Författare Ämne: Saabköp  (läst 8702 gånger)

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Saabköp
« skrivet: april 09, 2006, 00:30:32 »
http://www.blocket.se/vi/7651766.htm?ca=5_s

Några kommentarer? något jag ska tänka på?

Är lite skeptisk till färgen men efter att ha kollat på en bil med likadan lack ur flera vinklar känns den mycket mer tillfreds ( http://www.blocket.se/vi/7601437.htm?ca=5_s )

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #1 skrivet: april 09, 2006, 00:34:32 »
Teknikens Värld sade i en av deras artiklar på 90talet att "efter 20 000mil är SAAB en bra bil för då är alla fel åtgärdade".
Och bilen har ju passerat 20k så visst är det ett bra köp o det ligger väldigt mycket i deras påstående.

Det verkar som om det har funnits en ovilja hos SAAB att ändra saker i produktionen. Tex deras dörrar till 9000 serien hade dräneringshålet placerat INTE på den lägsta punkten och rost i dörrarna som följd av det.
Har för mig att dem ändrade det någonstans kring 1995 drygt 10år efter produktionsstarten av 9000.

Motor o speciellt växellådan har alltid o verkar förbli SAABs svaga punkt, allt annat verkar sitta ihop o ha bra detaljkvalite.
« Senast ändrad: april 09, 2006, 00:43:52 av Dan.P »

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #2 skrivet: april 09, 2006, 01:44:09 »
Dräneringshålen fixades inte på den nya karossen då? (som det här är)

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Saabköp
« Svar #3 skrivet: april 09, 2006, 11:57:27 »
http://www.blocket.se/vi/7651766.htm?ca=5_s

Några kommentarer? något jag ska tänka på?

/Anders

Det är en saab... :-X

 ;)
/Tobbe

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #4 skrivet: april 09, 2006, 13:33:17 »
http://www.blocket.se/vi/7651766.htm?ca=5_s

Några kommentarer? något jag ska tänka på?

Är lite skeptisk till färgen men efter att ha kollat på en bil med likadan lack ur flera vinklar känns den mycket mer tillfreds ( http://www.blocket.se/vi/7601437.htm?ca=5_s )

/Anders

Jag skulle försökt hitta en 2liters lättrycksturbo istället, tycker det är betydligt trevligare karaktär i den motorn än 2,3 liters sugmotorn och med chip så blir 2liters rovan riktigt trevlig  :)

Kamkedja och tändkasset är bytt på åtminstonde en av bilarna, då går den motorn länge till.
De fel som jag upplever som vanligast då det gäller 9000 är:
*Alustöden på främre länkarmsinfästningen fram, dom spricker sönder och faller bort.
*Bakre länkarmsbussning fram.
*El-antenn kärvat ihop, det händer på alla bilar med el-antenn.
*Kam/balanskedje rassel.
*Kupefläktmotor trasig, brukar vara kolen som gått ner sig men jag tror inte att dom finns att köpa lösa.
*Diverse spjällmotorer till ACC'n pajar. Funkar ibland att göra en kalibrering men oftast är det bara att byta elmotorer. Gäller ej bilar utan ACC.
*Parkeringsbroms tar ojämnt, brukar gå att justera.
*Dålig kontakt eller avoxiderade stift till kylarfläkten. Brukar vara på termokontakten det jävlas.
*Kärvande tändningslås, kolla så att bilen går att starta, stänga av och starta igen utan att ta ut nyckeln ur tändningslåset.

Finns ett par till men det där är vad jag upplever som dom vanligaste felen, så nu har du nåt att kolla på när du far och kikar på bilen  :)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #5 skrivet: april 09, 2006, 13:58:00 »
När jag jobbade och hade min praktik på Saab verkstad så tyckte jag även att vi bytte många soppapumpar på 9000.

Kom dom in bergade så va det alltid soppapump om det inte luktade brän i motorrummet. (någon gång hände det att det bara va soppapumpsrelät.)

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #6 skrivet: april 09, 2006, 14:29:34 »
http://www.blocket.se/vi/7651766.htm?ca=5_s

Några kommentarer? något jag ska tänka på?

Är lite skeptisk till färgen men efter att ha kollat på en bil med likadan lack ur flera vinklar känns den mycket mer tillfreds ( http://www.blocket.se/vi/7601437.htm?ca=5_s )

/Anders

Jag skulle försökt hitta en 2liters lättrycksturbo istället, tycker det är betydligt trevligare karaktär i den motorn än 2,3 liters sugmotorn och med chip så blir 2liters rovan riktigt trevlig  :)

Kamkedja och tändkasset är bytt på åtminstonde en av bilarna, då går den motorn länge till.
De fel som jag upplever som vanligast då det gäller 9000 är:
*Alustöden på främre länkarmsinfästningen fram, dom spricker sönder och faller bort.
*Bakre länkarmsbussning fram.
*El-antenn kärvat ihop, det händer på alla bilar med el-antenn.
*Kam/balanskedje rassel.
*Kupefläktmotor trasig, brukar vara kolen som gått ner sig men jag tror inte att dom finns att köpa lösa.
*Diverse spjällmotorer till ACC'n pajar. Funkar ibland att göra en kalibrering men oftast är det bara att byta elmotorer. Gäller ej bilar utan ACC.
*Parkeringsbroms tar ojämnt, brukar gå att justera.
*Dålig kontakt eller avoxiderade stift till kylarfläkten. Brukar vara på termokontakten det jävlas.
*Kärvande tändningslås, kolla så att bilen går att starta, stänga av och starta igen utan att ta ut nyckeln ur tändningslåset.

