Författare Ämne: Projekt: Volvo 360 -89  (läst 153875 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #80 skrivet: maj 04, 2007, 15:10:05 »
Hej Girder
Jag såg din bil utanför Multitronic i Vasa idag ;)


Ser man på  :)
Har praktik från skolan så jag ska vara där hela resten av Maj nu.
Hälsa på mej om du ser mej  :)

Jasså vad går du i för skola då?
Jag ska dit i morgon efter jobbet också, och hämta ett nytt grafikkort.

Vocana.
Jasså, när slutade ditt jobb då? jag var bara där till 4 idag så  :P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #81 skrivet: maj 04, 2007, 17:12:23 »
Hej Girder
Jag såg din bil utanför Multitronic i Vasa idag ;)


Ser man på  :)
Har praktik från skolan så jag ska vara där hela resten av Maj nu.
Hälsa på mej om du ser mej  :)

Jasså vad går du i för skola då?
Jag ska dit i morgon efter jobbet också, och hämta ett nytt grafikkort.

Vocana.
Jasså, när slutade ditt jobb då? jag var bara där till 4 idag så  :P

Jag slutade 15.30 idag så jag var dit ca 16.00

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #82 skrivet: maj 24, 2007, 14:57:28 »
Längesen jag uppdaterade nu.. men nu kommer det väl att börja hända grejjer..
Nu till helgen blir det att skruva 360. Dock inte min, men ja ska skruva grejjer från en annan 360, bland annat elhissar, elspeglar, motor, växellåda och diffklump och en Kylare!! Får plocka vad jag vill av bilen för en mindre summa pengar bara ja plockar bort allt själv, så efter hälgen kommer det bilder.
Den nya motorn kommer att renoveras också ska jag försöka ge mig på att småtrimma den, har ju anmält intresse för extractor och jag letar efter en vassare kam.. drömmer om Megasquirt också, vet dock inte om jag klarar av att bygga det.. men det är inte alls säkert ännu..  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #83 skrivet: maj 24, 2007, 22:48:08 »
Längesen jag uppdaterade nu.. men nu kommer det väl att börja hända grejjer..
Nu till helgen blir det att skruva 360. Dock inte min, men ja ska skruva grejjer från en annan 360, bland annat elhissar, elspeglar, motor, växellåda och diffklump och en Kylare!! Får plocka vad jag vill av bilen för en mindre summa pengar bara ja plockar bort allt själv, så efter hälgen kommer det bilder.
Den nya motorn kommer att renoveras också ska jag försöka ge mig på att småtrimma den, har ju anmält intresse för extractor och jag letar efter en vassare kam.. drömmer om Megasquirt också, vet dock inte om jag klarar av att bygga det.. men det är inte alls säkert ännu..  :)

Härligt med lite fina lyxprylar till din fina bil Girder!

Menväxellåda & diff blir bara hyllvärmare eller?

Klart du skall Megasquirt:a  ;)
Lek lite med den gamla motorn så det lirar perfekt när den nya kommer i!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #84 skrivet: maj 24, 2007, 23:00:19 »

Menväxellåda & diff blir bara hyllvärmare eller?

Klart du skall Megasquirt:a  ;)
Lek lite med den gamla motorn så det lirar perfekt när den nya kommer i!


Ja Växellådan & diffen kommer nog att värma hyllan, De är bra-å-ha saker, får ju dem för samma pris som allt annat så  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #85 skrivet: maj 28, 2007, 17:43:30 »
Såja! Nu har man motor och en massa annat bjäfs hemma. Plockade Elhissar, elspeglar och centrallås, lampor och lite annat smått och gott. Bytte kylare direkt när jag kom hem i lördags. Helt otrolig skillnad blev det, nu hålls värmemätarnålen precis under halva hela tiden :)
Man ser också en 'liten' skillnad på kylarna..

Kommer inte att röra bilen eller motorn förrän nästa vecka antagligen, har mycket nu med skolavslutning & shit. Dock ska jag försöka få hem bakaxel, bränslepump och växellåda och sånt som inte hanns med i lördags.. Kommentarer?

