 01, 2006, 14:44:27 »
tell us more tell us more  8)

The revenge of the 360.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 02, 2006, 02:13:47 »
Har provat köra med raka rör på min 79a, 85a och min 86a i jakt på hästkrafter o ingen av dem har gått bättre.
Möjligtvis någonstans mellan 5-6k rpm.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 02, 2006, 10:06:31 »
Har provat köra med raka rör på min 79a, 85a och min 86a i jakt på hästkrafter o ingen av dem har gått bättre.

om man nu trimmar resten av motorn så skull ejag vilja påstå att det är onödigt att ha en flaskhals ti lavgassystem. naturligtvis ger juh inte rakarör på en orginal motor så spec mycket. men om man nu har en lite trimmad motor under huven så ger det juh lite mer kanske.. många bäckar små vet du :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 02, 2006, 11:11:50 »

Den största prestandaökningen av alla jag gjort på min 360 GL 86:a var att ta bort katalysatorn, känns som 10hk direkt.. och det är mätbar skillnad oxå med tiduret.

Men med elfläkt, öppet filter, Megasquirt så gör det stor skillnad mot orginal!

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 02, 2006, 22:43:22 »
Om man har en bil med kat men inte dom avgaskraven, hur stor är risken att man torskar hos SBP om man plockar bort den?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 03, 2006, 11:22:32 »

Här har ni kvittot grabbar!

Det är lite grejjer som inte stämer dock:

Jag använde 5 stycken "upphängningsdetaljer" istället för två, dom hade inte fler på mekonomen i åkersberga.

En av stegmuffarna är överflödiga (den minsta).

Det ända jag behövde mer än detta var väl en eller två stycken M8-bultar tror jag, samt diverse volvouniversalverktyg som vinkelkap, våld och tålamod! :P

Hojta till om ni har några frågor. jag ska ta bilder nån gång i veckan. måste montera ner hela skiten och kleta på firegum, glömde det vid monteringen  :-[

Funderar på att lacka skiten rött också, eller svart... rostar ju så jävligt... :(

Det vart värt varenda krona iaf.

Räkna med irriterade grannar och sura miner! :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 03, 2006, 21:58:01 »
Tack för bilderna, om än nåt svårlästa  ;)

Vore dock jättesnällt om du kunde skriva en guide i FAQ?!

Vad är Firegum? Tätningsmedel till flänsarna?

Finns det nån avgasfärg som pallar, jag lackade ett rör jag satte istället för katalysatorn och det rostade upp fullständigt ändå, går inte se att det varit lackat ens! brunt hela skiten. Det rostade över en vinter typ. Avgasfärg från mekonomen av nåt dyrt märke

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 03, 2006, 22:21:41 »
Tack för bilderna, om än nåt svårlästa  ;)

Vore dock jättesnällt om du kunde skriva en guide i FAQ?!

Vad är Firegum? Tätningsmedel till flänsarna?

Finns det nån avgasfärg som pallar, jag lackade ett rör jag satte istället för katalysatorn och det rostade upp fullständigt ändå, går inte se att det varit lackat ens! brunt hela skiten. Det rostade över en vinter typ. Avgasfärg från mekonomen av nåt dyrt märke

Självklart ska jag skriva en guide!

Jag ska täta och måla på torsdag. Då ska jag se till att ta rikligt med bilder också!

Firegum är typ monteringspasta. Har inte tillgång till svets för tillfället, man tager vad man haver. :P

Jag vet inte hur det är med färg. Köpte färg på jula, ska klara 400 grader stog det. Jag minns att jag målade avgaröret på moppen med nån färg från biltema.. det var fint i en säsong, sen fick jag göra om det. :(

Får se hur det går!

Som sagt. Kirrar bilder o guide på torsdag ;P

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 03, 2006, 22:38:46 »
Har lest på et eller annet forum at noen hadde brukt farge til ovner med bra resultat på grenrør. Og de blir jo relativt varme. Men dette er no jeg har hørt, ikke noe jeg har prøvd. Så jeg vil ikke garantere at det funker.

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 03, 2006, 23:15:08 »
Har lest på et eller annet forum at noen hadde brukt farge til ovner med bra resultat på grenrør. Og de blir jo relativt varme. Men dette er no jeg har hørt, ikke noe jeg har prøvd. Så jeg vil ikke garantere at det funker.

På flskan som jag köpte så står det att färgen är tänkt att användas på avgasrör och motordetaljer (ej grenrör) så jag vet inte... kan ju testa om det blir någon färg över :P

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 09, 2006, 20:01:18 »
Själv har jag knåpat ihopa 3" rostfritt, med rensad katt och en ljuddämpare.

Låter OK, hyffsad skillnad.

Men måste på med en dämpare till, olidligt ljud!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 09, 2006, 20:18:03 »
Overkill med 3-tum om du inte kör turbo.. har du 3tum genom katten och främre röret oxå?

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: april 09, 2006, 20:31:24 »
Skulle blivit 2.5, men jag hittade inga 2.5 tums böjar i skrotlådan.

3" fanns det gott om ;)

Exakt 3" behövs verkligen inte, precis som att 4st 6x9 i hatthyllan är överflöd =)

Nej katten är bara rensad (burk) men efter det så är det 3" hela vägen!

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 13, 2006, 01:56:19 »

Den största prestandaökningen av alla jag gjort på min 360 GL 86:a var att ta bort katalysatorn, känns som 10hk direkt.. och det är mätbar skillnad oxå med tiduret.

Har avkattat min 87a och släppt på fjädern i lmm~30grader o det var som vitaminer för motorn.

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 13, 2006, 08:34:31 »

Har avkattat min 87a och släppt på fjädern i lmm~30grader o det var som vitaminer för motorn.