Finns ett par till men det där är vad jag upplever som dom vanligaste felen, så nu har du nåt att kolla på när du far och kikar på bilen  :)

Det är bara den förstnämnda jag är intresserad av och det framgår där inte vad det är för en motor så jag har mailat och frågat. Det jag främst vill ha är turbon på 150 eller 170hk. Att kamkedja och tändkassett är bytt är största anledningen till att jag är intresserad av den. Sen att den har drag och larm är krav från min sida.

Ska tänka på din lista när(om) jag kollar på den! Dock har jag ju bestämt mig för en sån där modell så jag kommer ha nytta av den oavsett. Tack så mycket!

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #7 skrivet: april 09, 2006, 17:18:46 »
Varför inte en 940eller 850 om du ska lägga runt 20k?
Tror inte det är billigare att åka Saab än Volvo, speciellt inte mot 940.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #8 skrivet: april 09, 2006, 19:02:05 »
Ptja jag prioriterar säkerhet framför det mesta annat, konstigt nog gör man det efter att ha frontat i 100blås ::)

Så jag svarar som på din fråga i dikestråden:

"Volvo 940 är enligt folksams forskning minst 15% säkrare än medelbilen, saab 9000 är enligt samma forskning minst 30% säkrare än medelbilen. i båda fallen räknas även "gamla" karossen in.

Sen har jag jättegärna bakhjulsdrift i en lekbil men inte i en bruksbil."

Ska jag sedan ha en 850 så lär jag gå upp högre i pris för att få "lika mycket bil".

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #9 skrivet: april 09, 2006, 21:04:25 »
Klart du ska ha en 9000 som bruksbil, om jag hade dom pengarna att lägga på en bruksbil skulle nog en fräsch 9000 eller en gammal och billig 9-5 ligga i topp på min inköpslista.
Lekbil däremot, då är bakhjulsdrift ett måste och 300 serien är det i mitt tycke mest prisvärda köpet.  

Den sista meningen la jag bara till för att inte bli lynchad  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #10 skrivet: april 09, 2006, 21:26:28 »
Skönt att ha någon på min sida :D
 Jo jag har funderat på 9-5 men jag vill ha en bil som inte kostar så förbannat i försäkring och då får det bli en 9000 med trafik eller max halvförsäkring...

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #11 skrivet: april 10, 2006, 14:04:02 »
haaaa!! tjena grabben ska du byta bil?????saab te på köpet jaja den e svensk den me men va?????   jo jag kan tala om en bra sak med 300 serien     90 blev jag påkörd bakifrån vid gasklockan av en transit i ca 100-110 blås men jag överlevde  det är bra kvallite det volvo så klart...men har du kollat reservdels priserna??
volvo och saab kanske är likvärdiga i priser där??men du släpper väl inte volvon eller????hoppas det är en bra saab du hittade..lycka   till    braindead !!
360 turbo forever

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #12 skrivet: april 10, 2006, 17:01:51 »
och jag frontalkrockade på landsväg i min v40 i 100, det kan jag inte se att jag överlevt i en 300.

Som det ser ut nu så har jag inte lust att ha 300an kvar öht, förhoppningsvis så skaffar jag en ny som lekbil om några år.

Jag har övervägt väldigt många olika märken och modeller och nu kommit fram till att nya 9000 coupe är den som passar mig bäst så en sån ska införskaffas, sen ska 343an besiktigas under sommaren och sedan säljas.

Tack Hasse :) Tyvärr gick den till en annan, jag ringde på ytterligare en idag men den uppföll inte mina utrustningskrav, jag har dock en till jag är intresserad av *lurar lite*



/Anders
« Senast ändrad: april 10, 2006, 17:04:01 av Brainded »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #13 skrivet: april 11, 2006, 07:14:54 »
ja för fasen ha inte fööör brottom du hittar nog den utvalde :) :)  ska bli kul att se ändå sen  men håll me om att 300 är mkt kul bus för lite peng..och jag har haft allaolika modeller av volvo men faller tillbaka på 300 jämt .det säger ju lite om kulfaktorn!!! ;D
360 turbo forever

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #14 skrivet: april 13, 2006, 02:52:41 »
Dräneringshålen fixades inte på den nya karossen då? (som det här är)

/Anders

Efter lite konferans med min SAAB polare så tror vi inte det åtgärdades förrens på 1997års modeller och då på alla SAABar med 9k karossen typ kombikupe, CD, CDE, CS o CSE.
Men förutom det + bekymmer med transmissionen så är SAAB ett bra bilköp.

Själv kör man ju 300 o 480 så visst vet man vad undermålig drivlina innebär. ;)
« Senast ändrad: april 13, 2006, 02:55:25 av Dan.P »

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #15 skrivet: april 13, 2006, 10:42:44 »
ah ok, tack så mycket för att du orkade ta reda på det!

Jag har dock beslutat att inte köpa en så pass ny bil, då hade jag köpt en s40 runt 00 istället men försäkringskostnaden lockade inte (10500 för en fjollholmare) så nu får det bli en rejäl saab med larm som jag bara trafikförsäkrar.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #16 skrivet: april 20, 2006, 21:23:51 »
Men sate vad svårt det ska vara att få tag på en saabf*n då! Samtliga intressanta är sålda redan samma dag de kommer ut. Jag hinner inte på dem :(

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Saabköp
« Svar #17 skrivet: april 20, 2006, 22:38:25 »
Brukar vara så  :(
Fortsätt jaga så ska du se att du hittar pärlan till slut!
Förare TEAM EGON RACING