Bilder..
« Senast ändrad: maj 29, 2007, 10:38:54 av Girder »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #86 skrivet: maj 28, 2007, 17:45:27 »
Ny kylare vs. gammal:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #87 skrivet: maj 28, 2007, 17:46:03 »
Dörrarna i donatorbilen blev ganska tomma efteråt:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #88 skrivet: maj 28, 2007, 17:46:53 »
Motorn:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #89 skrivet: maj 28, 2007, 17:47:28 »
lite grejjer:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #90 skrivet: maj 28, 2007, 17:48:05 »
Lmm och fler grejjer:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #91 skrivet: maj 28, 2007, 20:24:32 »
Kul med prylar!  :)

Apropå kylaren så var det precis samma för mig, nålen på mätaren ligger stabilt precis under hälften! Innan jag bytte fick jag inte köra långa sträckor stadskörning, då gick den varm och behövde kylas av lite i 80-90 blås  ;)

Kylarproblem kan man vara utan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #92 skrivet: maj 31, 2007, 20:23:02 »
Mjaha, nu i veckan började bilen krångla  :-\

Efter en ovädersnatt märkte jag på morgonen att stereon lös, men man kunde inte trycka nånting på den, och när jag skulle starta så var batteriet nästan tomt, bilen startade på sista varvet motorn orkade runt.. Tänkte inte mera på det så jag slet ut stereon och drog ur strömmen och stoppade i den tillbaka, vips så funkade allt perfekt, körde några kilometer till praktikplatsen och stängde av bilen.. När jag åkte hem startade den fint och ström fanns i batteriet. Nästa dag när jag kom hem så fungerade bilen bra, ända tills jag hade lyssnat på musik en stund med avstängd motor.. Batteriet nätan helt dött igenn.. och då hade jag kört en sträcka på 100km före.
  Idag på morgonen så skulle morsan ha bilen och hon påpekade på dan att den startade lite dåligt, och Sen när jag skulle ha bilen fick jag knuffa igång den :( Började leta fel och trodde att stereon hade nåt knas så den gav signal i remoten hela tiden så förstärkaren låg på och drog ström, mätte också på batteriet när bilen var igår och det visade 14 Volt så den laddade ju iaf. Drog ur remoten ur förstärkaren, knuffade igång bilen och körde några kilometer, Stängde av bilen och skulle starta.. Helt dött.. Så jag har kommit fram till att jag behöver ett nytt batteri..  :-\ Hur är det, är det, ska det visa nåt om man mäter på pluskabeln och remoten när stereon är avstängd?

Tycker det är lite konstigt att batteriet går sönder över en natt... Kanske blixten har slagir ner bredvid bilen eller nåt :S

Nåja, nog om det, har hämtat hem växellåda och diff och drivaxlar, sprängkåpa och bensinpump idag.. och jo, en motorhuv också, så nu har jag alla delar från donator360in.. Har tyvärr inte tid att göra nånting åt det nu så Någongång nästa vecka börjar skruvandet på allvar, hoppas jag.
« Senast ändrad: maj 31, 2007, 20:27:00 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #93 skrivet: juni 02, 2007, 22:58:25 »
Så jag har kommit fram till att jag behöver ett nytt batteri..  :-\ Hur är det, är det, ska det visa nåt om man mäter på pluskabeln och remoten när stereon är avstängd?

Mm verkar ju vara batteriet då, om den inte drar ur batteriet förstås. Går ju testa nån vecka att ha minuskabeln lös på batteriet och öppna huven varje gång du stannar och lägga av kabeln, funkar det då så är det nog nåt som tjuvdrar!?

Nej remoten skall ju ge 12v+ till stegets remote-ingång när stereon är på så det ska ju inte vara nån spänning alls ut där när stereon är av.. har du mätt?

Lycka till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #94 skrivet: juni 04, 2007, 15:05:30 »
Nu har jag nytt batteri och bilen fungerar utmärkt igen!  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #95 skrivet: juni 04, 2007, 19:06:51 »
Nu har jag nytt batteri och bilen fungerar utmärkt igen!  :)
Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #96 skrivet: juni 04, 2007, 20:24:35 »
Tack.

Har börjat kolla lite på elhissarna och speglarna också vilka kablar som går vart, men det verkar som om båda elhissmotorerna är sönder.. eller den ena var det lite liv i nu och då men den andra var helt död  :-X

Kollade på kontakterna till speglarna hur de funkar och det verkar som att de är i skick, så det blir väl att försöka få i dem i bilen skruvade som nummer 1.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #97 skrivet: juni 20, 2007, 18:34:41 »
Nu har jag börjat skruva på den 'nya' motorn. Har allt bortskruvat förutom bottendelen och kolvar, stakar.

Bilen läcker olja nu också och nu precis började det spruta vatten ur den.. :( jaha tänke man, perfekt, kunde den inte hålla någon vecka till bara tills nya motorn e klar.. Tydligen motorvärmaren som har börjat glappa.. Om någon av er har en lite vassare sugiskam till b200an till salu så hojta till..

