Forstsätter på den här tråden då. Jag är också lite små sugen på en 300 men har lite frågor.
1. Vilka motorer satt i vilka modeller och årsmodeller och vad va beteckningarna??
Gå in på
www.300power.com och tryck på Historia, där står en del.
2. Den här axeln mellan motor och växellåda, går den ofta sönder?? Är den krånglig att byta?? Vad är det som går sönder egentligen??
Transaxeln/transaxelröret vet jag inga som haft problem med, det du förmodligen tänker på är hylsan som förbinder transaxel med ingående axel i växellådan. Den har vissa kört sönder men pga. våldsamt beteende skulle jag vilja säga, den har hållt för mig och jag kör inte sparsamt direkt. Går att förstärka oxå men då krävs det lite svetsarbete mm.
3. Har sett många som varit rostskadade i framvagn, är det nåt man kan byta ut eller är det svetsning som gäller??
Menar du "Främre undre balk" som SBP kallar den så ja. Den är en del av karossen och punktsvetsad i frontplåten som håller kylare, lyktor mm. Däremot är det bara en skruv i varje framskärm som håller den åt sidorna.
4. Hur mycket bränsle drar dom?? både förgasare, mek insprut och el insprut.
Är varken snåla eller enormt törstiga, beroende på vad man jämför med.
5. Vilka sorters insprutning hade dom och vad va beteckningarna?? Gärna vad dom hade för tändsystem också och dess beteckning.
Elektrisk Insprutning har alltid varit Bosch LU-Jetronic med lambdasond & katalysator på B200F (360 GL & ca 106-110hk) och LE-Jetronic på B200E utan lambdasond och katalysator (360 GLT & ca 115-116hk)
Tändningen i båda fallen är Renix "smart" tändmodul med inbyggd tändspole, känner när den skall tända med en givare bakom motorn i ett hål i sprängkåpan. Läser av hålen i svänghjulet. Går ej att justera tändning på utan att flytta givaren i hålet/göra hålet större så att givaren går att flytta. Eller polvända givaren (ger 3° tidigare tändläge)
6. Brukar det vara mycket el problem med dom?? vad brukar gå sönder mest??
En del har haft problem med jordfel mellan säkringsdosan i motorutrymmet och kontakterna som sitter på dessa genom torpedväggen inifrån kupeen. Helljusrelät har pajat för några också.
7. Var rostar dom mest?? Ytrost kan man ju se det mesta av men under?
Frontplåten du nämnde ovan. Den är nästan alltid rostig på dem. Vårda den väl. Tröskellådor. Motorbalk samt balk över växellåda/bakaxel. Bakstammen (som reg.skylten sitter på).
Skärmkanter. "Pottan" som håller staget som går snett bakåt innåt under bilen från spindelleden. Reaktionsstaget heter det förresten.
Rostar även runt rutan fram samt i rutstolpen. Dörrar i hörn och undertill.
8. Hur mycket kostar dom att skatta och försäkra??
Försäkring 264kr/månad på Volvia, 25-år man i villa i småländsk småstad. Förra året var skatten 1487 på en 5-dörrars -86 360 GL B200F. I år kanske den är högre, minns inte när de nya skatterna inträdde.
9. Hur är det med reservdelar?? det är ju trots allt en volvo jag vet men ändå.
Det mesta går ju hitta på skroten men på Volvo är det lite si och så med udda delar. Dyrt kan det vara oxå med de udda delarna men det kanske inte är speciellt för 360 vad vet jag.
Är utan bruksbil nu och arbetslös också så det skulle ju vara kul med en sån här liten bakhjulsdriven volvo 
Självklart ska du ha dig en 300-serie! Roligare får man inte för de slantarna! Hade själv 242, 245T och 740 innan men ingen var lika rolig som 360:n. Nu är jag frälst/fast.