Författare Ämne: åsikter å tips ang konvertering  (läst 7295 gånger)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
åsikter å tips ang konvertering
« skrivet: augusti 02, 2006, 23:23:54 »
håller på å smider planer vad som blir vinterns projekt.
har en budget på ca 20k å hålla å det lutar åt en 360turbo

planerna.
en 360 3dörrars, kravet är styrservo.
totalrensad på all onödig inredning, eventuellt halvbur.

b23 eller b21 et beroende på va jag hittar billigt.
sen MS som sprut å antagligen mekanisk tändning. siktar på drygt 250 häst för å hålla priset nere på motorfronten.

sen till frågan,

1........

kan man lita på orginal drivlina vid dem effekterna,
ska förståss bli svetsad diff så misstänker att drivaxlar/koppling å retsen inte gilar det.
hur pass mycket måste man hammra med storsläggan för å få plats med en m45/47låda direkt på motorn är det genomförbart??
240 eller 740bakaxel borde väll gå å få dit utan allt för astora bekymmer`??

2.....

hur funkar det med nmotorfästen om när man får dit turbogrenrör å turbo`?
passar orginalfästen eller är det konvertering till underliggande fästen som gäller? har sett en 360 turbo men minns inte hur det såg ut redigt,

hoppas på mycket roliga svar nu.

kan väll tillägga att jag har slängt ihop en å annan potent volvo tidigare(inte 360 dock  ;D ) så jag har INTE tummen mitt ihanden, men slipper helst bygga en sak två ggr.
dvs om inte drivlinan håller orginal så bygger jag helst stabilt med en gång!

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:åsikter å tips ang konvertering
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2006, 23:59:20 »
Fel man att fråga men jag skulle byta drvlina direkt då... om du inte gillar att byta drivaxlar. växellådan håller men ta en 240 bakaxel och banka på med släggan.

motor fästet är iget problem då det är samma på 740 tror jag.

ps läs om performance mk1 projekt... där står nog allt du vill veta
Lycklig igen i min 360gl sedan

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2006, 00:35:06 »
Med 940 grenrør får du akkurat plass til turboen over motorfestet. Det går ikke med 240/740 grenrør. er et fint bilde i linken nedenfor....

Les mer om det og 240 bakaksel i performance sin prosjektpost som GutstavT nevnte: http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=789

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2006, 20:24:26 »
motorene fra 2 og 740 passer, må bruke 360 motorfestene.

Drivlinjen må man gjøre noe med. Inni momentrøret er det en hylse, som er laget av kobber. denne må du komme til, skru ut skruene i den, ta på LockTite, og skru GODT fast igjen. Hvis denne løsner, så ødelegger du hylsen, og da må du skru ut girkasse og diff for å bytte.

Du kan MULIGENS bruke Porsche 944 stikkaksler, med VW Transporter T2 yttre drivknuter.

Lykke til! :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2006, 23:00:36 »
lutar nog åt att bygga om för 240axel å m45 låda om det blir nå turbobygge.  >:(

lyckades ju bräcka orginaldiffen i min 360 vinterbil förra vintern utan turbo, svetsade den å då höll det väll nån månad innan det va nått annat som brast å då blev det ju skroten.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2006, 12:52:13 »
Antar att du läst FAQ:en jag skrev ihop i fjol?
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914
I ditt fall stämmer väl inte allt men ett sånt bygge går att göra billigt om man är händig, vilket du är  :)
Allt som allt gick det på runt 20k att bygga den bilen har jag för mig, men då fick jag med en M90 låda och köpte nya däck så det bör inte vara omöjligt att bygga en likadan bil för runt 15000, då får du en riktigt driftsäker motor eftersom nästan allt är 940 original delar.
Enda problemet jag upplevde med MK1:an var att medbringarna till drivaxlarna vreds av i tid och otid, men det beror nog till stor del på att jag gjorde en massa banzai starter.
Fast å andra sidan gick det ju sönder lite mer saker också, fast inte lika ofta som medbringarna....   ::)

240 axel stämmer rätt så bra på bredden, men du måste ha rätt så sjuk ET på fälgarna om du ska åka med breda däck utan att bredda skärmkanten.

Tror inte att du får dit en frontmonterad M47 utan att bygga om kardantunneln, men jag vet inte 100% säkert, jag har bara testat med M90 och då fattas det grymt mycket utrymme, blev tvungen att bocka om gaspedalen lite för att den skulle gå fri från kardantunneln, och då är det ändå så tajt på insidan tunneln att man måste ut med motorn när lådan rasar...