Bilder kommer bara ja orkar ta in kameran ur garaget.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #98 skrivet: juni 20, 2007, 22:39:41 »
Nu har jag börjat skruva på den 'nya' motorn

Skoj!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #99 skrivet: juni 27, 2007, 21:03:34 »
Såja, nu kommer 2 bilder.

Har nästan allt bortplockat nu. Toppen ligger på mekbordet i väntan på isärplockning och blocket ska slipas och målas.
Nu blir det att beställa delar, packningar, lager och grejjer..  I Augusti när jag får mitt extractorgrenrör så ska ja även ha skaffat mig en vassare kam. Funderar på någon KG kam ifall jag inte hittar någon K eller H kam. Vilken kg kam tror ni skulle passa bäst? Kanske också kastar katten i nåt hörn efter att jag fått bilen besiktad.
Nån som har en aning om vad detta kan ge för effekt?
Nu till bilderna:
Toppen, som verkade vara i väldigt bra skick och en bild av motorn med avplockat topplock:


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #100 skrivet: juni 27, 2007, 21:10:51 »
Snabbsvar: Katten ger nog ca 10hk. Största effektökningen jag gjort på min bil i allafall. Det känns! Ska göra en ordentlig mätning av accelerationen före och efter rensning av katt strax för att reda ut det en gång för alla, så som jag gjort med olika typer av luftfilter. (Se projekttråd "Frejs Teststräcka")

Återkommer med åsikter om KGs kammar

Ps, mysiga bilder med isärplockad motor och kul i verkstan  :)
Ds
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #101 skrivet: juni 27, 2007, 21:28:21 »
I Augusti när jag får mitt extractorgrenrör så ska ja även ha skaffat mig en vassare kam. Funderar på någon KG kam ifall jag inte hittar någon K eller H kam. Vilken kg kam tror ni skulle passa bäst?

Helst vill jag ju säga KG7 eller vassare, men då handlar det om rallykammar om man får tro KG katalogen.

KG 002-004 verkar så mesiga, KG 004 ska ju vara som Volvos K-kam står det utan att det visas några siffror förutom lyftet.
KG7 har samma duration (304°] som KG 003 men mer lyft (12.2 mot som mest 11.95 hos "meskammarnas" meste lyftare KG004)
Nockvinkeln är 110° på alla meskammarna utan KG004 som ej är angiven. KG7 har 105° nockvinkel. Vet inte vad nockvinkeln betyder för kammens sätt att vara? Mindre nockvinkel=vassare kam för sugismotorer i allafall.

Observera att jag bara filosoferar, det vassaste jag kört hitills är K, V & VX3-kam  ;)
De kammarna funkar ju mycket bra i en lätt trimmad motor i vardagsbruk i bruksbilen. Så jag antar att det skulle vara lite roligare med lite vassare kam till busbruksbilen/busbilen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #102 skrivet: juni 27, 2007, 21:35:11 »
I Augusti när jag får mitt extractorgrenrör så ska ja även ha skaffat mig en vassare kam. Funderar på någon KG kam ifall jag inte hittar någon K eller H kam. Vilken kg kam tror ni skulle passa bäst?

Helst vill jag ju säga KG7 eller vassare, men då handlar det om rallykammar om man får tro KG katalogen.

KG 002-004 verkar så mesiga, KG 004 ska ju vara som Volvos K-kam står det utan att det visas några siffror förutom lyftet.
KG7 har samma duration (304°] som KG 003 men mer lyft (12.2 mot som mest 11.95 hos "meskammarnas" meste lyftare KG004)
Nockvinkeln är 110° på alla meskammarna utan KG004 som ej är angiven. KG7 har 105° nockvinkel. Vet inte vad nockvinkeln betyder för kammens sätt att vara? Mindre nockvinkel=vassare kam för sugismotorer i allafall.

Observera att jag bara filosoferar, det vassaste jag kört hitills är K, V & VX3-kam  ;)
De kammarna funkar ju mycket bra i en lätt trimmad motor i vardagsbruk i bruksbilen. Så jag antar att det skulle vara lite roligare med lite vassare kam till busbruksbilen/busbilen

Ok, en KG7 vore ju att föredra då, men ovanför den stå det ju:
Nedanstående kamaxlar går inte på några villkor att montera utan fullständig trimning av topplock, byte till dubbla förgasare eller dylikt.