Lätta på fjädern?
Är den så hård original?

Vad är nu detta för hyss? ;)
« Senast ändrad: april 13, 2006, 08:34:56 av Flowman »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: april 13, 2006, 18:44:23 »

Lätta på fjädern?
Är den så hård original?

Vad är nu detta för hyss? ;)

Det är för att lura systemet att den får mer luft än den egentligen gör, då ger systemet mer bränsle så att du kan köra med etanol tex.

victor

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 17, 2006, 16:26:11 »
är helt oefaren om bilar, men tänkte piffa till min 360 gl 87a, nu så här på vårkanten.

om man vill sätta dit en ny ljuddämpare, räcker det med o bara beställa en från www.ridetech.se och montera på. eller är det något mer man skall fixa?  har inte råd o fixa hela avgassystemet, men vill bara ha nån snygg slutklämm där bak, samt piffa upp ljudet en gnutta.

och när jag endå håller på, om man vill sätta dit ett sportluft filter, är det något speciellt man bör ha i tanken eller är det bara o köpa första bästa och klämma på?

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #29 skrivet: april 17, 2006, 17:04:49 »
Du kan jo bestille en slik en, men du vil ikke få noen spesielt FET lyd, hvis du ikke fjerner katalysatoren, hvis du har en slik.. Og evt. lyddemperen midt under bilen.

Større eksosrør er også å anbefale.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: april 17, 2006, 19:55:18 »
är helt oefaren om bilar, men tänkte piffa till min 360 gl 87a, nu så här på vårkanten.

om man vill sätta dit en ny ljuddämpare, räcker det med o bara beställa en från www.ridetech.se och montera på. eller är det något mer man skall fixa?  har inte råd o fixa hela avgassystemet, men vill bara ha nån snygg slutklämm där bak, samt piffa upp ljudet en gnutta.

och när jag endå håller på, om man vill sätta dit ett sportluft filter, är det något speciellt man bör ha i tanken eller är det bara o köpa första bästa och klämma på?

Nej en sån dämpare kan du inte få dit, särskillt inte om det ska se bra ut för original sitter dämparen rätt långt upp bakom plåten längst bak på bilen, och sen går det ett rör ut ned under den plåten. Sen måste röret in i dämparen sitta i rätt höjd och det kanske du måste bygga om lite för att få det att passa, tänk oxå på att du måste hänga upp dämparen i bilen på nåt sätt. Bygga nya fästen eller försöka fästa den i originaldämparens fästen..

Antar att du menar öppet sportluftfilter? De finns i lite olika diametrar, mät på bilen där du tänker sätta dit filtret så du får rätt diameter på anslutningen, annars är det bara tuta och köra. Tänk på att filtret ska få plats oxå så du inte köper för stort.

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: oktober 01, 2006, 04:05:25 »

Nej en sån dämpare kan du inte få dit, särskillt inte om det ska se bra ut för original sitter dämparen rätt långt upp bakom plåten längst bak på bilen, och sen går det ett rör ut ned under den plåten. Sen måste röret in i dämparen sitta i rätt höjd och det kanske du måste bygga om lite för att få det att passa, tänk oxå på att du måste hänga upp dämparen i bilen på nåt sätt. Bygga nya fästen eller försöka fästa den i originaldämparens fästen..

Antar att du menar öppet sportluftfilter? De finns i lite olika diametrar, mät på bilen där du tänker sätta dit filtret så du får rätt diameter på anslutningen, annars är det bara tuta och köra. Tänk på att filtret ska få plats oxå så du inte köper för stort.

jag kör med en simons 2.5"dämpare med 3"utblås (bild finns i trimmning/slutsystem) och det gjorde att det låter bättre och bilen blir faktiskt lite piggare. svarar bättre vid gas pådrag.

den ända modifiering av bilplåt jag fick göra var att ta en bra sidavbitar tång och klippa 2 spår i plåten där röret går ut och bock lite så det inte tar i... det räckte och det syns inte så mycket att man vart där med en tång... fasst jag måste boka lite till för röret slår i plåten när man startar bilen, men klippa 2-3mm till så är det ordnat:D
« Senast ändrad: oktober 01, 2006, 04:08:57 av Wittur_360GL_87 »
Volvo 940 2.3 SE (Lätt trycks turbo)

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: oktober 08, 2006, 15:38:23 »
Finns det intresse av bilder på mitt 3" rostfritt med DTM slut?

Kanske kan bidra till något?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: oktober 09, 2006, 19:52:17 »
Bilder är alltid intressant. Släng upp dom.

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: oktober 10, 2006, 20:58:44 »
Allright!

Tar med mig kameran till jobbet imorgon då!

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: oktober 11, 2006, 00:17:46 »

om man nu trimmar resten av motorn så skull ejag vilja påstå att det är onödigt att ha en flaskhals ti lavgassystem. naturligtvis ger juh inte rakarör på en orginal motor så spec mycket. men om man nu har en lite trimmad motor under huven så ger det juh lite mer kanske.. många bäckar små vet du :)

Och vart sitter flaskhalsen då??

Vid 2", 2,5", 3" eller NFSU trimm typ spirorör?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: oktober 11, 2006, 01:33:38 »
Beror ju vad du har för motorkoncept. Men allt under spirorör är väl fjantigt tycker jag. ;D

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: oktober 11, 2006, 20:45:29 »
Bilder är alltid intressant. Släng upp dom.

Silentwhisper ligger nere :(

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: oktober 13, 2006, 14:26:24 »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: oktober 13, 2006, 17:19:53 »
Här kommer ett halvtaskigt exempel på hur dte kan se ut...

3" rostfritt, förutom dämparna då, rensad katalysator, helsvetsat och stumt svetsat i karossen... 8)

Stackars jävel som ska ha av det... ::)