Författare Ämne: turbo med wg  (läst 10977 gånger)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
turbo med wg
« skrivet: maj 18, 2006, 16:22:13 »
funderar på stoppa på en liten repsirator på bilne min.. känns osm så lockande.

skulle gärna vilja köra med en turbo med inbbygt wastegate. känns enklast så.

så vad jag vill vet anu är .. vad finns det för turbos med inbyggd wastegate till vettigt pris?

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:turbo med wg
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2006, 17:13:08 »
hvor mye effekt vil du ha da?

Billig og enkelt er jo grenrør og turbo fra 940 turbo, passer rett i en 360.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2006, 10:56:30 »
nja.. det gör juh inte det. måste man juh flyta  oljefiltret. men jag har ett grenrör på g som gör så att monteringen av turbo mbli mycket enkelt. effekten jag vill uppnå har jag ingen aning om.. jag vet inte hur mycket man kan få.

fundeer typ på en holstet hx35 eller hx40 med intern wg. men har ingen aning om dessa aggregat är bra. om man nnnu sätter på en hx35 vad kan man tänka sig få ut för effekt med portad top vx3 kam?

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2006, 16:02:46 »
du bör ju fundera om du har tid att byta drivaxlar med jämna mellanrum då kan du plocka ut bra med effekt annars bör du hålla en moderat nivå    vridet dödar våra axlar så att säga vi håller på och jagar en ersättare till våra bilar pga detta  men kör du lungt så visst en ca 250-300 hk inga problem men börjar du leka med kopplinge är driv axlarna ajöss  det tar ju tid att jaga axlar kostar en slant samt massa tid vad vill du uppnå??? kul faktor eller seriöst race??    

lycka till.....H
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2006, 16:18:49 »
kul faktor som ger det där draget...  har redan kört sönder en drivknut med orginal motorn. men investerarde i en hel drvilina axlar och trans axel knutar och allting för 500 spän i måndags.  vet vad jag har att vänta men jag har inga mål på 250-300 hp... kommer jag över 150hk är jag mer än nöjd. Är dock mycket dålig på att förstå hur många pållar det kommer hamna på.

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2006, 16:58:14 »
Okay. 150 hester. da er det lettere å svare. HX40 holder til det tredobbelte av det litt avhengi av versjon. Så da vil du få treg spool-up. 13c turboene fra 940 holder til 220-230 hk. Ellers er jo standard t3 fra 240/740 billig. De holder litt lengre.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2006, 20:15:52 »

jag var du loffe så skulle jag trimma utan turbo om du inte kräver högre effekt än så! Är ju tex 140 hästar orginal i en 240GLT från 1979-1980, extraktor och planad topp så har du utan problem över 150hk med en sån motor/dom delarna (2,3 liter, 405 eller 531-topp samt h-kam)

Annars kan du köpa en komplett turbomotor från 740 för billig penning och "stoppa i"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2006, 20:53:07 »
sant.
tanken från början var att trimma en b23a med portning kam förgasare och extraktor. för att ta mig lätt genom besiktning.

Men då kommer man till två problem.

1. får inte tag på nå förgasare.
2. extraktor grenröret verkar det gå trögt med

Dessa två saker är dessutom inte spec billiga.

Sutsatsen blir att turbokonvertera orginal gasaren och stoppa på turbo. Då får jag dels ut snäppet mer effekt samt får jag äntligen lära mig hur en turbo fungerar. har hittills inte haft nån aning om hur detta fungerar. Det jag försöker mig på med detta på projekt är att lära mig. Vad funkar och vad funkar inte. Natuligtvis å skulle jag juh vilja få ut mer hästar än 150hk men har ingen aning vad som krävs för detta.  Jag har inte den blekaste om vars jag kommer hamna. jag har nu insett hur en turbo fungerar och insett att det är betydligt enklare än jag trodde. Detta innebär att suget efter en sån är betyligt större nu. Delarna till detta är hyffsat mer enkelt att få tag på än att föröska fåt tag på dubbla weber45or med insug till en b23a till vettigt pris. och om ni inte förstått det hittils så är det förgasar turbo vi pratar om nu. Insprutning är inget jag har planer på. vilket innnebär att den där 140hp motorn frej pratar  om inte funkar. elsystem i bilar är jag inte bra på och för insprutning måste man dit med en förpump... enklast möjligt är vad som är bäst enligt mig.

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2006, 22:08:51 »
Du må ha en trykktett forgasser også+downpipe.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2006, 22:18:21 »
R-sport trykkboks og turbo-forgassere.. downpipe må man lage selv
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 19, 2006, 22:44:36 »
Eventuelt kan du kjøre med sugturbo, men da må/bør du ha en carbontetta turbo har jeg hørt. Jeg vet ikke hvor viktig dette er. Fordelen da er at du slipper å kjøpe dyre trykktette forgassere.

Sugturbo=forgasser sitter før turbo, ikke etter som til vanlig.

Står mer om sugturbo i Spiritis sin prosjekttråd
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=236

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2006, 01:43:49 »
asså angående förgasaren så är detta inga problem. har kollat upp det.. skall funka köra med orginal dock svårt få upp laddtrycket.. därmot så går det konvertera orginalförgasaren till en turbo förgasare på ett enkelt sätt.. så på förgasar fronten är det mest klart.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 22, 2006, 16:45:31 »
vet juh inte hur detta funkar men är det nån skillnad på en turbo till en diselbil o och en bensin bil? tänkte denna turbo är från en disel bil.
är en Garrett GT1749V med innbyggd wg.
http://netone.mudserver.net/gt17/
« Senast ändrad: maj 22, 2006, 16:46:14 av loffe »

360glt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2006, 21:42:41 »
Kan ikke si så mye om forskjellen på turbo til diesel vs. bensin men den turboen på bildet ser ut til at kan krangle litt med motorfestet på en 360. Ser ut som at trykklokka vil gå rett ned i motorfestet medmindre du har et modifisert grenrør. Hvis ikke jeg er helt på bærtur da....  ;D

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #14 skrivet: maj 22, 2006, 21:45:47 »
en turbo til en dieselmotor tåler ikke den varmen som en bensinmotor utvikler, derfor burde du kjøpe en turbo som er til en bensinmotor..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2006, 22:43:51 »
Kan ikke si så mye om forskjellen på turbo til diesel vs. bensin men den turboen på bildet ser ut til at kan krangle litt med motorfestet på en 360. Ser ut som at trykklokka vil gå rett ned i motorfestet medmindre du har et modifisert grenrør. Hvis ikke jeg er helt på bærtur da....  ;D

bar jag får hem grenröret ska du få se att det kommer funka.. kommer siter långt bort från motorfästet.. mycket längre fram på motorn.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2006, 22:44:18 »
en turbo til en dieselmotor tåler ikke den varmen som en bensinmotor utvikler, derfor burde du kjøpe en turbo som er til en bensinmotor..

okey.. då satsar  jag på en bensinturbo då. :)