Min topp är ju original, och de menar väl att man ska gå upp i ventilstorlek? Glömde bort att nämna att jag tänkte plana toppen förståss..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #103 skrivet: juni 27, 2007, 22:29:43 »
I Augusti när jag får mitt extractorgrenrör så ska ja även ha skaffat mig en vassare kam. Funderar på någon KG kam ifall jag inte hittar någon K eller H kam. Vilken kg kam tror ni skulle passa bäst?

Helst vill jag ju säga KG7 eller vassare, men då handlar det om rallykammar om man får tro KG katalogen.

KG 002-004 verkar så mesiga, KG 004 ska ju vara som Volvos K-kam står det utan att det visas några siffror förutom lyftet.
KG7 har samma duration (304°] som KG 003 men mer lyft (12.2 mot som mest 11.95 hos "meskammarnas" meste lyftare KG004)
Nockvinkeln är 110° på alla meskammarna utan KG004 som ej är angiven. KG7 har 105° nockvinkel. Vet inte vad nockvinkeln betyder för kammens sätt att vara? Mindre nockvinkel=vassare kam för sugismotorer i allafall.

Observera att jag bara filosoferar, det vassaste jag kört hitills är K, V & VX3-kam  ;)
De kammarna funkar ju mycket bra i en lätt trimmad motor i vardagsbruk i bruksbilen. Så jag antar att det skulle vara lite roligare med lite vassare kam till busbruksbilen/busbilen

Ok, en KG7 vore ju att föredra då, men ovanför den stå det ju:
Nedanstående kamaxlar går inte på några villkor att montera utan fullständig trimning av topplock, byte till dubbla förgasare eller dylikt.

Min topp är ju original, och de menar väl att man ska gå upp i ventilstorlek? Glömde bort att nämna att jag tänkte plana toppen förståss..

Nej de hänvisar till Steg 2 topp och den har standardstorlek på ventiler, dock lätt portad, vilket borde vara det de hänvisar till. Men jag vet.. kanske är overkill med den kammen. Frågan är vid vilken gräns det inte är det..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #104 skrivet: juli 07, 2007, 21:00:37 »
Jaha. Nu är hela motorn isärplockad och alla nya delar beställda.

Ska det föresten va såhär i kanalerna i toppen som på bilderna??

Nya ringar blev det också till bilen. Tigar Prima 14" 185 breda och 65 i profil. Tycker de passar bra på bilen :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #105 skrivet: juli 07, 2007, 21:01:08 »
Toppen:
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 21:03:00 av Girder »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #106 skrivet: juli 07, 2007, 21:01:40 »
Urfräsningarna.. Original eller inte?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #107 skrivet: juli 07, 2007, 21:02:03 »
Sulorna:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #108 skrivet: juli 07, 2007, 21:02:26 »
Helheten med nya ringarna :)

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #109 skrivet: juli 07, 2007, 21:54:19 »
sleeper....
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #110 skrivet: juli 08, 2007, 20:37:09 »
Sleeper var ordet. Gott med nya sulor men tråkigt att behöva vara rädd om dem  ;)

Urfräsningarna i toppens kanaler gissar jag är original maskinbearbetning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #111 skrivet: juli 23, 2007, 21:53:07 »
Nu har det hänt lite igen.. Både bra ock Dåligt  :P

Har blocket målat, och har fått hem alla delar som behövs utom packningsserien åså ska toppen planas ännu. Tänkte plana 1mm av toppen. Borde väl va passligt?

Backade in i en lyktstolpe idag så framskärmen blev bulad  >:( :'(
Skärmen blev intryckt ca 3-5cm och kofångaren var intryckt i den. Otroligt nog var det inte en skråma i kofångaren, jävlar vilka hårda kofångare på 300rna altså.

Men den är nästan helt fixad nu.. Passar på att fixa lite rost i skärmen på samma gång  :)

Bilder kommer så småningom, dock inga bilder på hur skärmen blev av stolpen, men hur det ser ut nu efteråt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #112 skrivet: juli 25, 2007, 22:08:29 »
Här kommer bilderna då:

Nymålat b200 block och skrot som hade fastnat i oljepumpens filter.. hmm hittade iallafall inte fler av dem som tur va.

Bulan som jag klåpat till på framskärmen. Det var intryckt ca 5 cm på värsta stället, med kofångare och allt. Också är det rostlagning på gång längre bak på skärmen.