Bygg på och knäpp många bilder!  :D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2006, 10:27:16 »
240 axel stämmer rätt så bra på bredden, men du måste ha rätt så sjuk ET på fälgarna om du ska åka med breda däck utan att bredda skärmkanten.

Borde väl bli lagom med fälgar från 850/V70 då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2006, 13:59:44 »

Borde väl bli lagom med fälgar från 850/V70 då?

Bra fråga, ingen aning. Mina 8" breda 240 fälgar som är breddade lika mycket innåt som utåt hamnade ca 40mm för långt ut innan centrumet flyttades om.
Vanliga 240 fälgar (6" kanske?) passar bra.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2006, 15:35:12 »
Framhjulsdrivna bilar har ju mer ET

Om man ska köra v70/850 fälg på 240 måste man ha spacers, därav tror jag att det skulle funka hyffsat på din bakaxel
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2006, 17:06:08 »
jag har fått för mej att en m45 bör få plats om man tar fram storsläggan,
m45an är inte speciellt mycket större än den kpåan som sitter där orginal på 360. inte bråkdelen av en m90 kan jag lova  :P

bör funka fint med 850/x70 fälgar med et:n
blir inte nå värre däck än ett par 205or eller så iallafall.

hade inte läst den Faq tråden men det är inte mycket av det som gäller för mej iallafall.
iom att det blir ett ms så funkar vilket sänghjul som helst, blir väll antagligen ett pottsvänghjul från nån b230 för jag har ett par std 740tic tryckplattor ligger å lameller som passar till m45 oxå!!

15k planerar jag å lägga på enbart bygget dvs bilen iräknas inte i den budgeten.

borde inte va några större bekymmer å hålla då jag inte kommer lägga några pengar på "godis" utan det blir så mycket grejjor som möjligt från skroten å vänner å bekanta,
det enda jag kommer behöva köpa nytt är ju mer eller mindre sprutet.

Har som vissa av er antagligen redan vet byggt ett stort antal motorer å har numera den mest utrustning som behövs för å bygga det mesta som kan tänkas behövas i konstruktionsväg.

tänkte jag skulle stå utanför skroten å hänga tills det dyker upp nån lämplig 244dl eller liknande som jag får köpa loss för skrotpremien å ta motor/växellåda/ bakaxel å diverse annat skit från så man slipper pröjjsa nått för den biten.

så om nån känner till nån som har ett lämpligt skrotobjek jag får köpa loss billigt så hojjta till.
samma gäller ett 940 grenrör.
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 17:06:27 av knotan »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2006, 19:34:47 »
Blir kul det här, vilket MS tänker du satsa på? V3.0 eller? Så du slipper flyback-kortet om du skall köra lågohmiga spridare vilket jag antar att du ska!

Lovar du att skriva projekttråd här på forumet?
Har du 745an som "bruksbil"?

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2006, 23:06:26 »
det blir ett v2 "lasse" edition.
har kört med det på ett par bilar nu å det funkar stabilt.
men blir nog bara soppan till å börja med.
det går lika bra å köra lågohmiga spridare oxå.
antingen seriekopplar man bara två eller så sätter man motstånd. kör med motstånd nu å har inte haft några problem.

jag använder kombin som bruks/gasbil
dvs den används som bruksbil så länge den rullar, men tack vare att jag kör rätt hårt så står den i garaget till å från.
tanken är att jag ska göra mej av med den till förmån för en bättre bruksbil å en renodlad busbil.

blir det av å slaffa en 360 så lovar jag å lägga upp en projekttråd.
 ;)

RedBull

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 22, 2006, 03:55:22 »
Hallå på er!!
Ska vi prata konvertering!!!??Så är nog stange den mest radikala här på forumet!! Hans Volvo 360 är ju rätt så hår-resande och(converterad) (:   Men hans bruksbil är nog, Eller rättare sagt kommer att bli stråt vassare. En Audi 100 turbo från början! Men va fan ska det inte va Quattro!!!???Måste nog bygga om till Quttro!!  Och nu är en quattro driv lina är på platts. Hmm, Lite dåligt med effekt!! Fan stoppar i en 20v motor! Lite dåligt med effekt ändå!! Ok Vinolia kolvar, Parner stakar, Arp bullt till ram lager och topp. Och ett HX 40 agregat, Nira i3+
Så kanske man kan få ca 600 hk i Bruksbilen:)