Och till slut en bild på hur helgen tillbringades.. Driftingfestival  ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #113 skrivet: juli 25, 2007, 22:15:30 »
Förresten så har jag monterat i elhiss också, på ena sidan, kämpade några timmar före jag fattade att jag hade skenorna till högra dörren, fast jag skulle ha i dom i vänstra dörren  >:(

Fast nu funkar den.. INTE som den ska, den låter fan och går trögt  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #114 skrivet: juli 26, 2007, 13:40:29 »
Kul med drifting, röda rödblock samt elhissar

tråkigt med bucklor och kärvande hissar. Hoppas det löser sig!

Tack för att du uppdaterar så duktigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #115 skrivet: augusti 14, 2007, 17:26:05 »
Går sakta frammåt med bilen nu.
Men lite har det ändå hänt. Idag drog jag nya kablar och fixade en ny brytare till dimljusen för den gamla brann + sladdar.. men ändå så var säkringen som följde med till "paketet" hel  ??? Man tycker ju man ska få en säkring som brinner före sladdarna...

Nåja, snart blir det också besiktningsdags vilket inte borde leda till större problem. Handbromsen har jag spänt så nu blir det  svarta spår i backen på asfalt :D
Lite plåt har bytts ut i innerskärmen vänster bak.. Rosthålet var 1.1cm stortföre jag pillade på det.. Nu finns det ca 15x20cm ny frisk plåt där.
Motorn som sitter i läcker olja från främre kamaxeltätningen, fast tätningen nästan är ny  :( Blir väl till att köra med tur och torka bort olja och damma ner oljetråget lite så läckaget inte syns.

Också behöver främre motorbalken bytas, en ny är redan inhandlad och den ska ja byta så snart ja har lite tid över till bilen.

Hur går det med 'nya' motorn då?
- Jo den är på gång, har åtminstone fått nya kolvringar och kolvar och stakar på plats nu. Blir resten av bottendelen snart bara jag får tag på en momentnyckel..

Det var väl i stora drag allt :)

Kommer snart med uppdateringar igen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #116 skrivet: augusti 14, 2007, 19:49:24 »
Inte kul med kabelbrand, tur att det slutade där. Hur stor är säkringen, hur många watt belastar du med och vilken area var det på kabeln?

Härligt med bra handbroms, underlättar i vissa situationer och räddar i andra  :-*

Jasså finns det rost på din fina bil!? Eller fanns?  ;)

Vart köpte du motorbalken och var den dyr?

Ser fram emot fler uppdateringar från dig
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #117 skrivet: augusti 14, 2007, 21:45:39 »
Inte kul med kabelbrand, tur att det slutade där. Hur stor är säkringen, hur många watt belastar du med och vilken area var det på kabeln?

Härligt med bra handbroms, underlättar i vissa situationer och räddar i andra  :-*

Jasså finns det rost på din fina bil!? Eller fanns?  ;)

Vart köpte du motorbalken och var den dyr?

Ser fram emot fler uppdateringar från dig

Vet varken vilken effekt det är på ljusen eller kabelarean men det satt 15 amp säkring. Har 10 nu och det lyser fortfarande :)

Jo det finns endel rost också på min bil, yttre skärmen är också i behov av lagning  :(

Balken plockade jag från samma ställe som motorn och elhissarna och resten av grejjerna högre upp i tråden.
Uppdateringar kommer bara jag gör nåt med bilen  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #118 skrivet: augusti 22, 2007, 21:42:27 »
Tog ett litet ryck ikväll så nu är bottendelen fastskruvad, men inte spänd.. som tur är, för jag fick inte skiten att gå runt  :-\
Vet inte var felet ligger men jag fick inte runt vevaxeln med stakar å kolvar ens med remhjulet monterat  ::) Ska felsöka mer imårgon.

Främre motornbalken eller vad den heter fick jag svetsad av en kompis också, ena fästet i den var lite kexigt så det är fixat nu  :)

Men har någon av er några funderingar om varför inte motorn går runt för mig? Jag oljade in alla ställen i motorn..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt: Volvo 360 -89
« Svar #119 skrivet: augusti 22, 2007, 23:34:21 »
Tog ett litet ryck ikväll så nu är bottendelen fastskruvad, men inte spänd.. som tur är, för jag fick inte skiten att gå runt  :-\
Vet inte var felet ligger men jag fick inte runt vevaxeln med stakar å kolvar ens med remhjulet monterat  ::) Ska felsöka mer imårgon.

Främre motornbalken eller vad den heter fick jag svetsad av en kompis också, ena fästet i den var lite kexigt så det är fixat nu  :)

Men har någon av er några funderingar om varför inte motorn går runt för mig? Jag oljade in alla ställen i motorn..

Förstår inte riktigt, har du bottendelen i bilen nu? Utan topp?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.